مالک X: ممنوعیت TikTok خلاف آزادی بیان است آیا Discord مسدود شده است؟ گوشی تاشوِ BlackView HERO 10 ماه آینده می‌آید اندروید به‌زودی می‌تواند سلامت حافظه گوشی را نشان دهد مشکل عجیب صفحه‌نمایش‌، چند گوشی‌‌ دیگر سامسونگ را هم درگیر کرد + عکس وزارت اقتصاد از شروع فروش اینترنتی دارو از ماه آینده خبر داد هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان برای صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو
سرخط خبرها

سگ‌کشی، بی‌خوابی، سانسور

  • کد خبر: ۳۳۵۷
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۶
سگ‌کشی، بی‌خوابی، سانسور
گزارشی درباره ۳ اتفاق داغ که در ۲۴ ساعت گذشته در فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت

ایمان فروزان‌نیا

ماموریم و معذور!
ویدئویی در فضای مجازی داغ شده است که اعتراض شدید یک شهروند را به کشتن سگ‌های ولگرد توسط ماموران شهرداری ماهشهر نشان می‌دهد. مامور شهرداری که شبانه یک سگ ولگرد را کشته است و مشغول جابه‌جایی جنازه آن است، وقتی با اعتراض مردم روبه‌رو می‌شود، فقط می‌گوید: «ماموریم و‌ معذور! و برای نگهداری سگ‌ها در خارج از شهر، بودجه نداریم.»
کشتن سگ‌های ولگرد همیشه انتقاد و اعتراض مردم و فعالان حقوق حیوانات و شهروندان را به‌دنبال داشته است. کمتر از دو هفته قبل هم ویدئوی دیگری از بوشهر در فضای مجازی داغ شد که نشان می‌داد مردم یک محله، به مامور شهرداری که یک سگ ولگرد را از دُم گرفته است و در هوا می‌چرخاند، هجوم می‌برند و او را با زور از سگ جدا می‌کنند؛ البته این به معنای رضایت مردم از حضور سگ‌های ولگرد در کوچه‌ها و خیابان‌ها نیست؛ روزنامه‌های شهری پر است از گزارش‌هایی که حکایت از نارضایتی مردم از حضور سگ‌های ولگرد در محیط زندگی‌شان دارد اما همین مردم با رفتار غیرانسانی با سگ‌ها نیز مخالفند و خواستار جمع‌آوری و انتقال آن‌ها به کمپ‌های نگهداری هستند. در این میان، کار سخت برعهده شهرداری‌هاست تا بتوانند هر دو خواسته مردم را به‌طور هم‌زمان برآورده کنند.

 

بی‌خوابی جهرمی در نیمه‌شب
توئیت عجیب وزیر ارتباطات، مثل بمب صدا کرد. یک دقیقه تا نیمه‌شب مانده بود که روی حساب توئیتری محمدجواد آذری‌جهرمی پستی عجیب ظاهر شد؛ یک سوال کوتاه: «بیدارین؟» این توئیت با هجوم کاربران به صفحه توئیتر وزیر جوان همراه شد و مخاطبان فضای مجازی با بیش از 4هزارو500کامنت، به پست توئیتری آذری‌جهرمی واکنش نشان دادند. بسیاری از کامنت‌ها از جنس شوخی بود؛ مثل کاربرانی که نوشته بودند: «باز چی تموم کردی؟» یا «باهامون خودمونی شدی‌ ها کلک!» کاربری دیگری هم نوشته بود: «هرکی بیداره، تا پایان سال نت رایگان!» برخی کاربران هم توئیت وزیر را بهانه‌ای برای انتقاد از او و مشکلات دیگر کردند: «آره، داریم آماده می‌شیم بریم اسنپ، قسط‌ها رو جور کنیم.» یا «آره، هنوز منتظریم فیلترشکنمون وصل بشه». تا لحظه نوشتن این مطلب، هنوز معلوم نشده نیت وزیر ارتباطات از این توئیت عجیب چه بوده است، اما خیلی‌ها فعالیت‌های جدید جهرمی در شبکه‌های مجازی را که با پررنگ‌تر شدن پست‌های او از زندگی خصوصی و فعالیت‌های غیرکاری روزمره‌اش همراه است، به علاقه و تصمیم احتمالی‌اش برای حضور در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری ربط داده بودند. یکی از کاربران هم با همین ذهنیت، پاسخ «بیدارین» وزیر را این‌طور داده بود: «آره، ولی بهت رأی نمی‌دیم.»

 

تیری که از کمانچه رها شد
اعصاب کاربران فضای مجازی در روزهای گذشته، حسابی از دست سانسورهای تلویزیون، خرد و خاکشیر بوده است. اگر هشتگ سانسور را در فضای مجازی جست‌وجو کنید، با کلی پست گلایه و اعتراض رو‌به‌رو می‌شوید. بخشی از این اعتراض‌ها به سانسورهای روی اعصاب بازی‌های والیبال در روزهای گذشته مربوط است که متاسفانه موضوع جدیدی نیست و بخش دیگر کامنت‌ها به سانسور عجیب شبکه4 ربط دارد؛ مثل کاربری که نوشته بود: «ساز کیهان کلهر رو هم سانسور می‌کنن! آیا جایی هست که جدی‌تر از صداوسیما مشغول تهاجم فرهنگی به ایران باشه؟» ماجرا از این قرار بود که برنامه شب موسیقی شبکه۴ برای پوشش خبریِ «قرار گرفتن اثر مشترک کیهان کلهر و گروه «رامبرانت‌تریو» درمیان ١٠اثر برتر موسیقی سال جهان»، ۲۰ثانیه از نوازندگی او را نشان داد، آن‌هم به شکلی که سعی می‌کردند فقط دسته کمانچه‌اش دیده شود. سانسور و نشان ندادن سازها در تلویزیون، موضوع عجیبی است که معلوم نیست روی چه حساب و کدام دستورالعملی صورت می‌گیرد. در بسیاری از مواقع حتی دسته‌ ساز هم نشان داده نمی‌شود و دوربین طوری قرار می‌گیرد که سازها به‌وسیله اجسام دیگر پوشانده شوند. در این میان، احتمالا سانسورچی تلویزیون، خیلی خاطر کیهان کلهر را می‌خواسته که راضی شده است دسته سازش را نشان بدهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->