٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

خاکستر نشینی

  • کد خبر: ۳۳۳۸
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۸
خاکستر نشینی
شهرآرا پس از آتش سوزی مهیب در میدان توحید سراغ کاسبان و اهالی محل رفته و خسارت میلیاردی چوب فروشان را روایت کرده است

محمدجواد ابوعطا - با صدایی که انگار از قعر چاه در‌می‌آید، می‌گوید: «همه‌چیز سوخت و خاکستر شد. خسارت ما را چه کسی می‌دهد؟ بیمه هم قبول نمی‌کند و هیچ‌کدام از این کارگاه‌ها بیمه نبودند. بارها به بیمه مراجعه کردیم، اما همیشه می‌گویند که ابرفروش‌ها، کارتن‌سازی‌ها و چوب‌بری‌ها را بیمه نمی‌کنیم. حاضریم هرکاری که می‌گویند انجام بدهیم تا بیمه‌مان کنند، اما مرغشان یک‌ پا دارد و نمی‌شود که نمی‌شود. همین‌ها را صبح به شهردار هم گفتیم. برای بازدید آمده بود و همه‌چیز را خودش دید. شهردار حجم خسارت‌ها را دید و رفت، اما امیدواریم که در این شرایط اقتصادی کمکمان بکند.» این‌ها بخشی از صحبت‌های یکی از مال‌باختگان حادثه آتش‌سوزی شب گذشته در میدان توحید است. با او 20ساعت پس از حادثه هم‌کلام می‌شوم که در میان کارگاهی 250متری خالی از الوار و چوب و پر از ذغال و سیاهی، نشسته و به نقطه‌ای نامعلوم خیره شده است.
سؤال بعدی درباره اینکه هنگام حادثه کجا بوده، هنوز کامل ادا نشده که می‌گوید: «ساعت11 بود که کارگاه را تعطیل کردم و رفتم. خانه‌ام نزدیک است. تازه رسیده‌بودم که تماس‌گرفتند و گفتند خودت را برسان، مغازه آتش گرفته است. نفهمیدم چطور خودم را رساندم.آتش همه جا را فرا گرفته‌بود. البته هنوز آتش به مغازه من نرسیده بود و با خودم فکر می‌کردم که حتما آتش مهار می‌شود؛ اما حال و روزم را که می‌بینید.» سیدجواد حسین‌پور از چوب‌برهای قدیمی این منطقه بوده که به گفته خودش تا به حال سه‌مرتبه از خطر آتش‌سوزی جسته‌ است. یک غم کوچک هم گوشه دلش نشسته که با نشان دادن یک گوشه از انبار می‌گوید: «کاش حداقل می‌توانستم همین زبان‌بسته‌ها را نجات بدهم.» که اطرافیان اشاره می‌کنند او در گوشه کارگاه مرغ و خروس و تعدادی کبوتر داشته است. برآورد خسارتش را هم حدود 500میلیون تومان اعلام می‌کند که دستگاه‌های گران‌قیمت چوب‌بری تخریب شده در حریق را هم محاسبه کرده است. در این گیر و دار یک مشتری وقت‌نشناس هم از راه می‌رسد و دنبال یک صندلی که چند روز پیش برای رنگ‌آمیزی آورده بود، می‌گردد که مشخص می‌شود صندلی نازنینش خاکستر شده است.


خسارت‌ها میلیاردی بود
سیدمحمود صفی‌حصار، یکی دیگر از مالکان، هم که خسارت زیادی دیده است، میزان خسارت خود را 300میلیون تومان و خسارت کلی را چند میلیارد تومان اعلام می‌کند و از نگرانی‌اش برای خانواده 8کارگرش می‌گوید که در این شرایط آن‌ها باید چه کنند. او برخلاف همسایه‌اش معتقد است که آتش از طرف مغازه همسایه‌اش شروع شده و برای این ادعا نیز الوارهایی را نشان می‌دهد که کاملا نسوخته‌اند و می‌گوید: «اگر آتش از مغازه من شروع شده بود، چرا بیشتر خسارت‌ها به مغازه همسایه‌ام وارد شده است؟» او هم با اشاره به بازدید شهرداری از محل، درخواست کمک شخص شهردار را دارد و ادامه می‌دهد: «در این چند کارگاهی که سوخته است، حدود 20کارگر کار می‌کردند، حالا آن‌ها هم بیکار می‌شوند. اگر کمکمان کنند و دوباره روبه‌راه بشویم، در اصل به این 20خانواده کمک شده است.»


حادثه بزرگ شهری
آتش‌سوزی میدان توحید از ساعت23:30 یکشنبه آغاز شده بود و عملیات خاموش کردن آتش با توجه به حجم گسترده آن تا ظهر دیروز ادامه داشت. این حادثه یکی از بزرگ‌ترین حوادث آتش‌سوزی درون‌شهری مشهد در سال‌های گذشته محسوب می‌شود؛ حادثه‌ای مهم که شهردار مشهد برای ارزیابی آنچه در فاصله هزارمتری از شهرداری رخ داده است، شخصا در محل حاضر شد و با مال‌باختگان صحبت کرده.
این حادثه پس از ساعت‌ها تلاش خاموش شد، اما در اصل زنگ هشدار برای صدها چوب‌‌بری دیگر در مشهد است. چوب‌بری‌هایی که هیچ‌کدام بیمه نیستند و یک آتش جزئی می‌تواند همه‌چیزشان را نابود کند.


اعلام علت حادثه زمان‌بر است
این حادثه با تلاش 100آتش‌نشان و 50خودرو مختلف آتش‌نشانی مهار شد‌. مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مشهد درباره جزئیات آن می‌گوید: «حوالی ساعت ساعت 23:33 یکشنبه حادثه آتش‌سوزی در انبارهای بزرگ چوب در خیابان موحدین مشهد به سامانه ۱۲۵ اعلام شد که بلافاصله با توجه به حساسیت موضوع و بافت تجاری-مسکونی منطقه، ده‌ها آتش‌نشان همراه خودروهای سبک و سنگین اطفای حریق و ۲‌دستگاه نردبان پلتفرم‌، خودروهای حامل تجهیزات تنفسی و چندین دستگاه تانکر آب‌رسانی از شهرداری به محل حادثه اعزام شدند.
امیر عزیزی ادامه می‌دهد: در این حادثه مقدار زیادی چوب، تخته، الوار و پالت‌های چوبی در 2انبار بزرگ به دلایل نامشخص، دچار آتش‌سوزی شده بود. در مجاورت محل آتش‌سوزی نیز چندین انبار دیگر، مغازه و منزل مسکونی وجود داشت که آتش‌نشانان در یک عملیات هماهنگ و مداوم موفق به مهار آتش و پیشگیری از سرایت حریق به بافت پیرامونی محل حادثه شدند.
وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی با تلاش آتش‌نشان‌ها، بدون هیچ‌گونه مصدومی در کمتر از ۹۰دقیقه خاموش شد، بیان کرد: با توجه به تجاری بودن محل و نیز چیدمان غیر‌اصولی مصنوعات چوبی در این انبارها و دیگر اقلام قابل اشتعال و سریع‌الاشتعال در محل، روند لکه‌گیری و کاوش این آتش‌سوزی با دقت زیاد همراه بود که این عملیات با حضور ۱۰۰‌آتش‌نشان و ۵۰خودرو سبک و سنگین اطفای حریق تا حوالی ظهر امروز (دوشنبه) ادامه
داشت.
عزیزی درباره علت حادثه نیز اعلام کرد: در این آتش‌سوزی به 7باب مغازه خسارت‌هایی وارد آمد و با توجه به گستردگی این آتش‌سوزی‌، اعلام علت دقیق وقوع این حریق نیازمند بررسی‌های دقیق‌تر کارشناسان سازمان آتش‌نشانی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->