دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد طبس، عضو دبیرخانه شهر‌های زیارتی ایران با محوریت مشهد مقدس شد اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای بازسازی آسایشگاه جانبازان قطع نخاعی مشهد رونمایی از پوستر اولین رویداد هفته خلاقیت و نوآوری شهری | اعلام برنامه‌های شهرداری مشهد در هفته خلاقیت فرجام کلنل میهن پرست؛ روایت شش ماه آرمانگرایی نویافته های باستان شناسی «کشف رود» مشهد رونمایی شد شهروند خبرنگار| شهریه مدارس غیردولتی و دغدغه والدین در مشهد مبارزه با جوندگان شهری با راهکارهای جدید شهرداری مشهد برای نخستین بار در کشور
سرخط خبرها
درخواست استاندار از سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش

به توسعه فضاهای آموزشی‌حاشیه مشهد توجه ویژه کنید

  • کد خبر: ۳۱۰۸
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۳
به توسعه فضاهای آموزشی‌حاشیه مشهد توجه ویژه کنید

زُهیر موسوی - موضوع کمبود فضای آموزشی در حاشیه شهر مشهد موضوعی است که مدت‌هاست در کانون توجه رسانه‌ها و دولت‌مردان قرار گرفته و این‌بار هم استاندار خراسان‌رضوی در شورای آموزش‌وپرورش استان که با حضور سرپرست این وزارت‌خانه برگزار شد، به آن اشاره کرد.
علیرضا رزم‌حسینی در این جلسه که عصر دیروز برگزار شد، گفت: امروز بیش از۳۰ درصد از جمعیت مشهد در حاشیه شهر زندگی می‌کنند و سامان‌دهی این مناطق عملا تبدیل به یکی از دغدغه‌های مستقیم مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور شده است؛ از طرفی ساکنان این مناطق در زمینه فضا‌های آموزشی با کمبود‌های جدی مواجه هستند؛ وزارت آموزش‌وپرورش به حاشیه شهر مشهد توجه ویژه کند تا بتوانیم فضا‌های آموزشی را در این مناطق گسترش دهیم.

حاشیه‌ای بزرگ‌تر از ۶ استان
سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش هم که با توجه به مسئولیت‌های گذشته‌اش در استان با این معضل بیگانه نیست، در این جلسه بیان کرد: امروز جمعیت حاشیه شهر مشهد از ۶ استان کشور بیشتر است، اما گاه به این مناطق بر اساس قانون هم نمی‌شود خدمات‌رسانی کرد؛ با این حال با همراهی خیران مدرسه‌ساز و اعتبارات نوسازی مدارس به دنبال افزایش سرانه آموزشی در این مناطق شهر مشهد هستیم.
سیدجواد حسینی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه برنامه‌های ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر و وزیر آموزش سابق مالزی را پیاده‌سازی خواهم کرد و در حال اجرای بخشی از آن هستم، اظهار کرد: در این راستا به دنبال مشارکت و همچنین نظام‌نامه تعامل دستگاه‌های دولتی هستیم و از طرفی
۲ آیین‌نامه در هیئت‌دولت به تصویب رساندیم که بر اساس این آیین‌نامه‌ها شاهد افزایش اختیارات شورا‌های آموزش‌وپرورش خواهیم بود.
وی تصریح کرد: منابع دولتی آموزش‌وپرورش در سال ۱۳۹۲، ۱۵ هزار میلیارد تومان بود که امسال به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی بودجه آموزش‌وپرورش از
۹ درصد بودجه عمومی کشور به ۱۳ درصد افزایش یافته، اما متأسفانه در این‌باره اطلاع‌رسانی صحیحی انجام نشده است.


گران اداره می‌شویم
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه وزارت آموزش‌وپرورش مانند دیگر سازمان‌های کشور گران اداره می‌شود، اظهار کرد: دنبال خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش نیستیم؛ زیرا بر اساس قانون باید آموزش‌وپرورش رایگان باشد، اما برای نمونه هر دانش‌آموزش ایرانی سالانه ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش می‌بیند؛ درحالی‌که استاندارد جهانی آن ۸ هزار ساعت است و این هزینه زیادی به آموزش‌وپرورش کشور وارد می‌کند و از طرفی شاهد کاهش کیفیت آموزش خواهیم بود.

قول‌هایی از جنس مهر
حسینی به اول مهر و بازگشایی مدارس هم اشاره کرد و گفت: برای اول مهر چند قول داده‌ایم؛ اول اینکه هیچ کلاسی بدون معلم نخواهیم داشت، قول دوم اینکه هیچ دانش‌آموزی در کشور بدون کتاب نخواهد ماند و ۱۴۲ میلیون جلد کتاب توزیع می‌شود، قول سوم هم اینکه در مهر امسال مدرسه خشت و گلی حتی در استان سیستان‌وبلوچستان نخواهیم داشت و قول چهارم هم اینکه دیگر تا مهرماه هیچ کلاسی دارای بخاری نفتی در کشور وجود نخواهد داشت.
سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش درباره رتبه‌بندی معلمان هم تصریح کرد: ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای این مهم تعلق گرفته است که البته تخصیص این مبلغ کار ساده‌ای نبود و امیدواریم در این راستا پاداش بازنشستگان در ۲ مرحله پرداخت شود.

بازنشستگی ۲۵۵ هزار معلم
وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین معضل ما بحران نیروی انسانی است، گفت: در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲، حدود ۲۵۵ هزار معلم بازنشسته می‌شوند؛ به عبارتی در حالی با کاهش
۳۰ درصد نیروی انسانی مواجه می‌شویم که تعداد دانش‌آموزان رو به افزایش است.
حسینی اضافه کرد: امسال نیز ۶۰ هزار معلم در کشور بازنشسته می‌شوند و فقط ۲۰ هزار معلم جدید به آموزش‌وپرورش اضافه می‌شوند که امیدواریم با کمک معلمان حق‌التدریس و معلمان پیش‌دبستانی این معضل را پشت سر بگذاریم.

دستور ویژه برای یک بهره‌برداری
بزرگ‌ترین مجتمع اقامتی فرهنگیان در مشهد هم موضوع دیگری بود که سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش درباره آن بیان کرد: این پروژه که امروز ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، خدمتی به تمام معلمان کشور است و من هم در پایان این جلسه دستور‌های لازم را برای افتتاح آن در کوتاه‌ترین زمان ممکن خواهم داد.
حسینی اشاره‌ای هم به مذاکره خود با شهردار مشهد داشت و تصریح کرد: در اطراف حرم مطهر ۲۹ مدرسه داریم که در دیدار با شهردار مشهد اعلام کردم آمادگی داریم هر یک از این مدارس تبدیل به یک زائرسرا برای استان‌های مختلف شود که البته دستورات و مجوز‌های قانونی آن هم باید گرفته شود.

طرح ۷۰-۳۰
وی یک قول ویژه هم به استاندار خراسان‌رضوی داد و اعلام کرد هر پروژه‌ای را که استان ۳۰ درصد هزینه آن را متقبل شود، وزارت آموزش‌وپرورش ۷۰ درصد دیگر آن را متقبل می‌شود.
اظهارات پایانی حسینی هم درباره صندوق ذخیره فرهنگیان بود که گفت: خوشبختانه این صندوق به آرامش رسیده و ۶۲۰ میلیارد تومان سود بین معلمان توزیع شده است و به هیئت‌مدیره این صندوق نیز اعلام کردم که تا سال ۱۴۰۱ این سود به ۵ هزار میلیارد تومان برسد. صریحا به این دوستان گفتم که شما بانک نیستید و هرچه دارید و ندارید برای معلمان است.
این پیشنهاد را دادم که شرکت‌های زیرمجموعه آن که به سوددهی رسیده است، به معلمان واگذار شود و از طرفی ارزش‌افزوده همه دارایی‌های این صندوق هم به حساب معلمان واریز
شود.

افتتاح ۱۷۰ پروژه در استان
مدیرکل آموزش‌وپرورش استان نیز در این نشست بیان کرد: ۵۷۰ پروژه در حال ساخت در خراسان‌رضوی داریم که با تمهیدات صورت‌گرفته تا مهرماه امسال ۱۷۰ پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و هزار کلاس درس به استان افزوده می‌شود.
قاسمعلی خدابنده با بیان اینکه در استان با کمبود ۱۲ هزارنفری معلمان مواجه هستیم، گفت: امسال ۴۲۰۰ نفر از معلمان بازنشسته می‌شوند که کمبود معلمان استان را به بیش از ۱۶ هزار نفر می‌رساند و به استفاده از معلمان حق‌التدریس مجبور هستیم.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌وپرورش هم به رابطه خوب مجلس با سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: امروز از تمام جناح‌های سیاسی مجلس رابطه خوبی با سرپرست این وزارت‌خانه دارند و امیدواریم در مسیر خدمات‌رسانی شاهد تحقق اهداف ایشان باشیم.
حجت‌الاسلام علی عسگری تصریح کرد: آموزش‌وپرورش دارای ۱۱۰ هزار معلم و بیش از ۱۱ هکتار زمین بر خیابانی در مناطق برخوردار کشور همچون خیابان، ولی عصر تهران است که باید در زمینه اقتصادی از این فرصت استفاده شود.

جذب ۷۰۰ طلبه دینی
سیدجواد حسینی در ادامه سفرش به استان خراسان‌رضوی در جلسه ستاد همکاری‌های حوزه علمیه خراسان و آموزش‌وپرورش خراسان‌رضوی هم شرکت کرد و در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح سربازمعلم برای طلاب علوم دینی، از جذب ۷۰۰ نفر در سال جدید گفت و اظهار کرد: می‌توان از ظرفیت طلاب برای مدارس امین و روشنا استفاده کرد و همکاری‌های پژوهشی میان حوزه و آموزش‌وپرورش در زمینه کتاب‌های درسی انجام شود.
مراسم پایانی سی‌وهفتمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان دختر کشور در حرم مطهر رضوی هم دیگر برنامه وی بود که در این مراسم تصریح کرد: تحقق ساحت شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیازمند تقویت ابعاد اعتقادی، اخلاقی و دینی دانش‌آموزان به‌عنوان زیربنای این بخش
است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->