کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری
سرخط خبرها

مرثیه‌سرایی برای اقتصاد استان

  • کد خبر: ۳۱۸۶
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷
مرثیه‌سرایی برای اقتصاد استان
فعالان بخش خصوصی و دولتی در نبود وزیر، دغدغه‌های خود را با نمایندگان مجلس در میان گذاشتند

سلطانی - دوشنبه همین هفته بود که فعالان اقتصادی خراسان رضوی در دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به بهانه سفر رضا رحمانی، وزیر صمت، به مشهد، دور هم جمع شدند و مهم‌ترین مطالبات خود را از او مانند، واگذاری ۱۳۰ واحد تولیدی تملک‌شده از سوی بانک‌ها و افزایش اختیارات بانک‌های استان برای دادن تسهیلات احصا کردند تا آن‌ها را با او در میان بگذارند. با این حال، گویا ایجاد برخی مشکلات سبب تأخیر در پرواز وزیر شد به طوری که او نتوانست در جلسه دیروز شورای گفتگو حاضر شود. با این حال، مسئولان استانی و نمایندگان بخش خصوصی حضور اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی را در شورای گفتگو مغتنم شمردند و مطالبات خود را با آن‌ها در میان گذاشتند. استاندار خراسان رضوی در این جلسه با بیان اینکه در شرایط جنگ اقتصادی هستیم، اما مانند شرایط صلح کشور را اداره می‌کنیم و هنوز آرایش جنگی نگرفته‌ایم افزود: در سال ۱۳۹۴ برای اولین بار قوانین مزاحم کسب و کار را احصا و به کارتابل تمامی نماینده‌های مجلس برای اصلاح ارسال کردیم، اما هنوز هیچ اقدامی برای رفع آن‌ها نشده است. علیرضا رزم‌حسینی افزود: اگر بوروکراسی اداری را به منظور تسریع در تصمیم‌گیری‌ها تفویض می‌کردید، بسیاری از مشکلات حل می‌شد و در نتیجه، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی به وجود نمی‌آمد. وی با بیان اینکه اختیار سپرده‌های بانکی باید به استان‌ها واگذار شود افزود: ۴۶ درصد سپرده‌های بانکی خراسان رضوی از استان خارج می‌شود. این مسئله باعث می‌شود در عمل، منابع مالی لازم برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای و حمایت از تولید تأمین نشود. استاندار پیشنهادی هم برای حل دغدغه تأمین ارزی کشور و تراز مالی تجاری داد. او گفت: سهمیه واردات هر استان را به اندازه صادرات آن تعیین کنید. رزم‌حسینی به نوسانات قیمت‌ها در بازار نیز اشاره کرد و گفت: از استان‌ها ستاد تنظیم بازار می‌خواهید. این در حالی است که اختیاراتی در این زمینه به آن‌ها داده نشده است.

کاهش سهم صنعت در اقتصاد
رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز در این جلسه با بیان اینکه سهم صنعت از تولید ناخالص داخلی به قیمت سال ۹۰ از ۱۴/۴ درصد در سال ۹۳ به ۱۲/۲ درصد در سال ۹۷ رسیده است. به عبارتی، روند حرکت صنعت در کشور مثبت نبوده است» گفت: رشد اقتصاد بدون نفت منفی ۲/۴ است. صنعت به‌تن‌هایی منفی ۶/۵ درصد رشد کرده است. نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت در ماشین‌آلات در سال ۹۷ منفی ۶/۹ درصد بوده است. غلامحسین شافعی افزود: مسیری که تاکنون در بخش صنعت پیمودیم مسیر درستی نبوده است. نیازمند بازنگری اساسی در سیاست‌ها و ساختار‌های توسعه صنعتی کشور هستیم. وی ادامه داد: ما حرکت متناسب به سمت اهداف نداریم. هیچ‌وقت در سال‌های اضطراری گذشته از اصول برنامه‌ریزی منسجم استفاده نکرده‌ایم و تعریف ما از صنعت درست نیست. صنعتی می‌تواند به توسعه اقتصادی کشور کمک کند که دست‌کم ۴۰ درصد آن بومی باشد. نباید مونتاژ را توسعه صنعتی کشور حساب کنیم.

کاهش واردات
قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی نیز در این جلسه گفت: واردات کشور در ۳ ماه نخست سال ۹۸ در مقایسه با پارسال ۹ درصد کاهش یافته است. حسین مدرس افزود: هفته پیش نمایشگاه «فرصت تولید» برگزار شد که اولین نمایشگاه عرضه‌محور بود. در این نمایشگاه ۸۵ میلیون دلار قرار‌داد منعقد شد. امروز باید با حمایت از تولید داخلی، تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این جلسه گفت: ۱۱۹۹ مورد مصوبه در ۲ سال اخیر در ستاد تسهیل تصویب شده است. از این تعداد، تاکنون ۸۶۱ مورد اجرا شده است. ۳۳۸ مورد نیز در دست پیگیری است و باقی‌مانده نیز معوق شده است.

خروج نقدینگی از استان
نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه خراسان رضوی ۹۰ هزار میلیارد نقدینگی دارد افزود: متأسفانه بخش چشمگیری از این نقدینگی از استان خارج می‌شود. از این رو، باید جلو خروج سرمایه از استان گرفته شود. رمضانعلی سبحانی‌فر افزود: در برخی استان‌ها میزی از دستگاه‌های مختلف تشکیل شده است و به صورت فوری مجوز کسب و کار صادر می‌شود. با این حال، در استان افرادی داریم که یک‌سال و نیم است می‌خواهند در حوزه محیط زیست سرمایه‌گذاری کنند، اما فقط بوروکراسی اداری مانع شروع فعالیت آن‌ها شده است. متأسفانه امروز بوروکراسی اداری مانعی برای توسعه خراسان رضوی شده است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: مجلس در بحث مالیات و اصلاحیه نظام بانکی کشور کوتاهی کرده و بعد از ۴ سال این ۲ مورد حل نشده است. سعید باستانی افزود: طبق قانون ۴۰ درصد منابع مالی باید در صنعت هزینه شود، اما چنین نبوده است. وی بیان کرد: وزارت صمت و کشاورزی فاقد راهبرد توسعه صنعت و کشاورزی هستند. اگر در این حوزه‌ها استراتژی داشتیم، مواد پلیمری مورد نیاز برای تولید خودرو را تاکنون در کشور تولید می‌کردیم. ولی ملکی، سخن‌گوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه باید به سوی بومی‌سازی دانش در صنعت پیش برویم، گفت: تا زمانی که به سوی بومی‌سازی دانش حرکت نکنیم، صنعت ما در مرحله مونتاژ متوقف است. این مسئله باعث می‌شود تا در زمان‌های تحریم آسیب‌پذیر باشیم. مهدی مقدسی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با بیان اینکه نباید هیچ بخش‌نامه‌ای بدون نظر اتاق بازرگانی صادر شود، گفت: بخش‌نامه‌های دستوری بدون نظر فعالان اقتصادی سم است. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز گفت: برابر آمارها، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در سال ۱۳۹۷ به بخش تولید (صنعت و معدن) ۲۷ درصد بوده، اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد که
۱۸-۱۷ درصد از این تسهیلات، «جدید» نبوده است؛ یعنی تسهیلات قدیمی بوده که به‌نوعی اصلاح شده‌اند. در مجموع تخصیص تسهیلات به این بخش به‌مراتب کمتر از آن چیزی بود که اعلام شد. عزیز اکبریان افزود: در بخش صادرات با مشکلات جدی مواجه هستیم. وزارت صمت باید به داد صادرکنندگان برسد، بخش‌نامه‌هایی که بانک مرکزی صادر کرده است، راهی باقی نمی‌گذارد جز آنکه از کارت‌های اجاره‌ای برای صادرات استفاده شود.

بازدید از نمایشگاه بین‌المللی مشهد
‌همچنین روز گذشته اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس از نمایشگاه بین‌المللی مشهد بازدید کردند و در جریان فعالیت‌های این نمایشگاه قرار گرفتند. رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این بازدید با بیان اینکه صنعت نمایشگاهی مشهد ظرفیت خوبی برای نشان دادن ظرفیت‌های اقتصادی خراسان رضوی دارد گفت: صنعت نمایشگاهی در کلان‌شهر‌ها می‌تواند به توسعه صادرات غیرنفتی کمک زیادی بکند. این مسئله نقش بسزایی در کاهش اتکا به درآمد‌های نفتی دارد. عزیز اکبریان بیان کرد: با ارتباط دوسویه بین مراکز تجاری و هلدینگ، می‌توان از ظرفیت این بخش‌ها در حوزه صنعت نمایشگاه‌ها استفاده کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->