سرخط خبرها
گزارشی میدانی از محله کوثر

کوثر؛ برخوردار یا نیازمند توجه بیشتر؟

  • کد خبر: ۳۴۵۱
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰
کوثر؛ برخوردار یا نیازمند توجه بیشتر؟

لیلا جانقربان
خبرنگار

محله کوثر از آن محله‌های قدیمی و اصیل شهر است. این محله که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود در منطقه9 مشهد قرار دارد و ایستگاه خط یک قطار شهری در ابتدای آن قرار گرفته و دسترسی به دیگر نقاط مشهد را آسان می‌کند. در گذشته کارخانه کوکاکولا در انتهای این بولوار قرار داشت که بعضی مشهدی‌ها هنوز از ابتدای بولوار کوثر باعنوان سه‌راه کوکا یاد می‌کنند. منطقه کوثر 198هکتار وسعت و حدود 23000نفر نیز جمعیت دارد.این محله هرچند از محلات برخوردار شهر شناخته می‌شود اما مشکلاتی در آن وجود دارد که به درخواست اهالی به محله مراجعه کردم تا از نزدیک مشکلات را بشنویم و بنویسیم و آن‌ها را از مسئولان مربوطه پیگیری کنیم.

 

خانه‌های بی‌مجوز
خانم فرخی‌نیا از ساکنان کوثر جنوبی18 است. او گلایه‌اش از ساخت‌وسازهای بی‌رویه است و از مرتفع‌سازی‌هایی که جلو نور خانه‌اش را گرفته‌اند. فرخی‌نیا می‌گوید: برای حل این مشکل به جاهای زیادی مراجعه و استشهاد محلی هم پرکرده‌ایم ولی فایده‌ای نداشته است.

 

نور کم و شاخه‌های درخت
کمی جلوتر می‌روم و به ایستگاه اتوبوس می‌رسم. آقایی عصازنان در حال آمدن به سمت ایستگاه است. جلو می‌روم و خداقوتی به او می‌گویم. گوش‌هایش آن‌قدر سنگین است که باید سرم را تا نزدیک گوشش جلو ببرم تا صدایم را بشنود. او درباره مشکلات محله‌اش می‌گوید: جدول‌ها و آسفالت خراب است که الان دیدم دارند روکش می‌کنند. جمع‌آوری زباله‌ها را هم خیلی خوب انجام می‌دهند ولی یک مشکل بزرگ داریم که همین شاخه‌های درختی است که جلو نور چراغ برق‌ها را گرفته است. اگر بیایند و این شاخه‌ها را قطع کنند نور شب خیلی خوب می‌شود. البته فکر کنم یک دور باید چراغ‌ها را هم بشویند تا دیگر نور علی نور شود.

 

همه چیز خوب است
به سمت چهارچشمه حرکت می‌کنم. سرچهارراه سراغ یکی از سوپرهای محله می‌روم. فروشنده که سن و سال زیادی دارد نگاهی به من می‌کند و می‌گوید: ما مشکلی در محله نداریم و همه چیز خوب است. کمی پایین‌تر از چهارراه بین کوثر جنوبی 2و4 یکی از اهالی را می‌بینم که با کلی خرید و دست سنگین در حال عبور از خیابان است. خانم سهرابی که از ساکنان قدیمی محله است می‌گوید: تنها مشکل ما عرض کم همین خیابان است. اگر عرض خیابان را بیشتر کنند خیلی خوب می‌شود چراکه با زیادشدن خودروها حجم ترافیک اینجا همیشه زیاد است.

 

شلوغی محله
می‌روم کوثر شمالی. آقای شمس که زائر است و هرسال یک ماه را در مشهد می‌گذراند می‌گوید: ما سالی یک ماه مشهد می‌آییم. منزل پدرخانمم اینجاست و همین جا ساکن می‌شویم. مشکل اصلی ما الان با همین شورای حل اختلاف است که محله را شلوغ کرده و ماشین‌ها مزاحمت ایجاد می‌کنند. برای یک محله مسکونی این وضعیت اصلا خوب نیست.

 

بوی بد کال
یکی دیگر از اهالی که متوجه صحبت‌های من با آقای شمس می‌شود جلو می‌آید و شروع می‌کند به گفتن مشکلات. آقای غلام‌پور که بنگاه‌دار است ضمن تأیید صحبت‌های آقای شمس می‌گوید: این شورای حل اختلاف فضای سبز را هم خراب کرده است. پارکینگ ندارند و شلوغی زیادی ایجاد می‌کنند. این قسمت از کال که روی آن باز است هم بوی بدی ایجاد می‌کند و ما را زیاد اذیت می‌کند، همسایه‌ها حسابی از این وضعیت کلافه هستند.

 

روزهای خوب در انتظار کوثر
بعد از شنیدن صحبت‌های اهالی برای گرفتن پاسخ مشکلات مردمی و راهکاری که برای آن وجود دارد، با فرهاد ذبیحی، معاون اجرایی شهرداری منطقه9، گفت‌وگو می‌کنیم. او می‌گوید: شورا فعالیتی مربوط به خود دارد ولی از آنجایی که مراجعه به این ساختمان زیاد و جای پارک کم است تدابیری برای پارکینگ در نظر گرفته شده و زمین پشت ساختمان برای فضای پارک در اختیار آن قرار گرفته است. در ارتباط با بعد تجاری هم از نظر ما منطقه اشباع شده است و هر تجاری‌ای که در منطقه مشاهده می‌کنید از قدیم است.وی ادامه می‌دهد: درباره بوی بد کال هم ما به اهالی حق می‌دهیم ولی این مشکلی است که به آب و فاضلاب برمی‌گردد و در حال حاضر فاضلاب شهرک صابر از این کال عبور می‌کند که به‌تازگی طی جلساتی که با آب و فاضلاب داشته‌ایم موفق شده‌ایم طرح اگو در این شهرک را کامل کنیم و روز به روز از میزان این فاضلاب کم می‌شود ولی همچنان در این کال فاضلاب هست که علاوه‌بر بوی نامطبوع باعث آسیب‌دیدگی دیواره‌های کال نیز می‌شود. امیدواریم به‌زودی و با راه‌اندازی کامل طرح اگو در منطقه صابر این مشکل حل شود و کاربری کال به انتقال آب‌های سطحی که برنامه اصلی آن است برگردد. ناگفته نماند که ما با لای‌روبی و استفاده از مواد نانو در راستای کاهش بوی نامطبوع این کال برای رفاه هرچه بیشتر اهالی تلاشمان را کرده‌ایم و باقی کار برمی‌گردد به اداره آب و فاضلاب.ذبیحی ادامه می‌دهد: عریض‌کردن خیابان کوثر هم هرچند پیشنهاد خوبی است اما امکان آن وجود ندارد چراکه نه می‌شود از عرض پیاده‌رو کم کرد و نه امکان خرید ملک برای شهرداری هست. پیشنهاد من این است به‌جای اینکه دنبال عریض‌کردن خیابان باشیم به دنبال فرهنگ‌سازی باشیم و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنیم. بسیاری از خودروهای ما تک‌سرنشین هستند در حالی که می‌توانند به‌جای ماشین از مترو یا مسیر دوچرخه استفاده کنند. در ارتباط با ساخت و سازها هم باید بگویم که نظارت‌های شهرداری بیش از گذشته شده ولی ممکن است که ساختمانی با استفاده از کمیسیون ماده100 تخلفی انجام داده باشد. مردم در ارتباط با نور چراغ‌ها هم اگر مشکل دارند باید آن را به شرکت برق اعلام کنند تا بعد از بررسی نور چراغ چنانچه مشکل از درختان باشد به ما اعلام کنند تا اقدام لازم را انجام دهیم.وی در پایان می‌گوید: در کل ما برنامه‌های خوبی برای محله کوثر داریم و با شکل‌گیری طرح محله ما بررسی‌هایی از نیازهای اهالی انجام شده است. بازپیرایی پارک پرنیان در روزهای آینده شروع خواهد شد و روکش آسفالت معابر منتهی به بولوار باهنر در حال انجام است. همچنین طرح محله ما در کوثر جنوبی14 و کوثر شمالی8 انجام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->