سرخط خبرها

ایجاد کارگروه بهره‌وری در منطقه

  • کد خبر: ۳۴۵۲
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
ایجاد کارگروه بهره‌وری در منطقه
معاون شهرسازی منطقه ۹ از روش‌های بهبود عملکرد می‌گوید

نجمه موسوی کاهانی - در شهرآرامحله شماره346 با آزاده حسینی، معاون شهرسازی منطقه9، درباره گذرگاهی که شهرداری این منطقه از کمیت به سوی کیفیت در آن ره می‌سپارد گفت‌وگویی داشتیم که در این شماره توضیحات تکمیلی آن را از زبان آزاده حسینی می‌خوانیم.

 

باتوجه به اینکه 4محور اصلی آسیب‌ها شناسایی شده است، هر محور را به تفصیل بیان کنید.
در محور صدور مجوز زمان زیاد پاسخ‌گویی و ایرادات کارشناسی باعث نارضایتی مردم شده بود. برای رفع این معضل بر اساس طرح پایش تصمیم بر این شد که مستمر همکاران و پرونده‌ها را پایش کنیم. هدف این طرح بیشتر حذف فرآیندهای اضافی از سیستم بود که منجر به اصلاح فرآیندها شد. در نتیجه گزارش پایش عملکرد، منطقه ما در رتبه2 رضایتمندی قرار گرفت این درحالی است که حدود 30درصد پرونده‌های شهر در این منطقه گردش دارد و سرانه پرونده نسبت به کارکنان ما حداقل 3برابر دیگر مناطق است، در نتیجه رتبه رضایت‌بخش و خوبی است. طبق آماری که در 6ماه گذشته‌ داشته‌ایم، میانگین زمان پاسخ‌گویی درمیان کارشناسان منطقه ما 1.14روز بوده است که دستاورد مطلوبی در این حوزه محسوب می‌شود. طرح ارزیابی عملکرد دفاتر پیشخوان نیز جدی پیگیری شد و به تعداد زیادی از دفاتر که عملکرد خوبی نداشتند اخطاریه زده شد و تعدادی از دفاتر غیرمجاز پیرو اخطاریه پلمب جمع شدند. در حوزه نظارت بر ساخت‌وساز، با تشکیل کارگروه تنظیم لوایح و نظارت، سعی کردیم فرایند نظارت سیستمی بشود و دو برنامه کیفی ویژه را در پیش‌رو داریم. یکی تشکیل کارگروه فرهنگی آگاه‌سازی شهروندان و دیگری ممیزی و شناسایی املاک دارای تخلف در پهنه‌های غیررسمی و فاقدسند. در کارگروه فرهنگ شهروندی بنا بر این است که با آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی از تبعات تخلفات در قالب نماهنگ و تصویر و... ریشه و‌ زمینه بروز تخلف را کاهش دهیم. درباره اراضی بلاتکلیف نیز اولین طرح ممیزی‌شدن املاک را داریم که تعیین تکلیف این زمین‌ها در کمیسیون ماده100 با سرعت بیشتری انجام شود. با توجه به افزایش آمار قلع بنا با هماهنگی‌ای که با حوزه ستادی داشتیم، بنا بر این شد که اجرای آرا مفهومی و تأثیرگذار باشند و فقط پلاک‌هایی را شناسایی کنیم که قلع آن‌ها تأثیرگذار باشد. به همین دلیل حدود 20مورد که تخلفات سنگین‌تری دارند یا منشأ تخلفات بعدی در محدوده بوده‌اند، شناسایی شدند که هرچند تعداد کم است اما دامنه اثرگذاری آن زیاد است.

 

در حوزه طرح‌های توسعه شهری چه اقداماتی انجام شده است؟
مشکل اصلی در حوزه طرح‌های توسعه شهری این است که آخرین طرح موجود مربوط به حدود ۲۰سال قبل است و منطبق با نیازهای امروز نیست که همین امر یکی از دلایل وقوع تخلفات است. طرح حوزه جنوب غرب شامل منطقه9 و ۱۱به‌طور پایلوت با همکاری مسکن و شهرسازی، نهاد مطالعات و معاونت شهرسازی و کمیسیون عمران و شهرسازی آغاز شد، وضع موجود به‌سرعت به‌روزرسانی شده و در مراحل پایانی خود قرار دارد.
از دیگر مشکلات این است که سیماومنظر مطلوبی در ساخت‌وسازها نداریم. مشکل اصلی چندبخشی‌بودن کنترل‌هاست. به‌عنوان مثال نما، ساخت‌وساز، ضوابط، طرح‌ها و... هر کدام توسط سازمانی جدا کنترل‌ و تأیید می‌شود. در منطقه9 که از هر لحاظ فرامنطقه‌ای عمل می‌شود باید شاخص‌ها نیز درخور شأن این منطقه باشد. به همین منظور پیشنهاد کمیته نما را ارائه داده‌ایم و در حال تشکیل کارگروهی در منطقه هستیم که بتوانیم علاوه بر کمیت به کیفیت ساخت‌ و حداقل نما و معیارهای کیفی ساخت هم توجه کنیم.

 

در حوزه بهبود عملکرد سازمانی چه طرح‌هایی ارائه شده است؟
آسیبی که در حوزه بهبود عملکرد سازمانی داشتیم، این بود که در سیستم افراد خسته و بی‌انگیزه می‌شوند. ما از کارشناسان خواسته‌ایم صفرتاصد یک پرونده را مراقبت و نظارت کنند و میزان مسئولیت‌پذیری را افزایش دهیم. این امر نیازمند ابزارهای تشویقی است. به همین دلیل کارگروهی را تشکیل دادیم که چند محور مهم را دنبال می‌کند. از طرفی ایجاد انگیزه در افراد و از طرف دیگر همان‌قدر که به تشویق اهمیت می‌دهیم برخورد با تخلفات و اشتباهات هم جدی‌تر انجام شود.
مهم‌ترین گام در کارگروه بهره‌وری، این بود که بر اساس نیاز موجود منطقه چارت منابع انسانی از ۱۱نفر به 60نفر اصلاح شد که در صورت تأمین نیروی مناسب در بهبود عملکرد تأثیر زیادی خواهد داشت.یکی دیگر از اقدامات در محور چهارم یکپارچه‌سازی و ایجاد وحدت رویه است که با برگزاری کارگاه‌هایی مدون در حال بهبود این ایراد هستیم. در پایان اذعان دارم که حوزه شهرسازی نیازمند کار و فعالیت شبانه‌روزی برای ارتقای کیفی است و این مهم بدون حمایت مدیرمنطقه و معاونت معماری و شهرسازی و‌ دیگر مدیران ستادی و شهروندان منطقه میسر نخواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->