سرخط خبرها

آغاز مسابقه طراحی ره‌باغ نعیم

  • کد خبر: ۶۷۲۳
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
آغاز مسابقه طراحی ره‌باغ نعیم
‌یکی از پروژه‌های قدیمی در مجاورت حرم تعیین تکلیف می‌شود

شوشتری- احداث ره‌باغ‌ها در مجاورت حرم مطهر ازجمله طرح‌هایی بود که 13سال قبل شروع شد تا پیاده‌محوری را عملیاتی کند. در همین راستا طراحی 8ره‌باغ به نام‌های طوبی، بهشت، پردیس، نعیم، سلام، جنان، فردوس و رضوان انجام شد. حتی قرار شد از بین همه این نمونه‌ها، نعیم در چند سطح اجرا شود. حال بعد از چندسال که قرار بر تعیین تکلیف تعدادی از ره‌باغ‌ها شده است، در اولین قدم قرار است براساس مسابقه طراحی وضعیت ره‌باغ نعیم مشخص شود.
آن‌طور که در نشست هم‌اندیشی منتخبین حضور در مسابقه طراحی ره‌باغ نعیم، با حضور رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و شهردار منطقه ثامن مطرح‌ شد، فراخوان این مسابقه از هفته‌جاری اعلام شده و طرح طراحان برتر تا 30آذر بعد از بررسی در شورای سیاست‌گذاری ره‌باغ اعلام خواهد شد.


گذشته و امروز ره‌باغ نصفه و نیمه
ره‌باغ نعیم از ره‌باغ‌های بزرگ اطراف حرم مطهر است که چندسال از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد. این ره‌باغ 17هزار مترمربعی حدفاصل بولوار امیر‌المؤمنین(ع) (میدان امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر شارستان) تا حرم مطهر قرار دارد.
طبق طرح اولیه (دهه هشتاد) که قرار بر چند سطحی اجرا شدن ره‌باغ بود، گودبرداری و خاک‌برداری‌هایی صورت‌گرفت تا پارکینگ طبقاتی در زیرزمین ساخته شود. درنهایت این دوره مدیریت شهری یکی از اولویت‌هایش را ضرورت اهمیت به حرکت پیاده و انسان‌مداری قرارداد، از همین‌رو مقرر شد که رویکرد در ره‌باغ عوض شود.
در همین راستا قرار است با لغو شدن ساخت پارکینگ در ره‌باغ، از نظر طراحان مختلف در ادامه استفاده شود و مسابقه‌ای برگزار شود.


مسابقه‌ای برای جلب نظر متخصصان
مهدی‌نیا، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد در همین رابطه می‌گوید: زمانی طراحی‌ها برای ره‌باغ نعیم به صورتی بود که 4سطح منفی داشته‌ باشد که تعدادی از آن‌ها به عنوان پارکینگ استفاده شود، اما با مطالعات انجام شده رویکرد از خودرومحوری به انسان‌محوری تغییر کرده؛ چراکه این طرح از نظر اندازه و ابعاد و شکل، توجیه اقتصادی و فنی نداشت.
به گفته وی به دنبال همین موضوع تصمیم بر این شد که برای ادامه راه ایده‌پردازی‌های جدید و نظرات متخصصان از طریق برگزاری مسابقه‌ای با نام «طراحی ره‌باغ نعیم» جذب شود.
مهدی‌نیا در توضیح این سؤال که برگزاری مسابقه مغایرتی با قانون جدید اطراف حرم مبنی‌بر تهیه طرح تفصیلی دارد یا نه نیز تأکید‌ می‌کند: براساس توافقنامه‌ای که بین متولیان به امضا رسید، این طرح درحال تهیه است که برمبنای بندهای تعیین شده، چون زمین ره‌باغ درگذشته تملک شده و تخریب‌های آن هم صورت گرفته، پس می‌تواند به کار ادامه بدهد؛ از همین‌رو اجرای مسابقه برای ره‌باغ نعیم هیچ مغایرتی ندارد.
طبق گفته‌های وی از موضوعاتی که در سند درحال تهیه با نام بازنگری، به رسمیت شناخته شده، ره‌باغ نعیم است که بر همین اساس این کار در این ره‌باغ می‌تواند ادامه پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->