نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها
دکتر روحانی در دیدار نخست وزیر ارمنستان:

اتصال خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند جهشی در مناسبات ایران و ارمنستان ایجاد کند

  • کد خبر: ۶۱۲۶
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۵
اتصال خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند جهشی در مناسبات ایران و ارمنستان ایجاد کند
رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره برای ارمنستان به عنوان یک کشور همسایه و دوست قدیمی اهمیت زیادی قائل است.

به گزارش شهرآرانیوز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز سه شنبه در جریان سفر به ارمنستان برای شرکت در اجلاس سران اتحادیه اوراسیا و در دیدار نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان افزود:  آمادگی داریم سطح روابط و همکاری‌های تهران- ایروان را در عرصه‌های مختلف به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری هر چه بیشتر ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه طرح‌ها و پروژه‌های مهمی بر اساس ظرفیت‌های گسترده دو کشور برای تحکیم هر چه بیشتر روابط، در دستور کار دو کشور قرار دارد گفت: تهران و ایروان در زمینه‌های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه انرژی، ساخت نیروگاه‌های آبی، بادی و خورشیدی، حمل و نقل، ارتباطات، فناوری‌های نو، داروسازی و خدمات فنی مهندسی می‌توانند همکاری‌های سازنده‌ای به نفع ملت‌های خود داشته باشند.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه تهران و ایروان در زمینه حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت از ظرفیت‌های زیادی برای همکاری در سطح دوجانبه و منطقه‌ای برخوردار هستند، گفت: همکاری دو کشور در بخش کریدور شمال به جنوب و اتصال دریای سیاه به خلیج فارس از طریق راه آهن و جاده، به نفع دو ملت و ملت‌های منطقه بوده و می‌تواند جهشی در مناسبات - ایروان و سایر کشور‌های منطقه ایجاد کند.
رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تا یک ماه آینده اولین گام را برای فعالیت در قالب اتحادیه اوراسیا بر می‌دارد، گفت: می‌بایست کارگروه‌هایی برای آغاز همکاری ایران با اوراسیا ایجاد کرد که در زمینه‌های مختلف از جمله انرژی، برق و حمل و نقل ظرفیت‌های موجود را بررسی و روند اجرایی شدن آن‌ها را پیگیری کند.
رئیس‌جمهور همچنین تسریع در اجرایی شدن توافقات دوجانبه و اهمیت توجه به مسایل زیست محیطی را مورد تاکید قرار داد و گفت:مناطق آزاد مرزی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه روابط دو کشور ایجاد کند و در این زمینه باید بخش خصوصی و کارآفرینان را برای سرمایه‌گذاری در این مناطق تشویق نماییم. دکتر روحانی همچنین ضمن اعلام آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای تامین نیازمندی‌های ارمنستان در حوزه انرژی تصریح کرد: قرارداد تهاتر گاز و برق بین دو کشور می‌تواند در حوزه کالا و خدمات نیز توسعه یابد.
نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر دکتر روحانی به ایروان، با بیان اینکه کشورش خواهان توسعه هر چه بیشتر روابط با تهران است، گفت: مصمم هستیم حجم روابط و مناسبات دو کشور به ویژه در زمینه اقتصادی را هر چه بیشتر افزایش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: همکاری تجاری در مناطق مرزی با ایران اهمیت به سزایی برای ارمنستان برخوردار است و به دنبال تقویت همکاری در این مناطق هستیم.
نخست وزیر ارمنستان با اعلام علاقه مندی نسبت به خرید گاز از ایران گفت: ایران منبع پایداری برای تامین انرژی و گاز ارمنستان است و ایروان خواستار تمدید موافقتنامه تهاتر گاز و برق با ایران تا سال۲۰۴۰ است.
نخست وزیر ارمنستان خاطرنشان کرد: ارمنستان از حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های راه سازی ارمنستان به خاطر کیفیت بالای این شرکت‌ها استقبال می‌کند.
وی گفت: اتصال بنادر ایران از خلیج فارس به دریای سیاه برای دورنمای روابط دو کشور و منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است لذا به دنبال همکاری و مشارکت در این حوزه هستیم.
همچنین دو طرف بر لزوم اتمام پروژه خط سوم انتقال برق میان دو کشور تا سال ۲۰۲۰ تاکید کردند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->