«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

لبخند خدا را می‌شود دید

  • کد خبر: ۳۲۹۶
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
لبخند خدا را می‌شود دید
حجت الاسلام محمد علی ابطحی فعال سیاسی

آغوش خدا همیشه برای بندگان باز است، اما در بعضی ایام آغوشش بازتر است و لبخند بر لبانش جاری است و خودش هم اعلام می‌کند که در این روزها به سراغم بیایید؛ آماده مغفرت و بخشایش هستم.
یکی از آن مناسبت‌ها که خدا دعوت رسمی و عمومی کرده، روز عرفه است. عرفه هم روز دعاست و هم روز شناخت خدا ؛قبل از دعا وقت شناخت خداست.
وجدان عمومی همه انسان‌ها خدایی را حداقل هنگام تنهایی و غربت و فشار ناخودآگاه شناخته‌اند. شاید کسی عصبانی شود و بگوید خدا را قبول ندارم. شاید کسانی استدلال‌های فیزیکی و به تصور خودشان عقلانی را ردیف کنند و برای نبودن خدا استدلال‌ها بکنند؛ اما همه آن‌ها حتی اگر به روی خود نیاورند هم لحظاتی در زندگی دارند که دنبال کُنج خلوتی می‌گردند و دل را روانه قدرت بزرگی می‌کنند که همان خداست. خدایی که در هر مذهب و مرام و منطقه‌ای نامی دارد، ولی جوهرش همان خدایی است که همه انسان‌ها بر اساس فطرت به آن باور دارند که «کل مولود یولد علی الفطره». این دیدن لبخند خدا از جنس عشق است و مسیرش دل است و ربطی به استدلال‌های فلسفی و عقلانی ندارد و فراتر از چارچوب مذاهب مختلف است. این همان عرفه است؛ شناخت خدا.
در باور مذهبی تشیع در همین روز عرفه که حاجیان به‌عنوان نماد دینی اسلامی، همه در صحرای عرفه جمع می‌شوند و تمامی تعلقات و پیوندهای خود را از زندگی جاری قطع می‌کنند و تنها با 2حوله برای مدت کوتاهی یگانگی و دوری از تعینات را تجربه می‌کنند و تساوی انسان‌ها در برابر خدا را به نمایش می‌گذارند، اوج شناخت خدا را تجربه می‌کنند و بقیه مسلمانان همراه با آنان در همه‌جا می‌توانند دستشان را به سمت خدا بلند کنند و عاشقانه‌ترین جملات را با همان وجود باعظمت زمزمه کنند.
شاید همیشه سخت باشد یک‌طرفه ارتباط گرفتن باخدا؛ اما روزها و شب‌هایی که خدا همه را صدا می‌زند که بیایید، آماده بخشش و گذشت از گناهانتان هستم، می‌شود لبخند خود خدا را دید.
دعای روز عرفه که معلم و مصنف آن امام حسین(ع) بوده است، برای شیعیان افتخار بزرگی است. عرفه یکی از خوش‌مضمون‌ترین دعاهاست. مناجات نیست؛ رسما عشق‌بازی با خود خداست.
آفریدگار صحنه‌های عاشقانه کربلا روز عرفه اشک از چشمانش جاری بود و در صحرای عرفه دعا می‌خواند:
ای خدایی که کمترین تشکر را از تو کرده‌ام، اصلا به روی خودت نیاوردی و محرومم نکردی!
ای خدایی که از این‌همه گناهان بزرگ من خبرداری، اما من را جلو مردم رسوا نکردی! ای خدایی که به‌وقت گناه دقیقا من را نگاه می‌کردی ولی مرا رسوا نکردی!
خدا جان! گوشم، چشمم، زبانم، دستم وپایم همه نعمت‌های تو هستند، اما با همه این اعضای بدنم گناه کرده‌ام. بازهم با همین بدن و اعضا و جوارح به در خانه‌ات آمده‌ام.
ای خدای من! اگر کس دیگری غیر از تو گناهانم را می‌فهمید، چه خاکی بر سر می‌کردم؟ این مخلوقات طاقت نداشتند. نگاهم نمی‌کردند، طردم می‌نمودند.
ظهر روز عرفه امام حسین(ع) پشت سر هم این عاشقانه‌ها را می‌خواند. این میراث بزرگی است که برای ما مانده است. ظهر روز عرفه، بعد از نماز ظهر روبه‌قبله این عاشقانه امام حسین(ع) را بخوانید. خانواده‌هایتان، دوستانتان و کشورتان را هم دعا کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->