قیمت بلیت اتوبوس از امروز در مشهد تغییر یافت + جزئیاتی از تغییر کرایه‌های ناوگان حمل و نقل عمومی در مشهد (یکم اردیبهشت ۱۴۰۳) اتمام مرمت بازار فرش و برخی پروژه‌های عمرانی منطقه ثامن در سال ۱۴۰۳ آموزش ١٠٠ هزار نفر در فرهنگسراهای سطح مشهد مقدس جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود
سرخط خبرها

حقوق مکتسبه بافت پیرامونی حرم مطهر به رسمیت شناخته می‌شود

  • کد خبر: ۶۶۰۹
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۹
حقوق مکتسبه بافت پیرامونی حرم مطهر به رسمیت شناخته می‌شود
تأکید احمد یزدان‌پناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، در به رسمیت شناختن حقوق مکتسبه در اطراف حرم مطهر رضوی

گروه خبر| رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر مشهد با معاون جدید هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان‌رضوی که تا همین چند وقت پیش مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استان بود، دیدار کردند. در این نشست، هر دو طرف بر لزوم ارتباط‌گیری بیشتر دولت و مدیریت کلان‌شهر مشهد تأکید کردند و از عزم جدی خود برای رفع موانع و مشکلات شهر مشهد سخن گفتند. شاید یکی از مهم‌ترین رهاوردهای این جلسه، تأکید احمد یزدان‌پناه، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، در به رسمیت شناختن حقوق مکتسبه در اطراف حرم مطهر رضوی باشد که مدت‌هاست مدیریت‌شهری بر آن تأکید می‌کند.
او در این دیدار اظهار کرد: مشهد با 3تهدید جدی روبه‌رو است که یکی از آن‌ها خشک‌سالی و کم‌آبی، دیگری محور غرب مشهد است و در پایان نیز می‌توان حوزه شهرسازی را اعلام کرد که بحث‌های کمیسیون ماده5، بازآفرینی و بافت‌های فرسوده در دل آن قرار گرفته است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای شهر مشهد، یزدان‌پناه با بیان اینکه از ابتدای تصدیگری خود چندین جلسه کمیسیون ماده5 برگزار شده است و درصورت نیاز آماده‌ایم جلساتی به شکل فوق‌العاده هم برگزار کنیم، گفت: یکی از دغدغه‌های مشهد، بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی است که به‌تازگی مذاکرات خوبی داشته‌ایم و بخش عمده‌ای از مسائل برطرف شده و بر همین اساس بسیاری از حقوق مکتسبه به رسمیت شناخته می‌شود.
وی درباره طرح‌های تفصیلی و جامع نیز اظهار کرد: با مشاور جلسه‌ای برگزار کردیم و همکاری‌های خوبی نیز شده که به‌زودی گره‌گشایی خواهد شد.
معاون استاندار با بیان اینکه در حوزه درآمدی وضعیت خوبی نداریم و سال گذشته فقط 15درصد از اعتبارات محقق شده است، گفت: درآمدهای شهرداری از محل تخلفات و آلایندگی باید محقق شود؛ چراکه حق شهر و شهروندان است.
وی همچنین این معاونت را پیگیر جدی موضوع کمربند جنوبی و شمالی دانست و اظهارکرد: از شرکت آب‌ منطقه‌ای خواسته‌ایم در قالب توافق‌نامه‌ای زمین‌ها را در اختیار شهرداری قرار دهد تا اقدامات لازم انجام شود.


مدیریت‌شهری، پای‌کار توسعه شهر
رئیس شورای شهر مشهد نیز در این نشست انسجام و هماهنگی مدیریت‌شهری و عوامل مداخله‌کننده در آن را از نکات درخور توجه در این دوره دانست و اظهارکرد: بخش زیادی از مسائل محوری استان به شهر مشهد برمی‌گردد و مسائل اساسی توسعه استان حول محور این شهر است.
محمدرضا حیدری افزود: برخی از معضلات و مشکلات در این شهر ریشه تاریخی دارند و نوع عقب‌ماندگی‌ها در حوزه برنامه‌ریزی‌های شهری و پیش‌بینی‌ها، آثار سوئی را بر شهر مترتب کرده که در حاشیه شهر شاهد آن هستیم.
وی با بیان اینکه بازآفرینی شهری و مسائل بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی مهم‌ترین مسئله این روزهاست، اظهارکرد: استانداری خراسان‌رضوی با جدیت همراهی و پیگیری مستمری داشته است و با عزم مدیریت‌شهری، سازمان بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری مشهد نیز شکل گرفت، ولی در برخی از بخش‌ها نیاز به حمایت جدی و مستمر دارد.
وی افزود: با تکیه بر دریافتی شهرداری از محل عوارض، نمی‌توان به بحث‌های زیرساختی ورود کرد و این منابع فقط کفاف اداره شهر را می‌دهد؛ توسعه امکانات زیرساختی شهر فقط با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دولتی میسر است.
رئیس شورای شهر مشهد اشاره‌ای‌ هم به لزوم توجه ویژه به طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی کرد و افزود: نبود طرح‌های تفصیلی در مشهد اتفاقات ناگواری را رقم زده و شرایط خوبی نداریم.


نبود طرح‌های شهری زیبنده مشهد نیست
نایب‌رئیس شورای شهر مشهد نیز در این جلسه با اشاره به اختیارات گسترده معاونت عمرانی استانداری گفت: مشهد دومین کلان‌شهر ایران است و سالیانه حدود 30میلیون زائر به این شهر سفر می‌کنند. این زائران و گردشگران بهترین خدمات را می‌خواهند، ولی بیشتر از اینکه درآمدی به ارمغان آورند، به شهرداری هزینه تحمیل می‌کنند.
حمیدرضا موحدی‌زاده اظهارکرد: پروژه‌های بسیاری در کمیسیون ماده5 بلاتکلیف هستند و به همین منظور باید سازوکاری تعریف شود تا این کمیسیون نقش پیش‌برنده داشته باشد، نه بازدارنده.
وی با بیان اینکه زیبنده مشهد نیست که با بیش از 3میلیون شهروند، بدون طرح تفصیلی اداره شود، اضافه کرد: شهرداری‌ها، بهترین پیمانکار برای دولت‌ها به حساب می‌آیند و مدیریت‌شهری نیز در زمینه‌های مختلف آمادگی همکاری با دولت را دارد.


تحقق مطالبات چندهزار میلیاردی
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه، فناوری اطلاعات و منابع انسانی شورای شهر نیز در این جلسه با بیان اینکه بخشی از درآمدهای پایدار شهرداری از کانال حوزه معاونت عمرانی استانداری است، اظهارکرد: در سال97 به سمت وصول مطالبات شهرداری از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی رفتیم و موفق شدیم 4400میلیارد تومان از مطالبات شهر را وصول کنیم.
بتول گندمی با بیان اینکه میزان تحقق درآمد شهرداری از بسیاری از کدهای درآمدی بسیار پایین است، گفت: برخی از نمایندگان بخش خصوصی و سازندگان معتقدند که شهرداری صرفا به صنعت ساختمان فشار می‌آورد.
وی اضافه کرد: در بودجه سال98 به شهرداری تکلیف کردیم که شناسنامه کدهای درآمدی را تنظیم کند و سهم شهرداری نیز از کدهایی که درصد تحقق پایینی داشته‌اند، همچون جرائم رانندگی، آلایندگی‌ها و سهم سوخت و... شناسایی شود.
گندمی‌افزود: از طریق این کدهای درآمدی می‌توان چندهزار میلیارد تومان اخذ کرد، البته مشروط بر اینکه دولت هم پای کار بیاید و در حوزه استان نیز نماینده دولت، مطالبات بحق شهرداری را پیگیری کند.
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر نیز در این نشست گفت: طرح‌های توسعه شهری در مشهد سابقه بلندی دارد که متأسفانه دچار اطاله زمانی شده و طرح جامعی که قرار بوده سال86 ملاک عمل قرار گیرد، سال95 ابلاغ شده است.
محمدهادی مهدی‌نیا افزود: نگاه ما این است که طرح تفصیلی می‌تواند مدیریت‌شهری را منظم کرده و مشکلات شهر را حل و فصل کند، نه اینکه زینت‌المجالس باشد و به تخلف کمک کند.
وی اشاره‌ای هم به کمیسیون ماده5 داشت و گفت: این کمیسیون محلی است که انعطاف‌پذیری را به طرح تفصیلی تزریق می‌کند؛ در کنار بحث‌های موردی خیلی از کارهای دیگر را می‌توان به شکل عمومی بررسی کرد؛ چراکه چنین نگاهی مشکلات صدها پرونده را حل و فصل می‌کند.
مهدی‌نیا در ادامه تأکید کرد: اعتماد به بدنه شهرداری‌ها باید شکل گیرد و نگاه‌های منفی به شهرداری‌ها برچیده شود. کمیسیون ماده5 می‌تواند باب جدیدی در حوزه مدیریت‌شهری و برای رتق و فتق مشکلات ایجاد کند.
وی که از جدیت مدیریت‌شهری و شورای شهر در حوزه بازآفرینی شهری سخن می‌گفت، اشاره‎ای هم به اراضی آبشار داشت و ابراز امیدواری کرد: در این زمینه ارتش هم پای کار بیاید و در این دوره بتوانیم پارکی 70هکتاری را در مرکز شهر به مردم هدیه بدهیم.
اختلافات بین شهرستان طرقبه‌-شاندیز و مشهد، کمربند جنوبی و نگاه تعادل‌بخشی به محیط‌زیست و توسعه مدیریت حمل‌ونقل، دیگر موضوعاتی بود که مهدی‌نیا در این جلسه به آن اشاره کرد و از استانداری خواستار پیگیری موضوع شد.
علیرضا شهریاری، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر نیز در این جلسه با بیان اینکه عمر مدیریت‌ها بسیار کوتاه است و در این زمان اندک نباید انجام هیچ کاری را به تعویق انداخت، گفت: بسیاری از پروژه‌های عمرانی شهر مشهد در کمیسیون ماده5 درگیر هستند که باید تعیین تکلیف شوند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->