سرخط خبرها

سرعت‌گیر‌های نامرئی و کمبود پل‌های هوایی عابر پیاده

  • کد خبر: ۳۵۱۲
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
سرعت‌گیر‌های نامرئی و کمبود پل‌های هوایی عابر پیاده
گلایه شهروندان از کمبود تجهیزات ترافیکی در بولوار شاهنامه

رضا ریاحی-حسین برادران‌فر - بولوار شاهنامه، مسیر اصلی منتهی به مجموعه تاریخی و فرهنگی آرامگاه فردوسی است و هر روزه تعداد زیادی از  شهروندان و بازدیدکنندگان مقبره حکیم از گذرگاه بولوار شاهنامه عبور کرده و خود را به مجموعه جلوخان و آرامگاه فردوسی می‌رسانند. از طرفی بولوار شاهنامه، تنها مسیر ارتباطی و استاندارد بین 16هسته جمعیتی ناحیه منفصل توس است. همچنین صنعت ساخت‌وساز و توسعه ویلاسازی در اراضی فردوسی و زمین‌های همجوار آن باعث افزایش جمعیت مقیم و درگردش شهر تاریخی توس شده‌ است. مجموعه عوامل فوق باعث افزایش ترافیک روزافزون در ناحیه منفصل توس، به‌ویژه مسیر اصلی بولوار شاهنامه شده‌ و می‌طلبد این معبر پررفت‌وآمد از استانداردهای لازم برخوردار باشد. در این‌ زمینه تعدادی از شهروندان با مرکز ارتباطات مردمی137 و دفتر شهرآرامحله منطقه12 تماس گرفته و از ایمن‌نبودن راه‌ها، کمبود پل‌های هوایی مخصوص عابران و سرعت‌گیرهایی که دید کافی در شب و روز ندارند و در سرتاسر بولوار شاهنامه احداث شده‌ است، گلایه دارند. به همین دلیل با تعدادی از شهروندان و البته مدیران مربوطه در شهرداری منطقه12 گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

 

سرعت‌گیرهای غیراستاندارد
محمدی، یکی از ساکنان حاشیه بولوار شاهنامه با اشاره به غیراستانداردبودن سرعت‌گیرهای نصب‌شده در طول این بولوار بیان کرد: بیشتر این سرعت‌گیرها تابلو و خط‌کشی‌ و علائم هشداردهنده ندارند. این درحالی است که سرعت‌گیرها باید دارای تجهیزاتی باشند که در شب و روز برای رانندگان قابل رؤیت باشند، به‌عنوان مثال سرعت‌گیرها با علامت و خط‌های سیاه و سفید یا کلمه (ایست) مشخص می‌شوند و رانندگان با دیدن این علائم قبل از رسیدن به سرعت‌گیر از سرعت خود می‌کاهند. اما در بولوار شاهنامه به دلیل نبود علائم هشداردهنده مشخص بر روی سرعت‌گیرها، رانندگان با سرعت زیاد از روی آن‌ها عبور می‌کنند و علاوه‌بر خسارت به اتومیبل، ریسک تصادف با عابرپیاده و انحراف خودرو از مسیر اصلی را افزایش می‌دهد.

 

کمبود تعداد پل‌های هوایی عابر پیاده
غلامی، یکی‌ دیگر از ساکنان حاشیه بولوار شاهنامه و محله چهاربرج، با اشاره به کمبود تعداد پل‌های هوایی عابرپیاده در سرتاسر بولوار شاهنامه گفت: با توجه به حجم زیاد تردد و رفت‌وآمد بسیار زیاد ماشین‌آلات سبک و سنگین در طول بولوار شاهنامه، به دفعات شاهد تصادفات دلخراش و اصابت خودروها به عابران پیاده بوده‌ایم که باعث تلفات زیادی در بولوار شاهنامه شده‌ است. 4عدد پل عابرپیاده در مسیر10، 12کیلومتری بولوار شاهنامه وجود دارد و این تعداد با توجه به حجم جمعیت، بعد مسافت و محلات فراوان در حاشیه بولوار شاهنامه بسیار اندک است، بدیهی است که تأمین اعتبار برای نصب و تجهیز این پل‌ها، بار مالی فراوانی را برای مدیریت شهری مشهد ایجاد خواهد کرد، ولی جان انسان‌ها ارزشی به مراتب بالاتر دارد و این حق مردمی است که از شهرنشینی، فقط اسم آن را یدک می‌کشند.
در همین حال رئیس اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه12 درباره سرعت‌گیرهایی که در بولوار شاهنامه وجود دارند و دید آن‌ها به‌ویژه در شب برای رانندگان دشوار است، گفت: علائم هشدار نزدیک‌شدن به سرعت‌گیرها دارای استاندارد مخصوص به خود است. به این معنی که اداره حمل و نقل و ترافیک در فواصل 10 و 30متری سرعت‌گیرها، دو ردیف رفلکتور نصب می‌کند که این رفلکتورها از طریق انعکاس نور چراغ‌های اتومبیل در شب باعث رؤیت سرعت‌گیرها می‌شود. همچنین نصب تابلو هشدار و استفاده از رنگ‌آمیزی‌های ویژه‌ای بر روی سرعت‌گیرها، می‌تواند به شناسایی بهتر سرعت‌گیر در روزها به رانندگان کمک کند.
وی اضافه کرد: رنگ‌آمیزی برخی از این سرعت‌گیرها درحال تجدید است و عملیات نصب رفلکتور و تابلو‌ شناسایی سرعت‌گیرها نیز به‌زودی اجرا خواهد شد.
احسان زنگویی ضمن پذیرش کمبود پل‌های عابرپیاده در طول بولوار شاهنامه، توضیح داد: کارشناسان اداره حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه، 6نقطه پرحادثه و پرتردد را در سرتاسر نواحی سه‌گانه برای نصب پل‌های هوایی دارای اولویت تشخیص داده که 3نقطه آن در بولوار شاهنامه است.
وی افزود: این نقاط شامل میدان هفت‌خان، شاهنامه27 و شاهنامه44 است که در کنار آیت‌ا...هاشمی رفسنجانی5، امیریه13 و ابتدای بولوار مجیدیه، 6موقعیتی است که برای نصب پل هوایی در اولویت قرار گرفته و در این زمینه چندین مرحله با معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، مکاتباتی انجام شده‌ است.
احسان زنگویی تصریح کرد: کارشناسان معاونت ترافیک شهرداری مشهد از نقاط یادشده بازدید خواهند کرد و بر اساس اولویت و بودجه تعریف شده، اقدام به نصب پل‌های هوایی در منطقه12 خواهند کرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->