افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

بازار داغ کالاهای آموزشی در نمایشگاه پاییزه مشهد

  • کد خبر: ۴۹۷۹
  • ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹
بازار داغ کالاهای آموزشی در نمایشگاه پاییزه مشهد
گزارشی از حال و هوای نمایشگاه پاییزه که با استقبال مردم روبه‌رو شده است

مسعود سلطانی | نمایشگاه فروش پاییزه از صبح جمعه آغاز به کار کرده است. در بیستمین دوره برگزاری نمایشگاه پاییزه، عرضه‌کنندگان پوشاک، نوشت‌افزار، کیف، کفش، مواد غذایی، لوازم منزل، منسوجات، مواد شوینده و ... در ۴۰۰ غرفه کالا‌های خود را با تخفیف نمایشگاهی از ۲۲ تا ۲۹ شهریور عرضه می‌کنند.
در حالی دیروز نمایشگاه پاییزه در گرماگرم ظهر یکی از آخرین روز‌های تابستان کار خود را آغاز کرد که فروشگاه‌های شهر به دلیل گرانی کالا‌ها چندان حال و هوای بازگشایی مدارس را ندارند. با این حال از آنجا که در بین شهروندان رایج است که معمولا کالا‌ها در نمایشگاه ارزان‌تر از شهر عرضه می‌شود، حتی شهروندانی که قصد جدی برای خرید نداشتند به نمایشگاه آمده بودند تا حداقل قیمت‌ها را با سایر مناطق شهر مقایسه کنند. اگر بخواهیم نمایشگاه امسال را با نمایشگاه سال گذشته مقایسه کنیم، افزایش تعداد غرفه‌ها از ۳۵۰ به ۴۰۰ و فعال بودن هم‌زمان ۲ سالن فردوسی و مشاهیر حکایت از رونق بیشتر نمایشگاه پاییزه ۹۸ نسبت به سال گذشته دارد که تنها به سالن فردوسی خلاصه شده بود. با این حال، غرفه‌های یک‌در‌میان‌خالی در آخرین ردیف غرفه‌های سالن فردوسی، جایی که فروشندگان مواد غذایی و خشکبار بیکار بودند، حکایت از این داشت که استقبال ۸ صنف اصلی از نمایشگاه امسال یکسان نبوده است. در حالی که فروشندگان فرش و منسوجات، خشکبار و مواد غذایی و پوشاک در سالن فردوسی کمتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرند، در سالن مشاهیر، مردم با اشتیاق بیشتری سراغ لوازم تحریر و کیف و کفش می‌روند.

هنوز «دست‌لاف» نکرده‌ام!
قیمت مناسب، تنوع کالا، امکانات رفاهی و دسترسی خوب، دلایل اصلی مردم برای شرکت در این جشنواره فروش است. حضور خانوادگی مردم در نمایشگاه به خصوص در سالن مشاهیر مشهود است. غرفه‌هایی که قیمت‌هایی وسوسه‌برانگیز دارند به مراتب سرشان شلوغ‌تراست. «دفتر ۴۰ برگ، فقط ۲۰۰۰ تومان»، «انواع کفش، فقط ۲۵ هزار تومان» و ... کیفیت، اما متناسب با قیمت است. مردم خیالشان راحت است که اگر تخفیف خوب نگیرند و کالا را زیر قیمت نخرند، دست‌کم گران‌تر از قیمت عرف و کارشناسی نمی‌خرند. حضور بازرسان اتاق اصناف مشهد در نمایشگاه محسوس است. یکی از قوانین عرضه در نمایشگاه قیمت گذاری و پلمپ نمونه محصول است. کالا‌های اتیکت‌خورده پلمب‌شده در تمام غرفه‌ها در معرض دید قرار گرفته است و واحد نظارت و بازرسی اتاق اصناف نیز غرفه‌ای بزرگ درست وسط سالن فردوسی دارد و مردم به‌راحتی می‌توانند بازرسان را پیدا کنند. گزارش‌های میدانی از نمایشگاه نشان می‌دهد که غرفه‌های موادغذایی با استقبال چندانی روبرو نشده اند، مرتضی رضایی فروشنده غرفه خشکبار است. او تنها یک قلم کالا، یعنی گردوی تازه کلات، را به نمایشگاه آورده است. رضایی می‌گوید: ۱۰ سال است در نمایشگاه‌های مختلف شرکت می‌کنم. هنوز برای قضاوت درباره بیستمین نمایشگاه پاییزه زود است، اما در ۵ ساعت اول کار نمایشگاه حسابی سرمان خلوت بوده است و هنوز دست‌لاف نکرده‌ایم!

صف خرید لوازم تحریر
هر‌قدرعرضه کنندگان خشکبار و فرش از نمایشگاه ناراضی‌اند، صنف لوازم و تحریر کارشان سکه است. همین‌طور صنف فروشندگان کیف و کفش که به نمایشگاه به چشم فرصت نگاه می‌کنند.
حمید باقری مسئول غرفه فروش کیف و کفش است. او می‌گوید: ما یک واحد تولیدی هستیم که کپی درجه یک از محصولات برند تولید می‌کنیم و قیمت اجناسمان نیز کم نیست. باقری برای نمونه یک کیف مناسب برای حمل لپ‌تاب را برایمان باز می‌کند و می‌گوید: این کیف ۲۷۰ هزار تومان قیمت دارد، اما از هر نظر جنس باکیفیتی است. از همین روی، انتظار نداشتیم از محصولاتمان استقبال شود. این اولین حضور ما در نمایشگاه است، اما در همین ساعات اولیه برگزاری نمایشگاه استقبال خوبی از محصولاتمان شده است. برای صحبت با فروشندگان لوازم تحریر باید در صف همراه مردم بایستیم. خانم جوادی مسئول یکی از غرفه‌های فروش لوازم تحریر است. او می‌گوید: تنوع زیاد، امکان مقایسه قیمت‌ها و تخفیف‌های ویژه باعث شده است مردم جذب نمایشگاه شوند. حضور مردم و استقبالشان برای ما جالب بود. فکر نمی‌کردیم ظهر روز جمعه، در اولین روز برگزاری، چنین استقبالی از نمایشگاه پاییزه شود.

پفک و دفتر خریدم
برای گفتگو با مردم کافی است مقابل در خروجی سالن‌های نمایشگاه بایستیم و منتظر خانواده‌هایی شویم که با دست پر از سالن خارج می‌شوند. «در سبد خریدتان چه دارید؟ نمایشگاه چطور بود؟» این سؤال را از چند نفر می‌پرسم. پاسخ‌ها متفاوت است. «چیز خاصی نداشت!»، «جنس‌ها کم‌کیفیت بود!»، «قیمت‌ها با بیرون فرق چندانی نداشت!». این جملات خلاصه‌ای از اظهارنظر‌های منفی بود. «منتظر برگزاری نمایشگاه پاییزه بودیم. هر سال برای خرید لوازم تحریر به نمایشگاه می‌آییم.» این نظر آقای مجیدی است که به همراه دختر و همسرش به نمایشگاه آمده است. دست دخترشان یک پاکت بزرگ پفک است و با خنده می‌گوید: «کلی دفتر و پفک خریدیم!»
خانم سینایی نیز که همراه همسر و دو فرزندش برای خرید به نمایشگاه آمده است، از گرانی‌های یک سال اخیر گله می‌کند و می‌گوید: قیمت‌ها بالا و دلبخواهی است. یک کالا را غرفه‌ها به قیمت‌های مختلفی می‌فروشند. بهانه‌شان هم این است که کالا‌های ما با کیفیت‌تر است.
وی ادامه می‌دهد: به هر غرفه که می‌رویم، قیمت دفتر، کیف و کفش نسبت به سال گذشته چند برابر شده است. سال گذشته قدرت خرید بیشتری داشتیم، اما اکنون با این وضعیت تنها چند عدد از کالا‌های مورد نیاز را می‌توان خرید. حسن زاده شهروند دیگری از عرضه نشدن لوازم تحریر به قیمت دولتی انتقاد کرده و می‌گوید: تمام لطف نمایشگاه به این است که کالا‌های یارانه‌ای توزیع شود، اما امسال خبری از این نوع کالا‌ها نیست.
مشاهدات میدانی از نمایشگاه نشان می‌دهد که خانواده‌هایی که دارای چند فرزند دانش‌آموز هستند، بیشتر به دنبال کالا‌های ارزان و بعضا بی‌کیفیت هستند. همین مسئله سبب شده تا برخی از فروشندگان فرصت را برای عرضه کالا‌های کم کیفیت‌تر مغتنم شمرده و تحت عنوان تخفیف فوق العاده آن‌ها را به فروش برسانند. بیستمین دوره نمایشگاه فروش پاییزه مشهد از ۲۲تا۲۹ شهریورماه در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، از ساعت ١٦ تا ٢٣ و روز جمعه از ساعت ١٠ صبح تا ۲۳ پذیرای شهروندان گرامی خواهد بود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->