سرخط خبرها
در جلسه شورای اجتماعی محله سجاد مطرح شد

خلاقیت؛ عامل مؤثر در فرهنگ‌سازی

  • کد خبر: ۴۹۴۰
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۱۳
خلاقیت؛ عامل مؤثر در فرهنگ‌سازی

زمانی - جلسه شورای اجتماعی محله سجاد با هدف هم‌اندیشی درباره مشکلات محله و ارائه طرح‌های پیشنهادی برگزار شد. به گزارش شهرآرامحله، کارشناس شوراهای اجتماعی محلات منطقه یک شهرداری مشهد، در این جلسه اظهار کرد: حضور اعضا در جلسات اهمیت دارد و چنانچه هر یک از اعضا 3نوبت متوالی یا 5جلسه طی سال در جلسات شورا غیبت غیرموجه داشته باشند پس از تصویب در جلسه شورای اجتماعی محله مستعفی شناخته می‌شوند و عضو جایگزین معرفی می‌شود.

محمد صدر افزود: ویژگی مثبت شورای اجتماعی محلات در این است که اعضا به عنوان معتمدان مردم برای رفع مشکلات مردم راهکار می‌دهند. بهتر است اعضا برای محله خود یک نام انتخاب و براساس آن رویکرد خود را مشخص کنند. ضمن اینکه خلاقیت عامل مؤثر در فرهنگ‌سازی است و باید طرح‌های ابتکاری و خلاقانه ارائه داد. وی ادامه داد: در حال حاضر مهرماه نزدیک است و شهرداری منطقه برنامه‌های مختلفی مانند رنگ‌آمیزی دیوارهای مدرسه، شست‌و‌شو و... را در دستورکار خود دارد. اولویت با مدارس حاشیه است و اعضای شورای اجتماعی محله نیز می‌توانند مدارس موردنظر را معرفی کنند. فرشته هنری، نماینده تشکل‌های شورای اجتماعی محله سجاد، نیز در این جلسه ابراز کرد: فعالیت‌های بهداشتی بسیاری می‌توان رایگان برای مردم این محل انجام داد. در این راستا می‌توان زمانی را برای پایش سلامت در درمانگاه مشخص کرد تا از این طریق افراد بالای 30سال بتوانند تست فشارخون، قند و... بدهند.
رعنا میرنژاد عنبرانی، یک از نمایندگان کسبه، نیز در ادامه گفت: در حال حاضر وضعیت بازار کتاب خوب نیست و میزان فروش کم است. در مقابل هزینه‌های عوارض بسیار زیاد است. به این منظور بهتر است طرحی ارائه شود تا کاسبانی که در شرایط سختی به سر می‌برند عوارض کمتری بپردازند. وی ادامه داد: مردم به دنبال جایی برای امانت گرفتن کتاب هستند و دراین زمینه سؤال می‌کنند. بنابراین باید کتابخانه‌ها جامع و کامل شود تا دسترسی مردم به کتاب نیز آسان‌تر شود.

 

اهمیت کتاب و کتاب‌خوانی
حسین صادقی، نماینده مساجد، نیز در این جلسه بر ارتباط مردم با مساجد تأکید کرد و گفت: یکی از دغدغه‌های ما در مسجد جذب مردم و شرکت در برنامه‌های مسجد است به همین دلیل جشن‌ها را در پارک محل برگزار می‌کنیم تا مردم هم در برنامه‌ها حضور داشته باشند.
محمدسعید ولی‌زاده، دیگر نماینده کسبه، نیز در ادامه اظهار کرد: برای موضوع کتاب و کتاب‌خوانی می‌توان در پارک‌ها بنری مبنی بر اهدای کتاب نصب کرد تا شهروندان چنانچه به کتاب‌هایشان احتیاج نداشتند آن را اهدا کنند. علاوه‌براین باتوجه به حرفه‌‌ام می‎توانم امکان بازدید از موزه‌های شهر را نیز فراهم کنم. وی ادامه داد: اگر در پارک‌ها بازار میوه و تره‌بار تعبیه شود، هم به روشنایی پارک‌ها افزوده می‌شود و هم دسترسی مردم به بازار و خرید راحت‌تر خواهد شد. درسا فلک‌دین، نماینده ساکنان، با اشاره به ضرورت توجه به محیط‌زیست نیز گفت: یکی از زباله‌هایی که در پارک‌ها بسیار دیده می‌شود، ته‌سیگار است که می‌تواند خطرآفرین باشد و اگر حیوانی آن‌ را ببلعد باعث خفگی و مرگ آن می‌شود. بنابراین بهتر است سطل‌هایی مخصوص آن طراحی شود. وی افزود: پارک‌های سجاد به این سطل‌ها نیاز دارند. نمونه این سطل‌ها نیز طراحی شده است که می‌توان از آن با تغییراتی در پارک‌های این محل استفاده کرد. این سطل باید جدا از سطل زباله‌ معمولی باشد و طوری جلوه کند که فرد به انداختن ته‌سیگار خود درون آن رغبت کند.
اکرم زارعیان، نماینده مدارس، هم در این نشست اظهار کرد: برای تفکیک زباله باید در مدارس آموزش داده شود. ضمن اینکه مدارس هم به سطل‌های مختلف برای تفکیک زباله مجهز شوند تا دانش‌آموزان به‌خوبی بیاموزند که زباله‌های خشک و تر را از هم جدا کنند. در گذشته نیز چنین سطل‌هایی تعبیه شده بود که از جنس کارتن‌پلاست بود و دوامی نداشت. بنابراین سطل‌ها باید جنس خوبی داشته باشد.

 

تلاش برای فرهنگ‌سازی
اشرف گرجستانی، نماینده ساکنان، نیز در ادامه گفت: برای فرهنگ‌سازی در هر زمینه‌ای می‌توان کارگاه‌های آموزشی در مکان‌های مختلف برگزار کرد حتی می‌توان صنعت کشور را از این طریق به مردم معرفی کرد. کارکردن برای مردم این منطقه به دلیل تفاوت در دیدگاه‌ها سخت است در نتیجه باید کاری انجام داد که از آن استقبال شود. رئیس شورای اجتماعی محله سجاد نیز در جلسه تصریح کرد: گرچه محله سجاد جزو مناطق برخوردار است اما در کوچک‌ترین موضوعات نیز با مشکل همراه است. ضمن اینکه از مناطق مختلف با فرهنگ‌های گوناگون به این محل رفت‌وآمد دارند. حمیدرضا ذکاوتی افزود: در این محل به‌خوبی تفکیک زباله انجام نمی‌شود و برای رفع این مشکل می‌توان سطل‌های مخصوص تعبیه کرد. درباره ته‌سیگار نیز می‌توان چنین کاری انجام داد. بهتر است نمونه این سطل‌ها طراحی و در جلسه بعد ارائه شود تا بتوان آن را اجرایی کرد.
وی ادامه داد: همچنین در چند مدرسه محل سطل‌های مخصوص تفکیک زباله درخواست خواهیم کرد. سازمان مپ از این‌گونه طرح‌ها استقبال می‌کند و بهتر است از نظرات آن‌ها نیز برای زیبایی سطل‌ها در مدارس استفاده کرد. ذکاوتی یادآور شد: همان‌طور که طرح دیوار مهربانی ارائه و با استقبال همراه بود برای کتاب نیز می‌توان چنین کاری انجام داد تا فرهنگ کتاب‌خوانی و اهدای کتاب رواج یابد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->