شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم
سرخط خبرها

اختلاف ترافیکی، اختلال دارویی

  • کد خبر: ۶۷۵۸
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۶
اختلاف ترافیکی، اختلال دارویی
شرکت‌های دارویی معتقدند طرح ویژه ترافیکی خدمات‌رسانی آن‌ها را مختل کرده است

سعیده ساجدی نیا - طرح تردد خودروهای سنگین در خیابان‌های شهر که از شهریور امسال به شکل جدی‌تری درحال اجراست حواشی را به دنبال داشته است که مشکل در تردد خودروهای توزیع دارو یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. بیشترین محدودیت‌های ترافیکی این طرح به محدوده قرمز و زرد مشهد مربوط و شامل محدوده حرم‌مطهر و خیابان های منتهی به آن،خیابان های احمدآباد، ملک آباد و وکیل آباد می شود که حجم بالایی از مراکز درمانی و داروخانه‌ها در همین محدوده واقع شده‌اند.
در طرح مدیریت تردد زمانی و مکانی خودروهای سنگین که سال 95به تصویب رسید وسایل نقلیه باری برای تردد در 3 محدوده قرمز، زرد و سبز در 4 گروه کالایی مصالح ساختمانی، میوه و تره بار و مواد غذایی و دارویی بهداشتی، ناوگان حمل آرد و سوخت و فراورده‌های سوختی قرار گرفته‌اند.


70 درصد داروخانه‌ها در طرح قرمز و زرد
یکی از مهم ترین معترضان این طرح شرکت های پخش دارو هستند. دبیر انجمن‌های شرکت های دارویی خراسان رضوی می گوید: این طرح ترافیکی که اکنون در خیابان های شهر مشهد در حال اجراست، از هیچ کانالی اطلاع رسانی نشده و به یک باره از اول شهریور به اجرا درآمده است و بنابراین فرصتی برای برنامه ریزی و تعویض خودروها نداشته ایم.
دکتر سیدعلی جعفری نژاد با اشاره به فعالیت 60شرکت پخش دارو در مشهد و ارائه خدمات 300دستگاه خودرو سنگین و نیمه سنگین، اضافه می کند: 70درصد مراکز درمانی مشهد اعم از بیمارستان، درمانگاه و داروخانه در همین محدوده زرد و قرمز هستند و در این میان تنها 30درصد داروخانه ها در محدوده سبز ترافیکی قرار دارند. به ما می گویند کامیون ها را با وانت جایگزین کنیم تا امکان تردد در طول روز را داشته باشند اما وقتی قرار است 4 تا 5 کامیون سرم برای یک بیمارستان ارسال شود، چه تعداد وانت می تواند این حجم از دارو را درخیابان های شلوغی مانند امام رضا(ع) و طبرسی و پرستار جا‌به‌جا کند،در حالی که داروها باید به صورت هم زمان توزیع شوند و نمی شود بخشی از بار را برای روزهای بعد بگذاریم! جعفری نژاد ادامه می دهد: از نظر ما این طرح کارشناسی شده نیست و دست کم در جلسات تصمیم گیری بهتر بود از ما نیز دعوت می شد. چرا که مشکلاتی که شرکت های پخش دارو این روزها در مشهد با آن دست به گریبان هستند، در هیچ کلان شهر دیگر و حتی پایتخت وجود ندارد! با این حال اکنون به منظور همکاری با مجریان طرح، اعلام کرده ایم توزیع و پخش روزانه دارو با 30دستگاه خودرو سنگین و نیمه سنگین را با 14دستگاه خودرو انجام می دهیم و درخواست کرده ایم برای این تعداد مجوز ورود به محدوده صادر شود. مدیر شرکت های پخش داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عین حال این را هم اضافه می کند که تمام هم و غم ما توزیع به‌موقع دارو است و با وجود اعمال محدودیت ها، دارو را با هر شرایطی رسانده ایم و جرائم 200هزارتومانی صادرشده را هم پرداخت کرده ایم؛ درحالی که توزیع دارو در همه جای دنیا یک فرایند خدمات عمومی است.او می گوید: حتی پیشنهاد داده ایم در خیابان های طبرسی، پرستار و امام رضا(ع) محل های تخلیه بار ویژه شرکت های دارویی ایجاد کنند تا از ایجاد ترافیک نیز جلوگیری شود. اصلا دلیل نمی شود وظیفه خطیر توزیع دارو تحت الشعاع این طرح قرار بگیرد و شرکت های دارویی هر روز درگیر جریمه و توقیف و پیگیری اداری باشند.


شرکت های پخش دارو باید به خودروهای سبک مجهز شوند
اظهارات جعفری نژاد درحالی است که مدیرعامل سازمان حمل ونقل بار درون شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه «این طرح مدیریت زمانی و مکانی از 3سال پیش تصویب شده و به اجرا درآمده است»، تأکید می کند: اکنون تنها اجرای طرح با تأکید بر محدوده قرمز تشدید شده است. محدوده قرمز، طرح زوج و فرد فعلی و خیابان های اطراف حرم مطهر را شامل می شود. محدوده زرد حدفاصل محدوده قرمز تا کمربندی صدمتری مشهد و محدوده سبز خارج از کمربند صدمتری تعیین شده است.
حسین مختاری با بیان اینکه «برای این محدوده های مکانی، محدودیت زمانی مشخص شده است»، اظهار می کند:هرچه به سمت هسته مرکزی شهر نزدیک می شویم، محدودیت های زمانی برای خودروهای سنگین و نیمه سنگین بیشتر می شود، اما در محدوده سبز می توانند از ساعت 23 تا 17 روز بعد تردد داشته باشند.این محدودیت در محدوده زرد بیشتر شده و ساعت تردد از 23 شب تا 10 صبح روز بعد کاهش می یابد. این محدودیت زمانی برای محدوده قرمز 23 تا 6 صبح است.او ادامه می دهد: از سال95، مقدمات زیربنایی اجرای این طرح از جمله تابلو و نشانه گذاری ها را آغاز کردیم، اما در اجرای آن سخت گیری نکردیم؛ ضمن اینکه با توجه به برخی اعتراض ها و پیشنهادها در طول این 3سال، طرح را بازنگری کردیم، اما حالا با توجه به وضعیت ترافیکی و آلودگی هوای مشهد از اول شهریور طرح را به طور جدی در دستورکار قرار دادیم؛ اما این به معنای ممنوعیت کامل تردد خودروهای باری سنگین نیست، بلکه تنها محدودیت زمانی اعلام کرده ایم.
به گفته مختاری، ضریب اشغال یک کامیون 5/8 تن به بالا و کامیونت که خودرو نیمه سنگین است، معادل 4 تا 6 سواری است؛ از طرفی تردد ماشین های سنگین، بار روانی ترافیکی را نیز بیشتر می کند و سوخت گازوئیل ذرات بالاتر از 5/2 میکرون را در هوا تولید می کند که بر شدت آلودگی هوا می افزاید و این حالت در سوخت بنزین وجود ندارد.
به گفته مدیرعامل سازمان حمل ونقل بار درون شهری شهرداری مشهد در محدوده قرمز شرکت های پخش موادغذایی و دارویی باید بار خود را ازساعت 23 تا 6 صبح انجام دهند. این خودروهای سنگین اگر در طول روز نیاز به جابه جایی بار پیدا کردند، باید حمل بار را از طریق خودروهای سبک زیر 5/3 تن انجام دهند. بر این اساس مقرر شد علوم پزشکی شیوه توزیع بار را در این محدوده که شاید یک بیستم از شهر مشهد است، تغییر دهد، نه اینکه توزیع دارو را قطع کنیم.


تنها با فعالیت 10 کامیون موافقت می کنیم
به گفته مختاری بنا به درخواست داروخانه داران که بیان می کردند ساعت 6صبح هنوز شروع به کار نکرده اند، مقرر کردیم توزیع دارو تا 10صبح امکان پذیر باشد؛ این در حالی است که فرصت دیگری به شرکت های دارویی داده ایم تا حداکثر 7 تا 10 دستگاه خودرو کامیون خود را در یک فهرست به ما معرفی کنند تا به مدت 2ماه از زمان اعلام، این خودروها مجوز فعالیت در تمام ساعات روز را داشته باشند، اما تا این لحظه هنوز پاسخی نداده اند! این زمان فرصتی خوبی است که این شرکت ها بتوانند به خودروهای 5/3 تن مجهز شوند.
با توجه به موضوع مهم رساندن به موقع دارو به مراکز درمانی و از سوی دیگر اهمیت آلودگی هوا که در هفته‌های گذشته موجب تعطیلی مدارس هم شده بود لازم است دانشگاه علوم پزشکی و سازمان حمل و نقل بار درون شهری شهرداری در این زمینه به گونه‌ای به توافق برسند که در این میان هیچ قشری از مردم آسیب نبینند. این موضوع بیش از هرچیز مستلزم برقراری تعامل بیشتر است که امیدواریم با توجه به اهمیت موضوع این تعامل بین دوطرف برقرار شود. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->