سرخط خبرها

محل نصب کارشناسی و غیرقابل تغییر است

  • کد خبر: ۴۸۸۸
  • ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۲
محل نصب کارشناسی و غیرقابل تغییر است
در جواب اعتراض اهالی محله جاهدشهر به جانمایی دکل مخابراتی بیان شد

حسین برادران فر - محله جاهدشهر قدیمی‌ترین محله در منطقه الهیه است که باوجود قدمت بیست‌ساله، همچنان با برخی کمبودها و نواقص دست و پنجه نرم می‌کند. یکی از کاستی‌ها، نبود آنتن‌دهی مناسب در سیستم تلفن همراه و اختلال در شبکه مخابراتی برخی محلات جاهدشهر است. این معضل بارها در شورای اجتماعی محله جاهدشهر و دیگر ارگان‌های وابسته طرح شده تا سرانجام تصمیم بر نصب دکل مخابراتی در این محله قدیمی نوین شهر الهیه گرفته شد. این محل در جنب مسجد امام خمینی(ره) در نظر گرفته شده که مورد اعتراض اهالی است. برای کنکاش این معضل گفت‌وگویی با اهالی و مدیران مربوطه در شهرداری مشهد داشته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

 

جانمایی نامناسب دکل
سیدحمیدطالبیان، نماینده مساجد در شورای اجتماعی محله جاهدشهر، با اشاره به مشکل جانمایی نامناسب دکل مخابراتی می‌گوید: چاله نصب دکل دقیق در جنب مسجدامام خمینی(ره) حفر شده‌ است . فردا روزی که این دکل مخابراتی با ارتفاع چند ده‌متری و عرض بیش از 2متر نصب و ساخته شده و در مقابل مسجد قرار گیرد، ظاهر و نمای بیرونی مسجد را به طور کلی تحت‌الشعاع قرار داده و هزینه میلیاردی انجام‌شده برای ساخت و زیباسازی مسجد که بخش اعظم آن از جیب اهالی و خیران تأمین و هزینه شد به باد می‌رود.

 

تأثیر اشعه مخرب بر اهالی
حسینی، یکی دیگر از اهالی با اشاره به تأثیرات مخرب اشعه دکل‌های مخابراتی بر روی بدن انسان می‌گوید: یکی از بحث‌هایی که درباره این دکل‌ها مطرح است، تأثیر بر سلامتی انسان و عوارض دکل‌های مخابراتی است. امواج ماکروویو منتشر شده از این دکل‌ها می‌تواند با امواج مغناطیسی بدن انسان تداخل داشته باشد که در نتیجه باعث بروز انواع مشکلات بالقوه‌ای در سلامتی انسان‌ها مانند سردرد، از دست دادن و ضعیف‌شدن حافظه، استرس قلب و عروق، ایجاد تولدهای ناقص و خدای ناکرده بیماری سرطان شود. این دکل‌ها بسته به ارتفاع و نزدیکی به محل سکونت اهالی می‌تواند خطرات حادتری را نیز دربرداشته باشد که ازقضا این دکل مخابراتی در فاصله چندمتری خانه بسیاری از اهالی و مسجد محل واقع شده‌ است.
یکی دیگر از اهالی جاهدشهر در تأیید حرف‌های هم‌محله‌ای خود می‌گوید: به‌تازگی در یک برنامه مستند تلویزیونی اثبات شد نسل امروزی نسبت به پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها، 100میلیون برابر بیشتر در معرض تابش امواج الکترومغناطیسی هستند، یکی از دلایل این اتفاق وجود اشعه‌های برج‌ها و دکل‌های مخابراتی در اطراف منازل مسکونی است.
این شهروند ادامه می‌دهد: برج‌ها و دکل‌های مخابراتی در مناطق کوهستانی تا حدود 3کیلومتر و در مناطق باز تا 70کیلومتر امواج را منتشر می‌کنند، در مناطق شهری با توجه به تراکم منازل مسکونی این نفوذ کمتر است ولی این امواج از آجر و فلز عبور می‌کنند و دکل‌هایی با ارتفاعات کمتر بردی بین 200 تا 400متر دارند. پس قطعا این دکل مخابراتی بر روی زندگی ما و فرزندان ما تأثیر منفی خواهد گذاشت.

 

تغییر مکانی دکل مخابراتی
یکی دیگر از اهالی با اشاره به درخواست ساکنان برای تغییر مکان نصب دکل مخابراتی می‌گوید: در محله جاهدشهر پارک چندهزار متری ستایش واقع شده‌است، علاوه بر آن در اطراف محله زمین‌های بایر زیادی وجود دارد که ساخت‌وسازی در آن انجام نشده و تا منازل ساکنان مسافت زیادی دارد. این دکل می‌تواند در این مکان‌ها نصب شود. به این ترتیب این دکل نه بر نمای مسجد تأثیر منفی دارد نه بر سلامت ساکنان.

 

تعیین مکان کارشناسی شده‌ است
در همین حال کارشناس سامان‌دهی دکل‌های مخابراتی در شهرداری مشهد درباره جانمایی دکل مخابراتی در محله جاهدشهر می‌گوید: مکان‌یابی اولیه دکل مخابراتی جاهدشهر توسط کارشناسان شهرداری مشهد انجام شده و این نقطه به تأیید کارشناسان شهرداری منطقه نیز رسیده‌ است و در این مورد اتفاق نظر وجود دارد، علاوه بر این مکان دکل مخابراتی در انتهای 150متری نقطه کور قرار گرفته‌ است، به همین دلیل به هیچ وجه(حتی به اندازه یک متر) امکان جابه‌جایی مکان دکل مخابراتی وجود ندارد چراکه با کمترین تغییر مکان دکل مورد نظر، عملکرد آن مختل‌ خواهد شد.
علیرضا برید طلایی درباره نازیبایی و پوشش نمای مسجد توسط دکل مخابراتی هم بیان می‌کند: بعد از اتمام پروژه از آنجایی که دکل در جنب مسجد واقع شده، بر روی نمای آن از نمادهای مذهبی و دینی استفاده خواهد شده تا نمای مسجد تحت‌الشعاع نصب دکل قرار نگیرد.
وی در انتها درباره اثرات مخرب این دکل‌ها بر سلامتی انسان‌ها می‌گوید: با توجه به ارتفاع 36متری دکل مخابراتی، اشعه‌های مخرب کوچک‌ترین تأثیری بر سلامت انسان‌ها نخواهد گذاشت. این پروژه با تأیید شورای شهر مشهد در تاریخ 8/8/1396شروع شده و به مدت 4سال تعداد 350دکل مخابراتی زیباسازی و تجمیعی در کل شهر مشهد احداث خواهد شد.
پروژه نصب دکل مخابراتی در محله جاهدشهر فعلا به حالت تعلیق درآمده است، قضاوت با خوانندگان شهرآرامحله...

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->