سرخط خبرها

سرای کوچک عزیزا... اف در برزخ

  • کد خبر: ۷۲۲۶
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
سرای کوچک عزیزا... اف در برزخ
به دلیل در اختیار نگذاشتن مغازه‌ها، عملیات عمرانی اجرا نشده است
شوشتری
دبیرشهرآرامحله

باگذشت ۲ ماه از پلمب حیاط کوچک سرای عزیز‌ا... اف و آغاز نشدن تعمیرات در آن که دلیل اصلی پلمپ آن بوده، حرف و حدیث‌ها پیرامون آن بسیار شده‌است. یکی از دلایل این است که میراث فرهنگی هنوز طرحی برای اجرا در این بنای تاریخی ندارد. دلیل دیگر از دسیسه‌ها در این نهاد برای خارج‌کردن این بنای تاریخی از دست کاسب‌ها حکایت می‌کند. گویا این تأخیر در آغاز عملیات اجرایی که این روز‌ها با تعطیلی ۲ مغازه دیگر در حاشیه خیابان همراه شده، کاسب‌ها را بیشتر نگران آینده کرده است، تا حرفشان با متولیان میراث فرهنگی این باشد که با این تأخیر در آغاز کار مرمت، چگونه می‌خواهید در ۱۸ ماه مغازه‌هایمان را تحویل بدهید؟
آنچه هست اینکه بیش از یک‌ماه گذشته، یکی از متولیان اداره کل میراث فرهنگی خراسان‌رضوی خبر از آغاز مرمت در سرای عزیز‌ا... اف داد. حال آنکه برخلاف آن هنوز حتی یک آجر در این سرا برداشته و جایگزین نشده است. همین امر گلایه کسبه‌ای را به همراه داشته که به قول خودشان در اوج کار فروش تابستانی، میراث فرهنگی و شهرداری به تخلیه مغازه‌هایشان مجبورشان کرده اند. موضوعی که مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن در گفتگو با شهرآرامحله آن را به نحو دیگری توضیح می‌دهد و از گره‌هایی که کاسب‌ها حاضر به بازکردن آن برای آغاز مرمت حیاط کوچک سرای عزیز‌ا... اف نیستند می‌گوید.

فقط ۶ مغازه در اختیار پیمانکار است
وفا ثابتی، نماینده پایگاه میراث‌فرهنگی ثامن، توضیحاتش را با گریزی به آنچه سرای عزیزا... اف از سر گذرانده آغاز می‌کند: بعد از اخطار‌های آتش‌نشانی و دادستانی مبنی‌بر خطر‌آفرین بودن این بنای قدیمی و ثبت‌ملی شده، مرمت آن در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار گرفته است. درهمین راستا کمیته راهبردی با حضور نماینده میراث‌فرهنگی مشهد، شهرداری منطقه ثامن، دادستانی، فرمانداری و نماینده مالکان شکل گرفته و با تصمیم همین کمیته و تأکید‌های دادستان بر ضرورت از خطر خارج‌کردن بنا، دستور پلمب بعد از چندین نوبت اخطار به تخلیه صادر شده است. به گفته وی براساس همین دستور، در ۲۴ مرداد امسال حیاط کوچک سرای عزیزا... اف بعد از مشخص کردن محل مغازه‌های جایگزین برای کسبه فعال در این مکان، از سوی شهرداری پلمب شد. از همان زمان میراث فرهنگی پیمانکار را برای آغاز مرمت مشخص کرد و قرار بر اجرای عملیات عمرانی در کمترین زمان شد. ثابتی اضافه می‌کند: متأسفانه باوجود این اقدامات از بین ۳۱ مغازه موجود در حیاط کوچک، فقط ۶ مغازه تخلیه کامل شده و کلید آن در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته و بقیه مغازه‌ها یا تخلیه نکرده‌اند یا تخلیه کرده و هنوز کلیدشان را در اختیار ما نگذشته‌اند؛ به همین دلیل هنوز نتوانسته‌ایم اقدامات اجرایی را آغاز کنیم.

شرط آغاز عملیات اجرایی تخلیه کامل است
مدیر پایگاه میراث فرهنگی ثامن ادامه می‌دهد: وقتی قراردادی برای کار در یک بنای تاریخی که فرسوده هم هست، نوشته و امضا می‌شود، باید شرایط مطلوب برای آغاز کار ایجاد شود.
چرا که آغاز مرمت در این بنای قدیمی همراه با تنش‌هایی خواهد بود و تعادل به هم می‌ریزد؛ از همین‌رو اتفاق‌های بعد از آن پیش‌بینی پذیر نیست و تا بروز خسارت هم ممکن است پیش برود. به‌دنبال همین امر باید کل سرای کوچک به‌طور کامل تخلیه شود که پیمانکار بتواند کارش را آغاز کند. شرایطی که گذشت ۲ ماه از زمان پلمب هنوز مهیا نشده؛ چون تعدادی از کسبه همکاری نمی‌کنند.
وی تأکید می‌کند: اگر روند همین‌طور ادامه پیدا کند و مغازه‌های باقی‌مانده حاضر به تحویل کلید برای آغاز کار نشوند، اداره کل میراث فرهنگی برخلاف میل باطنی درخواست تشکیل دوباره کمیته راهبردی سرا را برای تعیین تکلیف این مغازه‌ها و تخلیه بار آن‌ها به انبار شهرداری خواهد کرد.
به گفته وی اگر چنین اتفاقی بیفتد مغازه‌دار‌ها در قبال انتقال بار مغازه‌هایشان به انبار شهرداری مجبور به پرداخت هزینه هم خواهند شد. حال آنکه آغاز هرچه سریع‌تر مرمت سرای کوچک به نفع خود کاسب‌هاست که ذی‌نفع آن هستند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->