رسانه‌های فلسطینی: تنها ایران می‌تواند در چند دقیقه معادله را عوض کند سلوان مومیکا، فرد عامل اهانت به قرآن در نروژ کشته شد (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید
سرخط خبرها

توسعه اقتصادی و جغرافیایی، محور نخستین مجمع اقتصادی خزر

  • کد خبر: ۳۳۹۷
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
توسعه اقتصادی و جغرافیایی، محور نخستین مجمع اقتصادی خزر
رئیس جمهوری ترکمنستان روز گذشته طی سخنرانی در نخستین "مجمع اقتصادی خزر" با حضور مقامات بلندپایه برخی کشورهای منطقه از جمله ایران، بر لزوم اتحاد و مذاکره در راستای توسعه اقتصادی و جغرافیایی کشورهای حاشیه دریای خزر تاکید کرد.

به گزارش شهرآرانیوز و به نقل از خبرگزاری ترند و تارنمای تایمز آسیای میانه؛ این مجمع با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور ایران، «نوروز ممدوف» نخست وزیر آذربایجان، «عسکر مامین» نخست وزیر قزاقستان «دمیتری مدودوف» نخست وزیر روسیه و مقامات ترکمنستان نظیر رئیس جمهوری این کشور، برگزار شد.

 

«قربانقلی بردی محمدف» رئیس جمهوری ترکمنستان در سخنرانی در نخستین "مجمع اقتصادی کشورهای حاشیه دریای خزر" که با حضور مقامات ارشد کشورهای حاشیه این دریا در منطقه گردشگری «آوازه» ترکمنستان برگزار شد، بیان داشت: « قلمرو کشورهای حاشیه دریای خزر، به آسیای جنوبی و منطقه آسیا و اقیانوسیه  در شرق، دریای سیاه و مدیترانه در غرب، خاور نزدیک و خاورمیانه (از طریق ایران) در جنوب و ساحل دریای بالتیک از روسیه دسترسی دارد که چشم انداز ایجاد مسیر پایدار را در چهار مسیر جغرافیایی برای ما پدیدار می سازد. »

 

وی افزود: « ما همه هم فکر و هم عقیده هستیم و با درک اهمیت گفت و گوی چندجانبه در مورد توسعه منطقه دریای خزر که از نظر اقتصادی و جغرافیایی حائز اهمیت است، با یکدیگر متحد شده ایم. »

 

محمدف همچنین از حمایت دیگر کشورها برای برگزاری نخستین مجمع اقتصادی خزر در ترکمنستان قدردانی کرد.

 

اسحاق جهانگیری نیز در بخش پایانی این مجمع در پاسخ به سوالی در خصوص وظایف کشورهای حوزه خزر برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر اظهار داشت: «دریای خزر از منابع غنی انرژی برخوردار است اما کشورهای حوزه باید در بهره برداری از منابع انرژی، مسائل زیست محیطی را مد نظر قرار دهند. »

 

جهانگیری افزود: «تمام طرح های توسعه ای در دریای خزر حتما باید از پیوست زیست محیطی برخوردار باشند و همه ملاحظات لازم در خصوص محیط زیست رعایت شود.»


وی تصریح کرد: باید نظارت جمعی از سوی کشورهای ساحلی خزر بر طرح های توسعه ای در دریای خزر اعمال شود تا این دریا که میراث گرانبهایی است از گزند آسیب های زیست محیطی در امان بماند. »

 

این مجمع همزمان با روز جهانی دریای خزر و همچنین سالروز امضای کنوانسیون رژیم حقوقی این دریا در سه بخش "نمایشگاه فناوری‌های نوآورانه خزر"، "همایش اقتصادی خزر" و "تشکیل نشست‌های نمایندگان دولت‌ها، شرکت‌ها و نمایندگان محافل تجاری" برگزار و به بررسی نظرات و دیدگاه های مختلف پرداخت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->