سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

قیمت‌های نمایشی در ویترین «۱۲۴»

  • کد خبر: ۳۱۱۱
  • ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰
قیمت‌های نمایشی در ویترین «۱۲۴»
گزارش شهرآرا از سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالا و خدمات که با کف بازار مشهد تفاوت دارد

حسن فروازنفر - در حالی ۳ روز پیش سامانه ۱۲۴ با هدف آگاهی شهروندان از قیمت تمام‌شده کالا‌ها و خدمات رونمایی شد که گزارش‌های میدانی شهرآرا از بازار‌های شهر نشان می‌دهد قیمت‌های اعلام‌شده در این تارنما با واقعیت‌های بازار همخوانی ندارند. به عنوان مثال، در این سامانه قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا ۲۰ تا ۲۳ هزار تومان اعلام شده است. این در حالی است که این کالا در بازار تا ۳۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. همچنین در حالی این تارنما قیمت حداکثر قیمت برنج پاکستانی را ۱۰ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرده است که در مشهد، این نوع برنج تا کیلویی ۱۳ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. بررسی‌های میدانی شهرآرا از بازار‌های شهر نشان می‌دهد بیشتر کالا‌ها و خدمات با قیمت‌هایی بیشتر از قیمت‌های اعلامی در سامانه ۱۲۴ عرضه می‌شوند. با این حال، مواد غذایی در بازار شکاف قیمتی کمتری با قیمت‌های ۱۲۴ دارد، اما بررسی لوازم خانگی و صوتی و تصویری نشان می‌دهد بعضا یخچال، تلویزیون و ... تا ۲ برابر قیمت اعلام‌شده در سامانه ۱۲۴ عرضه می‌شوند.


قیمت چه کالا‌هایی در سامانه ۱۲۴ وجود دارد؟
۱۰۰ قلم کالایی که تارنمای قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ سراغ آن‌ها رفته است در چند گروه عمده از جمله مواد غذایی، لوازم مصرفی خودرو، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی و مصالح ساختمانی تقسیم می‌شوند. در گروه مواد غذایی می‌توان قیمت انواع غلات و حبوبات از قبیل برنج داخلی و خارجی، نخود، لوبیا، لپه، عدس و ماکارونی، قیمت انواع میوه و صیفی‌جات از قبیل گوجه، خیار، پیاز، سیب‌زمینی، هندوانه، موز و خرما، قیمت انواع مواد پروتئینی از قبیل گوشت قرمز و مرغ، لبنیات، تخم‌مرغ و دام زنده، قیمت قند و شکر، روغن خوراکی و ... را مشاهده کرد. سایت قیمت کالا‌های اساسی در گروه لوازم مصرفی خودرو قیمت لاستیک و روغن موتور را هم اعلام می‌کند. در سامانه ۱۲۴ می‌توان قیمت انواع لوازم بهداشتی مثل دستمال کاغذی، مایع ظرف‌شویی و دست‌شویی، پودر لباس و صابون را مشاهده کرد. گروه لوازم خانگی سایت قیمت کالا‌های اساسی قیمت تلویزیون، یخچال فریزر، ماشین لباس‌شویی و اجاق گاز پنج‌شعله را اعلام می‌کند. لوازم تحریر مثل کاغذ و دفترچه از دیگر کالا‌هایی است که می‌توان قیمت آن‌ها را از نرم‌افزار قیمت کالا‌های اساسی و سامانه ۱۲۴ استعلام کرد. در سایت قیمت کالا‌های اساسی قیمت روز سیمان، گچ، تیرآهن، میل‌گرد، ورق آهنی و سیم و کابل هم در گروه مصالح ساختمانی قابل مشاهده است، اما بعید به نظر می‌رسد زیاد به درد کاربران عمومی بخورد. شاید فکر کنید موضوع نرم‌افزار قیمت کالا‌های اساسی یک اتفاق جدید و شگفت‌انگیز است، اما باید بگوییم سامانه ۱۲۴ پیش از این هم فعالیت می‌کرد و در این سامانه می‌توانستیم قیمت مصوب کالا‌ها را مشاهده کنیم، قیمت‌هایی که صرفا روی یک تکه کاغذ نوشته می‌شوند و در فروشگاه‌ها خبری از آن‌ها نیست. حالا سامانه ۱۲۴ کمی به‌روز شده است. شکل و شمایل آن تغییر کرده و کمی جذاب‌تر شده است، اما محتوا همان محتواست و قیمت‌ها همان قیمت‌هایی که کسی کاری به کارشان ندارد.

 

قیمت‌های نمایشی در ویترین «۱۲۴»

دماسنج بازار
این موضوعات را با معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در میان می‌گذاریم. او معتقد است این سامانه می‌تواند دماسنج بازار و شاقولی برای سنجش وضعیت استان نسبت به میانگین کشوری باشد. رضا شجاعی می‌گوید: تمام فعالان اقتصادی کشور در این سایت اعلام قیمت می‌کنند. خروجی سایت عددی است که میانگین کشوری، و حاصل قیمت ۳۱ استان کشور است. بر این اساس، قیمت‌های اعلامی ممکن است انطباق کاملی با قیمت‌های بازار مشهد نداشته باشد. وی می‌افزاید: این سامانه در دسترس مردم و اصحاب رسانه است که وضعیت استان را در مقایسه با استان‌های دیگر ارزیابی کنند. قیمت برخی کالا‌ها در مشهد از میانگین کشوری کمتر و برخی کالا‌ها گران‌تر از میانگین قیمت کشوری است.
معاون بازرسی و نظارت سازمان صمت استان می‌افزاید: در سامانه ۱۲۴ این امکان به کاربران داده شده است که مردم شکایات خود را هم از طریق همین سامانه اعلام کنند. این موضوع می‌تواند در برخی کالا‌ها که قیمت آن‌ها از نرخ میانگین کشوری بیشتر است زمینه شکایت را فراهم کند، اما صرف ثبت شکایت به معنی وقوع تخلف نیست و باید بررسی شود.
وی در این باره توضیح می‌دهد: سامانه جدید با سایت قدیمی تفاوت‌هایی دارد از جمله اینکه سایت ارتقا پیدا کرده است. مدیریت سایت در تهران است و هرروز اشکالات آن برطرف می‌شود. برخی از گروه‌های کالایی دیگر نیز قرار است به این سامانه اضافه شود.
با این حال، یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه نمی‌توان قیمت‌ها را در بازار به صورت دستوری کنترل کرد، می‌گوید: کنترل دستوری کالا فقط از طریق تزریق ارز به اقتصاد کشور از طریق واردات فراوان و ارزان نگه‌داشتن دلار ممکن است. هم‌اکنون به دلیل شرایط اقتصادی کشور، این مسئله غیرقابل‌اجراست. از این رو، قیمت‌ها افزایش یافته است.
علی عقیلی می‌افزاید: خود مسئولان می‌دانند که نمی‌توان برای عرضه کالا‌ها به قیمت سامانه ۱۲۴ به بازار فشار آورد، زیرا در عمل، هزینه تمام‌شده کالا‌ها برای فعالان اقتصادی بیش از معیار‌های این سامانه است. از این رو، پیش‌بینی می‌شود این سامانه نتواند تأثیری بر آرامش بازار بگذارد. وی تأکید می‌کند: بهترین راهکار برای بازگشت آرامش به بازار بهبود وضعیت اقتصادی کشور و ایجاد ثبات در وضعیت کسب و کار است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->