پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند هشدار برای شاگردان شمسایی| قهرمانی آسان نیست نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برگشت لیورپول و آتلانتا در یورولیگ| جام‌ها پر! نتیجه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان+ ویدیو گل‌ها(۳۰ فروردین ۱۴۰۳)| صدر سرخ شد ویدیو خلاصه بازی پرسپولیس و صنعت نفت آبادان(۳۰ فروردین ۱۴۰۳) بازکردن گچ دست بیرانوند عقب افتاد پخش زنده بازی صنعت نفت و پرسپولیس در لیگ برتر (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین معرفی رقبای کشتی‌گیران ایرانی برای المپیکی شدن تاریخ و ساعت بازی نساجی و تراکتور در لیگ برتر | جدال بحران زده‌ها استقبال خوب هواداران از بازی استقلال گل‌محمدی – تراکتور رسماً کنسل شد مشهد به دنبال میزبانی مسابقات کشوری بازوبند پهلوانی + ویدیو نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال ایران و افغانستان (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) | شمسایی جام ملت‌ها را با برد شروع کرد پخش زنده بازی ایران و افغانستان در جام ملت‌های فوتسال آسیای ۲۰۲۴ (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین
سرخط خبرها

پایان رقابت دختران شطرنج‌باز در غیاب ستاره‌ها

  • کد خبر: ۳۳۱۳
  • ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸
پایان رقابت دختران شطرنج‌باز در غیاب ستاره‌ها
مرحله اول مسابقات قهرمانی کشور شطرنج بانوان کشور به میزبانی مشهد برگزار شد

مژده رنگیان - بیست‌‌ویکمین جشنواره شطرنج بانوان کشور با حضور بیش از ۹۰ شطرنج‌باز روز گذشته در مشهد به پایان رسید.
این رقابت‌ها مرحله نخست مسابقات قهرمانی کشور بانوان بود و حالا 10 نفر برگزیده قرار است در فینال قهرمانی کشور که آبان‌ماه برگزار می‌شود، حضور پیدا کنند. مشهد پیش‌ازاین تنها یک میزبانی از مسابقات قهرمانی کشور بانوان را در کارنامه داشت که به 8 سال قبل و دور سیزدهم این رقابت‌ها برمی‌گردد.
رقم دقیق شرکت‌کنندگان، 92 بانوی شطرنج‌باز از 24 استان کشور است. مسابقات در 9 دور به روش سوئیسی پیگیری شد که در هر دور 46 رقابت برگزار شد و درنهایت 414 مسابقه شطرنج در این 7روز انجام شد. نکته مهم این مسابقات فضای کاملا دخترانه آن بود و صفر تا صد آن به بانوان واگذار شد. برای اولین‌بار، قضاوت مسابقات قهرمانی کشور به‌صورت صددرصدی به بانوان سپرده شده بود که اتفاقا این 4 داور همگی بومی و خراسانی بودند.

 

غیبت ملی‌پوشان مطرح به‌خاطر سفرهای خارجی
از نکات مهم این رقابت‌ها غیبت ملی‌پوشان مطرح کشور بود که رضا پاشانجاتی، رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی، درباره علت این غیبت اظهار کرد: درحال‌حاضر برخی بانوان ملی‌پوش ما در ایران حضور ندارند. میترا حجازی‌پور، بانوی مشهدی شطرنج، بیش از 5 ماه است که در فرانسه حضور دارد، پورکاشیان یک‌سالی می‌شود که ساکن آمریکاست، وصال حامدی‌نیا در مسابقات ابوظبی حضور دارد و سارا خادم‌الشریعه نیز در رقابت‌های چین. به‌جز این افراد، بقیه ملی‌پوشان و بازیکنان برتر بانوان ایران در مسابقات قهرمانی کشور مشهد حاضر شدند.
او ادامه داد: مسابقات قهرمانی کشور مردان 3 مرحله دارد و مسابقات بانوان در 2 مرحله پیگیری می‌شود. مرحله نخست روز شنبه در مشهد به پایان رسید و ده‌نفری که مشخص شدند، به‌همراه دونفری که به‌صورت جداگانه توانستند جواز حضور در فینال را پیدا کنند، باید در مرحله دوم با یکدیگر رودر‌رو شوند و درنهایت ملی‌پوشان نیز از بین برگزیده‌های این مسابقات انتخاب می‌شوند.

 

مشکل مالی، مانع میزبانی فینال
پاشانجاتی درباره میزبانی مشهد از فینال رقابت‌ها نیز گفت: فدراسیون همکاری زیادی با ما داشته و روال به‌این‌صورت است که میزبانی 2 مرحله به یک استان داده می‌شود؛ اما حقیقت این است که برای میزبانی مرحله دوم که در پاییز برگزار می‌شود، با مشکل مالی روبه‌رو هستیم. هزینه‌ها زیاد است و اسپانسر هم ورود نکرده است. دراین‌میان فقط اداره کل ورزش و جوانان استان قول‌هایی برای حمایت مالی و تقبل بخشی از هزینه‌های مرحله نخست داده و تنهاحامی ما در این مدت بوده است. در همین دوره 5میلیون تومان جایزه به 10 نفر برتر رقابت‌ها پرداخت شد و در مرحله فینال حداقل 20میلیون تومان باید هزینه جوایز شود، به‌جز هزینه‌های اسکان و تغذیه فینالیست‌ها و داوران. اگر در آینده شرایط مالی بهبود پیدا کند، شاید فینال کشور نیز در مشهد برگزار شود؛ درغیر‌این‌صورت به استان دیگری واگذار می‌شود.

 

جای خالی خراسانی‌ها در جمع برترین‌ها
رئیس هیئت شطرنج خراسان رضوی همچنین با اشاره به نفرات برگزیده ایران در این دور تصریح کرد: در این دوره همان ملی‌پوشانی که انتظار می‌رفت، توانستند عناوین برتر را به دست بیاورند؛ البته چهره‌های جدید و استعدادهای خوبی نیز شناخته شدند و توانستند مقابل شطرنج‌بازان برتر کسب تجربه کنند. میترا اصغرزاده از البرز قهرمان این رقابت‌ها شد، پرنیان قمی از گیلان و هما علوی نیز به‌ترتیب روی سکوی دوم و سوم ایستادند. متأسفانه شطرنج‌بازان خراسانی باوجود اینکه عملکرد بسیار خوبی داشتند، در دور آخر نتوانستند به مجموع 10 نفر برتر راه پیدا کنند.
او ادامه داد: از خراسان رضوی 30 شطرنج‌باز حضور داشتند و با توجه به اینکه رده سنی مسابقات آزاد بود، از بازیکن هفت‌ساله تا بانوی چهل‌وپنج‌ساله نیز در بین شرکت‌کنندگان حضور داشتند. تلاش خود را کردیم تا بهترین میزبان برای بانوان شطرنج‌باز باشیم که این موضوع را رئیس فدراسیون تأیید کرد و جزو مسابقاتی بود که هیچ شاکی نداشت و همه‌چیز خوب برگزار شد و حتی برای شطرنج‌بازان استان‌های دیگر به‌جای گرفتن خوابگاه‌های هفت‌هشت‌تخته، هتل مناسبی آماده کردیم.
پاشانجاتی خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌ریزی‌ها در ابتدای سال98، 2 هدف را تعیین کردیم؛ رشد شهرستان‌ها و نیز ارتقای بخش بانوان. تمام تلاش ما نیز در این مدت همین اهداف بوده است. به‌همین‌منظور پیش‌ازاین دوره، برای اولین‌بار مسابقات قهرمانی بانوان مشهد و خراسان رضوی برگزار شد که با استقبال خوب بانوان روبه‌رو شدیم. هنوز دختران شطرنج‌باز استان با بهترین‌های ایران فاصله دارند، اما به‌دنبال کاهش این فاصله‌ها هستیم. درحال‌حاضر وصال حامدی‌نیا، دختر ملی‌پوش مشهدی، به‌همراه روشا اکبری، نایب‌قهرمان زیر 8 سال ایران، نمایندگان خراسان رضوی در مسابقات قهرمانی جوانان آسیا هستند. همچنین حامدی‌نیا در مسابقات آزاد بین‌المللی ابوظبی امارات، با افزایش 67واحدی درجه بین‌المللی، مقام هفتم مسابقات را کسب کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->