پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

تزریق امید به اقتصاد شهر

  • کد خبر: ۶۶۷۶
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۸
تزریق امید به اقتصاد شهر
معاون مالی شهردار مشهد مسیر طی‌شده برای احیای اقتصاد شهر را تشریح کرد

گروه اقتصاد| «شهرداری مشهد هنگام آغاز به کار شورای شهر پنجم در شهریور1396، هزارمیلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار بود. برای تأمین کسری بودجه به بانک‌ها مراجعه کردیم، اما متوجه شدیم که 5ماه است که در لیست سیاه آن‌ها قرار داریم و به شهرداری وام نمی‌دهند. در بحث اقتصادی هم در مدت 6سال مدیریت مهندس پژمان، 20قرارداد سرمایه‌گذاری کلان منعقد شده بود و در سال‌های 92 تا 96 همه پروژه‌ها به اختلاف خورد و فقط 2قرارداد جدید منعقد شده بود. در آن سال‌ها فضای رخوت و ناامیدی در بدنه شهرداری حاکم بود.» این‌ها بخشی از توضیحات معاون مالی و پشتیبانی شهردار مشهد در پنجمین جلسه از سلسله‌نشست‌های شفافیت و پاسخ‌گویی است که عصر دیروز به همت واحد سازمانی جوانان مشهد حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان خراسان‌رضوی برگزار شد. رضا خواجه‌نائینی اولین اقدام مدیریت‌شهری را بازگرداندن اعتماد به شهرداری اعلام کرد و گفت: اعتمادسازی بین شهرداری و بورس، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تأمین سرمایه، پیمانکاران، بانک‌ها و... ‌‌ماه‌ها طول کشید. 6ماه طول کشید تا با سرمایه‌گذاران درباره 22پروژه‌ای که پیش از این دوره متوقف شده بود، سر میز مذاکره بنشینیم و این کار سختی بود. در این 6ماه فرایند اعتمادسازی با بانک ها و پیمانکاران انجام شد. وی ادامه داد: در آن دوره تخفیف 40درصد برای اخذ پروانه داده ‌شد تا شهرداری بتواند نقدینگی تأمین کند. بعد از تعیین تکلیف بدهی‌های بانکی، جلسات با سرمایه‌گذاران نیز باعث شروع پروژه‌های ساختمانی در شهر شد. تحقق این مسئله درآمدهای شهرداری را افزایش داد. وی ادامه داد: بودجه عمومی شهرداری در سال96، مبلغ 2500میلیارد تومان بود؛ یعنی 6برابر بودجه96 تأمین مالی کردیم. اکنون در سال98 هر روز کلنگ‌زنی و افتتاحیه داریم که تمام پروژه‌ها بزرگ است. این کارها در وضعیتی انجام می‌شود که دولت با مشکل پرداخت حقوق کارکنان مواجه است و وضعیت اقتصادی کشور مناسب نیست. وی گفت: در این دوره 14هزار و 150میلیارد تومان تأمین مالی انجام شد. 5650میلیارد تومان درآمدهای عمومی فروش پروانه و... و 8500میلیارد تومان تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری بوده است. همچنین طلب شهرداری از دستگاه‌های دولتی 4400میلیارد تومان بود که وصول شد. 1400میلیارد تومان اوراق مشارکت قطارشهری، 350میلیارد تومان اوراق مشارکت بافت حرم و 150میلیارد تومان اوراق مشارکت بافت عامل منتشر شد و 500میلیارد تومان هم درآمد اجاره و فروش زمین‌های شهرداری بود. همچنین 930میلیارد تومان سهم 50درصد دولت در اوراق مشارکت منتشرشده بود که وصول شد. اکنون مشکلی در تأمین منابع نداریم.خواجه‌نائینی گفت: در حوزه اقتصادی بیش از 4هزار میلیارد تومان قرارداد کلان‌پروژه منعقد شد. در کل دوران شوراها قرارداد 4هزار واحد مسکونی ارزان‌قیمت منعقد شده بود که 2هزارواحد آن‌ در این دوره به بهره‌برداری رسید و در این دوره 3هزار واحد قرارداد منعقد شد.


تحقق بودجه شهرداری
وی بیان کرد: درحالی‌که میزان تحقق بودجه در سال95، حدود 65درصد بود، بودجه سال97 به میزان 168درصد محقق شد؛ یعنی بیش از پیش‌بینی بودجه تأمین شد. پیش از این آخرین‌باری که بودجه شهرداری بیش‌ از 100درصد محقق شده بود، در سال88 و زمان شهرداری مهندس پژمان بود که 118درصد تحقق بودجه داشتیم. عملکرد شهرداری مشهد در تحقق و افزایش بودجه در کشور کم‌نظیر است. پارسال در پایان دی‌ماه رقم درآمد نقدی شهرداری 100میلیارد تومان بود و امسال در 6ماه نخست به این رقم رسیدیم. این دستاوردها درحالی محقق می‌شود که اقتصاد کشور در رکود است؛ یعنی اینکه می‌شود در این شرایط هم کار را خوب پیش ببریم. دلیل اول این موفقیت‌هاامیدواریمان بود اینک می‌توانیم تحولی در شهر ایجاد کنیم و دلیل دوم وجود هماهنگی در مدیریت‌شهری است.
معاون شهردار مشهد گفت: به‌صورت کلی، یکی از مشکلات بوروکراسی اداری غیرشفاف بودن فرایندهاست. در لایحه جدید اصلاح نرخ عوارض سعی کردیم کاری کنیم که در فرایند کار، انسان حذف و کارها الکترونیکی شود و هرکسی بتواند این محاسبه را انجام دهد. البته این کار پشتیبانی فنی سنگینی دارد. این برای اولین‌بار است که سیستم مالی و شهرسازی و سیستم املاک به هم متصل می‌شود. در عین حال نظارت‌های موردی باید انجام شود. در لایحه جدید با 2رقم زیربنای پایه و زیربنای مجاز، تمام مردم می‌توانند عوارض ساختمان را محاسبه کنند. خواجه‌نائینی بیان کرد: سامانه «فاش» ممکن است ایراد داشته باشد، اما مدام در حال اصلاح است و رفتن به سوی شفافیت نشان‌دهنده جهت‌گیری شهرداری است. هیچ نهادی در مشهد جلسه خود را به‌صورت زنده و در حضور رسانه‌ها انجام نمی‌دهد اما جلسه مناقصه تقاطع غیرهم‌سطح میدان نمایشگاه به‌صورت زنده با 3دوربین و در حضور خبرنگاران انجام شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->