«ریشا» شیر نر باغ وحش مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها
رنجش از سنجش

گلایه داوطلبان کارشناسی ارشد از کاهش سهمیه‌ها و پذیرش دانشگاه نسبت به سال های گذشته

  • کد خبر: ۴۹۶۸
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۹
  • ۲
گلایه داوطلبان کارشناسی ارشد از کاهش سهمیه‌ها و پذیرش دانشگاه نسبت به سال های گذشته
داوطلبان کارشناسی ارشد از کاهش در سهمیه‌ها و پذیرش در دانشگاه نسبت به سال های گذشته گله دارند

سعیده ساجدی‌نیا - می گویند: با یک حساب سرانگشتی می توان تناقض ها را فهمید، حتما اشتباهی شده است! نه تنها ما بلکه متقاضیان سهمیه دار هم شگفت زده شده اند؛ معلوم نیست ظرفیت ها را چه کسانی پر کرده اند.
معترضان با توجه به اختلاف محل قبولی داوطلبان امسال در مقایسه با محل قبولی رتبه های مشابه در سال های گذشته، معتقدند ظرفیت های اولیه اعلام شده هنگام انتخاب رشته، بعد از انتخاب رشته کاهش یافته اند!
مسئله به نتایج کنکور سراسری کارشناسی ارشد سال 98 بازمی گردد که به دنبال اعلام آن در 16 شهریور، حواشی زیادی رقم خورده است. ثبت نام در 6 گروه آزمایشی و در 131کد رشته امتحانی برای دانشگاه های سراسری و آزاد در بازه زمانی 16 تا 25 آذرماه 97 انجام شد و بر اساس اعلام سخن گوی سازمان سنجش در این مدت 454 هزار و 733 نفر- که از این میان 23هزار نفرشان مشهدی هستند-ثبت نام اولیه کردند. در ادامه، فرصتی برای جاماندگان فراهم شد. به این ترتیب تعداد 152 هزار و 920 نفر دیگر نیز از 28 بهمن ماه تا یکم اسفند 97 ثبت نام کردند و به این ترتیب بر آمار شرکت کنندگان آزمون کارشناسی ارشد 98 افزوده شد تا در مجموع آمار شرکت کنندگان به 614 هزار و 653 نفر برسد. در این میان مقایسه تعداد شرکت کنندگان در کنکور کارشناسی ارشد در 8 سال اخیر نشان می دهد که بیشترین تعداد مربوط به کنکور سال 91 و کمترین آمار به کنکور سال 98 اختصاص دارد و تعداد شرکت کنندگان در آزمون کارشناسی ارشد 98، نسبت به سال گذشته کاهش 121 هزار نفری داشته است.


کاهش داوطلبان بدون تغییر در ظرفیت های اعلام شده!
با وجود کاهش چشمگیر داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، هیچ تغییری در ظرفیت های اعلام شده در دفترچه شماره 2 سازمان سنجش ایجاد نشد ه است و مقرر شده بود دانشگاه های سراسری و آزاد طبق ظرفیت های پیشین خود دانشجو جذب کنند.
اما حالا آن طور که معترضان به نتایج بیان می کنند: محل قبولی و رتبه های دانشجویان با مشابه آن در سال های پیشین تفاوت شایان توجهی دارد، تا آنجا که حتی متقاضیان سهمیه دار هم از محل قبولی خود متعجب شده اند! یکی از داوطلبان در این باره می گوید: امسال قبولی ها، نسبت به رتبه، اختلاف زیادی با وضعیت سال های گذشته داشته و کاهش یافته است. مسئله دیگر این است که تعدادی از داوطلبان، محل های درجه پایین تری نسبت به رتبه های بدتر از خود کسب کرده اند. این یعنی یک جای کار می لنگد و اشتباهی رخ داده است، درحالی که 23خرداد امسال، رئیس سازمان سنجش کشور در بازدید از جلسه برگزاری کنکور، از پذیرش ۳۵۰ هزار داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه های امسال خبر داده و گفته بود: حدود ۱۶۰ هزار نفر در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ پذیرش خواهند شد که با احتساب استعدادهای درخشان، این آمار به حدود ۱۹۰ هزار داوطلب می رسد.


نامه معترضان به وزیر علوم
از طرفی اعضای گروه تلگرامی «کمپین اعتراض به جواب نهایی کنکور ارشد 98» که تعداد اعضای آن از مرز 3000نفر گذشته است، در نامه ای به وزیر علوم آورده اند: «اختلاف فاحش محل قبولی به حدی است که نتیجه نهایی برخی رتبه های دو رقمی نیز مردود اعلام شده است که این موضوع موجب سردرگمی داوطلبان و از دست دادن انگیزه ادامه تحصیل در بین بسیاری از دانشجویان شده است. ما امضاکنندگان این نامه از شما وزیر محترم عاجزانه درخواست می کنیم بزرگواری کنید و نسب به پیگیری این مهم اقدامات لازم را مبذول فرمایید».
این اعتراض ها مختص به رشته خاصی نمی شود. از داوطلبان رشته هایی چون مهندسی صنایع، روان شناسی و عمران گرفته تا داوطلبان مدیریت و ام بی ای به نتایج اعلام شده معترض اند. در این میان برخی دست اندرکاران در حوزه مشاوره تحصیلی، علت بروز وضعیت به وجود آمده را اعمال سهمیه ها بر خلاف شیوه سال های گذشته، بیان می کنند. به گفته افرادی که یکی از انواع سهمیه ها شامل حالشان می شود، 3 نوع سهمیه داریم: سهمیه 25 درصد، 5 درصد و استعداد های درخشان که طبق قانون از آن استفاده می کنند.


سهمیه دار با رتبه 500 نباید جای رتبه 200 بنشیند
آن طور که برخی مطلعان می گویند، سال گذشته، در مجلس طرحی مبنی بر اختصاص سهمیه بیشتر برای خانواده های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران مطرح شده بود. این طرح به کنکور سال پیش نرسید و اجرایی نشد، اما گویی برای کنکور 98 اعمال شده است. علاوه بر این، سهمیه های استعداد های درخشان نیز به قوت خود باقی هستند. طبق بررسی های انجام شده، این سهمیه ها چند سالی بود که به صورت مازاد بر ظرفیت محاسبه می شد، اما در کنکور امسال، این رویه تغییر کرد. به این معنی که در سال 97، اگر یک کد رشته در دانشگاه شریف 60 نفر ورودی داشت و داوطلبان در بدو ورود می دیدند که 70 نفر سر کلاس هستند، مشخص می شد این 10 نفر از طریق همین سهمیه ها و به صورت مازاد بر ظرفیت به این رشته اضافه شده اند اما امسال گویا روش محاسبه تغییر کرده و از مازاد بودن ظرفیت ها خبری نیست و این بر خلاف چیزی است که در دفترچه آمده است!
در این باره، یکی از معترضان با بیان مثالی اظهار می کند: داوطلب رشته ام بی ای که در سال گذشته با رتبه 140 می توانست به راحتی وارد دانشگاه امیرکبیر شود، امسال از ورود به این دانشگاه باز می ماند و به این ترتیب هزینه مازاد حساب نشدن سهمیه ها را ما باید بپردازیم. بی آنکه ذره ای حواسشان به جوانان تلاشگر و بااراده ای باشد که برای رسیدن به رتبه های خوب و رفتن به دانشگاه مورد علاقه شان ماه ها و حتی سال ها از همه چیزشان گذشته اند! این گله ها را می توان به صحبت های قائم مقام معاون آموزشی وزیر بهداشت در 5 مرداد سال جاری پیوند زد که از ورود بیش از ۶۰ درصد دانشجویان رشته های علوم پزشکی بر اساس سهمیه به دانشگاه ها اظهار نگرانی کرده بود: ما نگران کیفیت آموزش در بین این دانشجویان هستیم؛ ضمن اینکه اعمال سهمیه را نوعی بی عدالتی آموزشی می دانیم اما متأسفانه پیگیری های وزارت بهداشت برای اصلاح و تجدید نظر در اعمال سهمیه دانشجویان برای ورود به رشته های پزشکی از مجلس شورای اسلامی تاکنون بی نتیجه مانده است.


حقوق داوطلبان سهمیه آزاد ضایع نشود
این ها درحالی است که در بخش دیگری از نامه معترضان به نتایج کنکور کارشناسی ارشد 98 آمده است: «ما دانشجویان از مسئولان امر، از رئیس و اعضای کمیسیون آموزش و تمامی نمایندگان منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی، نهاد محترم ریاست جمهوری، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور درخواست می کنیم قانون طوری اصلاح شود که حقوق داوطلبان سهمیه آزاد تضییع نشود و تمام سهمیه ها به صورت مازاد بر ظرفیت های موجود در دفترچه انتخاب رشته، همانند سال های قبل، اعمال شود، همچنین زمان ثبت نام دانشگاه ها نیز به تعویق بیفتد، زیرا با توجه به هم پوشانی تعطیلات تابستانی مجلس و زمان اعلام نتایج در دهه محرم، روند رسیدگی به اعتراض ها خیلی کند شده و بین اعلام نتایج تا ثبت نام در دانشگاه زمان کوتاهی در نظر گرفته شده است.»

 

مشاور عالی سازمان سنجش:
احتمال خطا وجود ندارد، با این حال بررسی می کنیم

با وجود همه این اعتراض ها سازمان سنجش کشور بر نتایج اعلام شده مهر تأیید می‎زند.
دکتر حسین توکلی، مشاور عالی سازمان سنجش، با ابراز بی اطلاعی از حواشی به وجود آمده می ‎گوید: اگر داوطلبی اعتراضی دارد از طریق سایت مکاتبه و موضوع را مطرح کند؛ در اولین فرصت بررسی و نتیجه به او اعلام خواهد شد.
به گفته توکلی آزمون کارشناسی ارشد به صورت رشته ای برگزار می شود و هر رشته، داوطلبان خاص خودش را دارد که از مواد امتحانی مختص آن ها آزمون گرفته می شود و بر این اساس تصحیح ورقه و محاسبه نمرات خام و کل صورت می گیرد. بعد از آن افرادی که حد نصاب لازم را کسب کرده باشند، مجاز به انتخاب رشته می شوند. با اطمینان می گویم که هیچ 2 داوطلبی را در یک رشته انتخابی پیدا نخواهید کرد که از هر نظر و حتی سهمیه مانند هم باشند و یکی قبول شده باشد و دیگری نه!
توکلی تأکید می کند حق کسی ضایع نشده است و اگر برخی به این اعتراض دارند که سال گذشته با رتبه بالاتر در فلان رشته و دانشگاه پذیرفته شده اند و حالا با رتبه پایین تر و بهتر مشابه آن دانشگاه را قبول نشده اند، به این دلیل است که در هر آزمونی، جمعیتی هستند که «مینیموم »ها و «ماکسیمم »ها را تعیین می کنند و توانایی علمی افراد، ظرفیت ها و در نهایت سهمیه ها تعیین کننده پذیرش ها هستند.
این مسئول کهنه کار سازمان سنجش در واکنش به این پرسش شهرآرا که «درصد خطای احتمالی را که کتمان نمی کنید؟» با صراحت پاسخ می دهد: از نظر ما احتمال هیچ خطایی وجود ندارد، مگر اینکه داوطلب در انتخاب رشته اشتباه یا خود را با سال قبلی ها مقایسه کرده باشد. برای نمونه داوطلبی ممکن است در 2 درس یک نمره خام کسب کرده باشد اما با ترازهای متفاوت، زیرا این موضوع به قوت و ضعف دیگر شرکت کنندگان نسبت به آن ماده امتحانی نیز بستگی دارد و به همین دلیل ما مینیموم ها را برای دانشگاه ها اعلام نمی کنیم، چراکه فریبنده است.
توکلی می گوید: با توجه به این توضیحات داده شده، به نظر می رسد پاسخ اعتراض ها مثبت نخواهد بود اما ما همه آن ها را بررسی می کنیم و به آن ها پاسخ و برای داوطلب شرح می دهیم که به چه دلیلی قبول نشده است. حتی رتبه و نمره آخرین فرد قبول شده در آن رشته را برایش ارسال می کنیم که درک شدنی و مقایسه پذیر باشد.

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی:
نمی گذاریم حقی ضایع شود

در ادامه بپیگیری مان مستندات جمعی از داوطلبان معترض کنکور کارشناسی ارشد را در اختیار عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار می دهیم. فاطمه سعیدی با اشاره به تعطیلی دو هفته ای مجلس اظهار می کند: جلسات از روز یکشنبه آغاز می شود که در رابطه با مسئله به وجود آمده، پیگیری ها را آغاز خواهیم کرد. سعیدی می گوید در گام نخست پیگیری های خود خواستار بررسی موضوع و پاسخی منطقی از رئیس سازمان سنجش شده است.
او در عین حال خطاب به معترضان تأکید می کند که اجازه نخواهیم داد حقی از داوطلبی ضایع شود. عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این نوید را می دهد که مسئله را در مجلس طرح و بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سعید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
4
باسلام . جناب توکلی اینقدر مطمین نفرمایید که احتمال خطا وجود نداره هنوز دو هفته از خطای فاحش سازمان در خصوص کنکوربهای دو شهر فسا و لنجان(از قلم افتادن این دو شهر از پذیرفته شدگان مراکز تربیت معلم ) نگذشته که اگر با تلاش و پیگیریهای دانش اموزان نبود به راحتی سازمان سنجش باعث تضییع حقوقشون می شد.
سیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
1
0
سیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->