سرخط خبرها
با وجود تصویب در شورای اجتماعی محله پایین خیابان

طرح نصب مخزن بازیافت در وحدت به سرانجام نرسید

  • کد خبر: ۳۵۱۴
  • ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
طرح نصب مخزن بازیافت در وحدت به سرانجام نرسید

ملک خانی
خبرنگارشهرآرامحله

سال گذشته در جریان یکی از مصوبات شورای اجتماعی محله پایین‌خیابان قرار شد یک کانکس دیگر با تمام مخزن‌هایش برای مواد بازیافتی اهالی محله نصب شود؛ مصوبه و طرحی که به تصویب رسید و کارهای جانمایی آن هم انجام شد، اما این کانکس و مخزن‌ها هرگز به محل نرسید. کمبود بودجه تنها دلیلی است که سازمان پسماند برای عقب انداختن اجرای این طرح بیان می‌کند.

 

پلاستیک و کاغذ، رتبه اول بازیافت منطقه
در منطقه ثامن به دلیل وجود واحدهای اقامتی و هتل‌های زیادی که وجود دارد، زباله نیز زیاد تولید می‌شود؛ موضوعی که نجار، دبیر شورای اجتماعی محله پایین‌خیابان نیز به آن اشاره می‌کند. وی در این‌باره می‌گوید: با توجه به حضور میلیونی زائران، منطقه ثامن یکی از کانون‌های مهم تولید زباله در شهر مشهد است. مسئله تفکیک زباله از مواد بازیافتی از مبدأ نیز همیشه در منطقه ما یک موضوع مهم محسوب می‌شده است.
نجار با بیان اینکه بیشترین موادبازیافتی که در منطقه ما تولید می‌شود، پلاستیک و کاغذ است، ادامه می‌دهد: تعداد زیاد زباله‌گردها و بازیافت‌جمع‌کن‌ها نیز در منطقه ما به علت آمار بالای تولید زباله و بازیافت زیاد است؛ چرا که حدود 60 تا 70 درصد از موادی که دور ریخته می‌شود، بازیافت‌شدنی است؛ به شرطی که از مبدأ تفکیک
شود.
وی می‌افزاید: به همین دلیل یک ایستگاه در یک منطقه برای بازیافت به نظر بسیار کم به نظر می‌رسد.


مصوبه بی‌نتیجه
نجار، دبیر شورای اجتماعی محله پایین‌خیابان، می‌گوید: موضوع نصب مخزن بازیافت برای اهالی محله پایین‌خیابان را در سال گذشته رابط بهداشت شورای اجتماعی محله مطرح کرد و بعد از بحث و بررسی بسیار به تصویب رسید. این مصوبه بعد از تأیید شهردار منطقه به سازمان پسماند شهرداری مشهد فرستاده شد، اما متأسفانه تا امروز اجرایی نشده است.
وی ادامه می‌دهد: سازمان پسماند می‌گوید بودجه نداریم، اما این موضوع برای اهالی محله بسیار مهم است. چند بار پیگیر مصوبه شده‌ایم، اما هر بار بی نتیجه‌تر و دست‌خالی بازگشته‌ایم.
نجار با اشاره به اینکه در منطقه ثامن تنها یک ایستگاه با مخازن محدود برای تحویل بازیافت اهالی در خیابان کاشانی وجود دارد، می‌افزاید: البته نمونه‌هایی از این مخزن‌ها ساخته شده، اما به تأیید نرسیده است.
دبیر شورای اجتماعی محله پایین‌خیابان با اشاره به اینکه مخزن‌های بازیافت در نظر گرفته‌شده برای خیابان وحدت با انرژی خورشیدی کار می‌کند، اظهار کرد: اگر نصب این مخازن به سرانجام برسد، برای اولین‌بار است که در مشهد چنین مخارنی نصب می‌شود. این مخازن با انرژی خورشید کار می‌کند و فضای بسیار متفاوتی دارد و تنها یک کانکس با چند مخزن نیست.
وی می‌گوید: کارهای جانمایی مخازنی و کانکس تمام شده است و فضای خوبی برای آن در نظر گرفته‌ایم که 2محله می‌توانند از آن استفاده کنند.
نجار ادامه می‌دهد: مخازنی که برای این ایستگاه در نظر گرفته‌ایم مخزن شیشه، پلاستیک، چوب، فلزات و کاغذ است، اما هر بازیافتی پذیرفتنی نیست. به‌طور مثال در مخزن شیشه فقط بطری‌های سالم پذیرفته می‌شود و در مخزن پلاستیک‌ها هم اگر پلاستیک همراه با مواد دیگری باشد، پذیرفته نمی‌شود و در مخزن مخلوط ریخته می‌شود.


بخشودگی عوارض برای بازیافت
دبیر شورای اجتماعی محله پایین‌خیابان از در نظر گرفتن مشوق‌های زیادی برای افرادی که بازیافت خود را تحویل کانکس‌ها و مخازن می‌دهند، خبر می‌دهد و می‌گوید: بنا بر مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد، هر کسی که بازیافت خود را تحویل این مخازن بدهد و کد ملی خود را ثبت کند، می‌تواند از درصدی از بخشودگی عوارض سالانه شهرداری استفاده کند.
نجار ادامه می‌دهد: همچنین این مشوق‌ها شامل استفاده از بن‌های خرید برای محصولات بهداشتی همانند شوینده‌ها و حتی نمک نیز می‌شود.
این مقام مسئول می‌افزاید: در برخی از موارد فردی که بازیافت خود را تحویل می‌دهد، می‌تواند مبلغ دریافتی را درون حسابش پس‌انداز کند و در قسمت‌های مختلف شهرداری از آن استفاده کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->