«بله» دچار اختلال شد نسخه‌ ARM کروم منتشر شد آیفون ۱۶ پرو در یک رنگ جدید عرضه خواهد شد انتقاد هیات نظارت متا از ممنوعیت استفاده از واژه «شهید» در فیسبوک و اینستاگرام از گلکسی‌واچ‌های آینده چه می‌دانیم؟ | انتشار جزئیاتی جدید GTA دیرتر بیاید، Xbox بیشتر می‌فروشد! سقوط آزاد بوئینگ! | مدیرعامل شرکت استعفا می‌دهد سم آلتمن سراغ هالیوود رفت | «از Sora استفاده کنید» قیمت گوشی جدید و اقتصادی شیائومی در بازار | A3 چقدر معامله می‌شود؟ + جدول چین مایکروسافت و اینتل را دور می‌اندازد! تأثیر تاکتیک‌های اپل در ناکامی رقبا | آیفون کاربران خود را وابسته می‌کند صفحه اصلی آیفون تغییر می‌کند | در انتظار به‌روزرسانی بزرگ ارتقای ۶ پله‌ای رتبه ایران در شاخص جهانی ارتباطات از کنسول دستی ایکس باکس چه می‌دانیم؟ از نسخهٔ جدید زمین رونمایی شد! | Earth-2 چیست؟ دانشمندان موفق به حذف ویروس HIV از سلول های آلوده شده‌اند سفره هفت‌سین یاسمین مقبلی در فضا + تصاویر لوگوی گوگل نوروزی شد سه‌شنبه ۲۹ اسفند آخرین مهلت ثبت نام اینترنت رایگان دولت امکان ردیابی گوشی‌های خاموش فراهم شد | جزئیاتی درباره یک سیستم‌عامل جدید طرح یک ایرانی برای لوگوی نوروزی گوگل + عکس
سرخط خبرها

تاچستان؛ یک اپ پر داستان

  • کد خبر: ۲۶۱۷
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۰
تاچستان؛ یک اپ پر داستان
گفتگو با بنیان گذار استارت آپی که می‌خواهد کودکان را با قصه‌های تعاملی و آموزنده پای موبایل و تبلت بنشاند.
به گزارش شهرآرانیوز، وقتی اهل رسانه و فناوری باشی، در‌کنار مزایای زیاد آن، ضد‌رسانه هم می‌شوی؛ یعنی با تکنیک‌های رسانه‌ای برای اقناع مخاطبان آشنایی و از چرخه‌های عادت که در محصولات فناورانه از‌جمله شبکه‌های اجتماعی به کار می‌رود هم آگاه هستی. آگاهی در‌زمینه رسانه موجب احتیاط و ترس می‌شود. می‌دانی شبکه‌های اجتماعی و دنیای اینترنت چگونه محرک ایجاد می‌کنند، سپس به شما پاداش می‌دهند تا دوپامین در مغزتان ترشح شود و برای پاداش بیشتر از شما هزینه می‌گیرند. این چرخه آن‌قدر تکرار می‌شود که شما به آن عادت کنید. حالا این ابرقدرت‌های رسانه‌ای میلیون‌ها معتاد در سرتاسر دنیا را در چنگ خود دارند. نگرانی‌ات چندین برابر می‌شود وقتی کودکانی را می‌بینی که در پی بی‌توجهی والدین تبلت و موبایل به دست گرفته‌اند و غرق در دنیای مجازی به محتوایی دسترسی پیدا می‌کنند که برای آن‌ها تولید نشده است و سرگرمش می‌شوند. اما مگر فناوری نیامده بود تا روی خوش زندگی را نشان دهد و بهره‌وری را بیشتر کند؟
 
دغدغه بی‌سروسامانی وب فارسی را خیلی‌ها دارند و طبق عادت جامعه ما، همه منتظرند بقیه کاری برای رفع این دغدغه انجام دهند. مجید سازوار از معدود افرادی است که دغدغه حضور بی‌سروسامان کودکان در فضای مجازی را دارد و برای رفع آن تلاش می‌کند. او بنیان‌گذار استارت‌آپ «تاچستان» است و برای کودکان در دنیای فضای مجازی تولید محتوا می‌کند تا فناوری همان تعریف شیرین خدمت به آدمی را داشته باشد. در ادامه با او و داستان استارت‌آپش بیشتر آشنا می‌شویم.
 

با قهرمانان قصه همراه شو

همه ما در کودکی به شنیدن داستان علاقه داشتیم و احتمالا همیشه بزرگ‌تر‌ها را مجبور می‌کردیم برایمان قصه بگویند یا کتاب داستان بخوانند. بعضی از داستان‌ها را آن‌قدر شنیده بودیم که با بی‌صبری قسمت‌هایی از قصه را خودمان تعریف می‌کردیم و به پدر و مادر اجازه نقل آن را نمی‌دادیم. آن دسته که فعال‌تر و کنجکاوتر بودند خودشان را جای شخصیت‌ها می‌گذاشتند و قصه را بازی می‌کردند یا ادای شخصیت‌ها را درمی‌آوردند. همین تعامل با کاراکتر‌های داستان موجب رشد جنبه‌های مختلف شخصیت ما می‌شد و حس کنجکاوی و هم‌ذات‌پنداری ما را تقویت می‌کرد. حالا با عوض‌شدن نسل، روش زندگی و در‌دسترس‌بودن تکنولوژی، پدر و مادر‌ها کمتر وقت قصه‌گویی برای بچه‌ها را پیدا می‌کنند و می‌کوشند کودکشان را با گجت‌ها و لوازم الکترونیکی سرگرم کنند. این موضوع لزوما منفی نیست و حتی می‌تواند بستر مناسبی برای استفاده از نرم‌افزار‌ها و برنامه‌های سرگرمی‌آموزشی فراهم کند. نرم‌افزار اندرویدی تاچستان دقیقا با همین تعریف پا به عرصه دنیای کودکان گذاشته و ارائه‌دهنده داستان‌ها و ترانه‌های تعاملی برای کودکان است که علاوه‌بر آموزش به کودک شما، او را سرگرم می‌کند. شما در این برنامه در دسته‌بندی‌های مختلف از‌جمله قصه‌های دلنشین، قصه‌های کاشف کوچولو، ترانه و آهنگ‌های شاد، قصه‌های قرآنی و‌... به تعداد زیادی داستان و ترانه تعاملی دسترسی خواهید داشت. شما با انتخاب هر داستان وارد محیط گرافیکی و اختصاصی آن خواهید شد و با برخی از شخصیت‌های داستان می‌توانید تعامل داشته باشید. مثلا در داستان «مرغ‌ماهی» هم زمان با شنیدن صدای راوی قصه، کودک می‌تواند با اشاره به ماهی‌های داخل برکه یا مرغ ماهی‌خوار در آسمان موجب حرکت و واکنش آن‌ها شود.
 

دغدغه والدین، مسئله تاچستان

مجید سازوار، بنیان‌گذار استارت آپ تاچستان، متولد سال‌۱۳۶۵ در خانواده‌ای ۶ نفره در مشهد است. مجید سال‌۱۳۷۹ اولین رایانه‌اش را خرید و در سال بعد، وارد هنرستان و رشته کامپیوتر شدو تا پایان دوران تحصیل، این رشته را ادامه داد، در‌نهایت در مقطع کارشناسی‌ارشد از دانشگاه فردوسی فارغ‌التحصیل شد. او از زمان هنرستان تا‌کنون از‌طریق اجرای پروژه‌های مختلف نرم‌افزاری به کسب درآمد پرداخته و به قولی دستش در جیبش بوده است.
مجید قصه ما که حالا متاهل است و یک فرزند دختر دارد، می‌گوید: اوایل دهه ۹۰ و هم‌زمان با فراگیرشدن گوشی‌های هوشمند متوجه تغییر سبک بازی و سرگرمی کودکان شدم و دیدم آن‌ها به‌جای بازی و خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون، زمان زیادی را پای تبلت و گوشی می‌گذرانند. متأسفانه بخش زیادی از محتوایی که کودکان می‌دیدند، مناسب سن آن‌ها نبود و این دغدغه‌ای برای والدینشان شده بود. تیم ما با هدف رفع این دغدغه از اوایل سال‌۹۵ روی این مسئله تمرکز و سعی کرد با شناسایی چالش‌های موجود، راهکاری ارائه کند.

تولیدکنندگان محتوا را وارد گود کردیم

سازوار می‌گوید: در گام اول به‌سراغ تولید‌کنندگان محتوا رفتیم. خواستیم بدانیم چرا بااینکه در بستر موبایل تقاضای زیادی درباره بازی‌های کودکان وجود دارد، محتوای کمی برای این حوزه تولید شده است. جالب اینجاست که مشاهده کردیم تعداد افراد تولیدکننده محتوای فاخر برای کودکان خیلی زیاد است، اما آن‌ها توانایی فنی برای ارائه محتوایشان به‌صورت برنامه‌های انیمیشنی موبایلی را نداشتند و از این بازار مناسب فاصله گرفته بودند. پس ما در تاچستان برای حل این مشکل یک بازارچه ارائه کردیم.
استارت‌آپ تاچستان با آماده‌سازی زیرساختی نرم‌افزاری، به تیم‌های تولید محتوا، ابزار‌های نرم‌افزاری ساده‌ای ارائه می‌کند که به کمک آن‌ها می‌توانند محتوای کودکانه را در ژانر‌های داستان، شعر و لالایی به‌صورت انیمیشن‌های تعاملی تولید کنند و آن را در بستر تاچستان در‌اختیار کودکان قرار دهند.

یک بازی دو سر سود

جالب است بدانید بچه‌های تاچستان نسخه اولیه کار خود را در سال‌۹۴ با نام «رنگین‌کمان» راهی بازار کردند و با اقبال خوبی نیز روبه‌رو شدند و طی ۲ ماه ۸۰۰۰ نصب دریافت کردند. درواقع آن‌ها بازار و مشتریان را به‌درستی شناسایی کرده بودند و محصولشان مورد‌توجه قرار گرفته بود، اما هنوز به تعامل با تولیدکنندگان محتوا نیاز داشتند و باید زمینه حضور آن‌ها را فراهم می‌کردند. اینجا بود که تاچستان تکامل یافت و استارت‌آپ آن‌ها زیرساخت تولید محتوا را آماده کرد و دی‌ماه سال‌۹۷ نسخه اصلی نرم‌افزارشان را روی بازار‌های ایرانی قرار دادند، به‌طوری‌که اکنون موفق به دریافت حدود ۲۰‌هزار نصب فعال شده‌اند.
مجید سازوار معتقد است نرم‌افزار آن‌ها و ساختار نرم‌افزاری‌ای که ایجاد کرده‌اند فعلا در کشور بی‌رقیب است و آن‌ها توانسته‌اند با ایجاد محیطی با محتوای مناسب برای کودکان، حس آرامش را برای خانواده‌ها به ارمغان بیاورند. همچنین هزینه‌های خانوار را در‌زمینه تأمین محتوای مناسب برای کودک کاهش داده‌اند؛ چون خانواده‌ها اگر بخواهند برای بچه‌هایشان کتاب داستان، فیلم یا کنسول بازی تهیه کنند، باید هزینه زیادی بپردازند، ولی در بستر تاچستان هزینه‌ای که پرداخت می‌شود بسیار کمتر است.
از سوی دیگر، تولید‌کنندگان محتوا با ورود به این بستر درآمد کسب می‌کنند و به‌راحتی محتوای خود را به دست مخاطبان هدفشان می‌رسانند و حق کپی‌رایت محتوایشان حفظ می‌شود.

داستانی با چند پایان

بنیان‌گذار استارت‌آپ تاچستان می‌گوید کسب‌و کار جدیدش را با ۵۰‌میلیون‌تومان سرمایه و با ۲ نفر و ۲‌تیم تولید محتوا شروع کرده است. آن‌ها بخش زیادی از محتوایی را که تولید می‌کنند، به‌رایگان در‌اختیار کاربران قرار می‌دهند، اما برخی از محتوا‌ها هم پولی است. خرید اشتراک ماهیانه استفاده از محتوا‌های پولی، از دیگر راه‌های درآمدزایی تاچستان است.
تیم تاچستان اکنون ۵‌نفر نیروی ثابت دارد و درحال مذاکره با ۱۰‌تیم قدرتمند در حوزه تولید محتواست. آن‌ها قصد دارند طی یک برنامه توسعه سه‌ساله، تاچستان را به مجموعه‌ای بزرگ با حدود ۲۰۰ هزار مخاطب فعال تبدیل کنند. در همین مسیر قصد دارند محتوای کمیک و گروه سنی نوجوان را برای تولید محتوا به سیستم کاری خود اضافه کنند و کم‌کم داستان‌های تعاملی پیچیده‌تری ارائه کنند که نیاز به تعامل بیشتر داشته باشد، به‌طوری‌که کودکان بتوانند براساس تصمیم‌هایی که در روند داستان می‌گیرند، به پایان‌های متفاوتی برسند.

زیر چتر حرفه ای‌ها

استارت‌آپ تاچستان از سال‌۱۳۹۶ وارد شتاب‌دهنده فردوسی شد. سازوار، دلیل این تصمیم را چنین بیان می‌کند: وقتی با شتاب‌دهنده فردوسی آشنا شدیم، به فضای کاری استارت‌آپی علاقه‌مند شدیم و تصمیم گرفتیم ایده و محصولمان را به یک استارت‌آپ تبدیل کنیم تا هم سریع‌تر و بهینه‌تر رشد کند و هم مسیری که برای کسب‌و‌کار انتخاب می‌کنیم، مسیری فکرشده و مطمئن‌تر باشد. آن‌ها هم از ما خیلی خوب حمایت کردند و تیم مشاوره خوبی در‌اختیارمان قرار دادند و موجب تسهیل ارتباط ما با مجموعه‌های مختلف شدند.
مجید سازوار درباره چالش‌های پیش روی کسب‌و‌کارشان می‌گوید: کسب‌و‌کار در ایران با چالش‌های زیادی همراه است. برخی چالش‌ها فنی است که ساده و قابل رفع هستند، اما برخی دیگر از چالش‌ها غیرفنی و حل آن‌ها دشوارتر است؛ چالش‌هایی مثل گرفتن مجوز، جذب سرمایه‌گذار و.... جنس هرکدام از این چالش‌ها و مدلی که باید با آن‌ها برخورد کرد، متفاوت است. اما فکر می‌کنم بزرگ‌ترین چالشی که ما خواهیم داشت، جلب اعتماد عمومی خانواده هاست. تاچستان در‌صورتی موفق خواهد شد که بتوانیم خوب خودمان را نشان بدهیم و خانواده‌ها به ما اعتماد کنند.
 

ارتش یک‌نفره نباشید

بنیان‌گذار استارت‌آپ تاچستان در پایان به افرادی که می‌خواهند وارد کار استارت‌آپی شوند، می‌گوید: فضای کاری در ایران مهیاست، اما نیروی متخصص خیلی کم است. مثلا تمام تیم‌های بزرگ تولید نرم‌افزار با چالش جذب نیرو روبه‌رو هستند، در‌صورتی‌که رشته نرم‌افزار ازجمله رشته‌های دارای بیشترین فارغ‌التحصیل در کشور است؛ لذا همیشه بازار و فضای کاری وجود دارد و تیم‌های خوب و خلاق می‌توانند فعالیت کنند. اما حتما باید حامی داشته باشید و مشاوره و مربی‌های قوی همراهتان باشد. هیچ‌وقت با تکیه بر توان فردی و دانش محدود و بدون مشاوره نمی‌توان موفق شد. شتاب‌دهنده‌ها در این زمینه می‌توانند بسیاری از چالش‌های شما در شروع کسب‌و‌کار را حل کنند.
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->