ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار هولناک مسجد موسی بن جعفر تبریز + ویدئو افزایش مبلغ وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان ویدئو | خفگی چوپان همراه با ۱۰۰ رأس گوسفندش در تریلی (۸ فروردین ۱۴۰۳) تعیین تکلیف معوقات مالیاتی ۱۵ هزار میلیارد ریالی گروه موسوم به امیرمنصور آریا
سرخط خبرها

ضعف برنامه‌های فراغتی کلان‌شهرنشینان

  • کد خبر: ۳۳۴۹
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
ضعف برنامه‌های فراغتی کلان‌شهرنشینان
حمید مسعودی پژوهشگر اجتماعی جهاد دانشگاهی

فراغت به معنای دوری از فضای کسب‌وکار است. در این زمان است که افراد شاغل از محیط کار دور می‌شوند و به فعالیت‌هایی می‌پردازند که درآمدی برای آن‌ها ندارد، ولی سبب رضایت درونی و آرامش آن‌ها می‌شود. عمده فعالیت‌های مرسوم هر فردی تماشای تلویزیون، حضور در شبکه‌های مجازی، مطالعه، بازی و... است؛ اما افراد کدام‌یک از این موضوعات را برای گذران اوقات فراغت خود انتخاب می‌کنند؟ چه ملاک‌هایی در انتخاب برنامه فراغت مطرح است؟ کلان‌شهرها چه برنامه‌هایی برای فراغت ساکنان خود دارند؟ آیا زمان برای گذران اوقات فراغت در کلان‌شهرها مدیریت می‌شود؟ این‌ها پرسش‌هایی است که هر ساکن کلان‌شهری از خود می‌پرسد و با پاسخ‌های آن اوقات فراغت خود را برنامه ریزی می‌کند. کلان‌شهرها فرصت‌های بسیاری برای گذران اوقات فراغت شهروندان فراهم می‌کنند، ولی این به معنای آن نیست که تمامی این فرصت‌ها مناسب و بهینه است. با بررسی‌های اولیه مشخص است که کلان‌شهرها سبک گذران اوقات فراغت شهرنشینان را به گونه‌ دیگری رقم می‌زنند. حتی گذران اوقات فراغت برای مدیران شهری یکی از دغدغه‌های مهم به شمار می‌رود و برخی از آسیب‌های اجتماعی نیز ریشه در برنامه‌های نامناسب گذران اوقات فراغت دارد. آنچه مشخص است، نبود برنامه‌ریزی مناسب در گذران اوقات فراغت شهروندان است. آن‌ها برای گذران این زمان و محتوای آن برنامه خاصی ندارند. مدیریت‌شهری نیز در بیشتر موارد تلاش می‌کند صرفا زیرساخت‌ها را فراهم کند یا اینکه برنامه‌های خاصی را در فضاهای شهری اجرا نماید. آنچه مهم است، فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان برای بهینه‌سازی اوقات فراغتشان و بهره‌مندی هرچه بیشتر از این ساعات است. در کلان‌شهرهایی همچون شهر مشهد، الگوهای فراغتی خاصی به چشم می‌خورد. پرسه‌زنی در بازارها و مجتمع‌های تجاری یکی از این الگوهاست. ممکن است خریدی صورت نگیرد، ولی لذت بازارگردی و حضور در بازارها بخشی از زمان شهروندان را به خود اختصاص می‌دهد. بازارهای بزرگ شهری در ابتدای افتتاح توانسته‌اند زمان شهروندان را خریده و آن‌ها را مشغول سازند. گردش با خودرو در معابر شهری نیز از دیگر برنامه‌های جالب شهروندان است. بخش درخور توجهی از مسئله ترافیک شهر ریشه در فرهنگ خودروسواری بی‌هدف شهروندان دارد. فضاهای سبز شهری و ییلاقات اطراف شهر که در سال‌های اخیر رشد شایان توجهی داشته است، میزبان شهروندانی است که تمایل دارند زمان فراغت خود را در آنجا بگذرانند؛ اما الگوی حضور شهروندان در این فضاها نیز جای بحث و تأمل دارد. به طوری‌که به نظر می‌رسد خوراکی‌ها عامل کلیدی حضور شهروندان در این فضاها هستند. وقتی به مردم حاضر در فضاهای شهری دقت می‌کنید، به‌همراه‌داشتن خوراکی، شلوغی مراکز عرضه خوراکی‌ها و فرهنگ سنتی اتراق و صرف غذا را ملاحظه می‌کنید. معابر ورودی و خروجی شهر نیز بیشتر در ساعات صرف ناهار و شام ترافیک سنگینی دارند. آن چیزی که در کنار خوراکی به چشم می‌خورد، مصرف بیش از انتظار قلیان است. برنامه‌های فرهنگی و آموزشی همچنان در مبارزه با این ماده دخانی موفق نیستند. به‌طور خلاصه ریشه ضعف برنامه‌های فراغتی شهروندان نه صرفا در زیرساخت‌ها، بلکه همچنین در مهارت‌ها و توانمندی‌های شهروندان در گذران و بهینه‌سازی آن است. شهروندان با برنامه‌ریزی بهتر می‌توانند از بازی‌های خانوادگی و گروهی، گفت‌وگو و هم‌صحبتی با اطرافیان، تماشای فضاهای سبز، مطالعه در بوستان‌ها، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، فعالیت‌های بدنی، فعالیت‌های مشارکتی در نگهداری فضای سبز و برگزاری رویدادهای جمعی، در فضاهای فراغتی لذت بیشتری ببرند و فراغت خود را بهینه سازند. اکنون فراغت شهروندان دچار آسیب است و مدیریت‌شهری با مشارکت شهروندان می‌تواند الگوهای فراغتی بهینه‌ای را رقم بزند تا این زمان به معنای واقعی فراغت از کار شده و کسب آرامش و رضایت درونی را باعث شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->