بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
سرخط خبرها

سنگ تمام شهرداری‌در‌خدمت‌رسانی به زائران اربعین

  • کد خبر: ۷۲۷۶
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰
سنگ تمام شهرداری‌در‌خدمت‌رسانی به زائران اربعین
کاروان خدام‌الحسین (ع) مشهد امسال نیز نقش برجسته‌ای در خدمت‌رسانی در عراق داشت
بنیامین یوسف‌زاده - تلألؤ اربعین بار دیگر ساحت زمین را منور ساخت تا جلوه زیبای این گردهمایی بزرگ و معنوی، عظمت عشق به اهل‌بیت (ع) را بیش از پیش به نمایش بگذارد. خاک عراق حدفاصل نجف اشرف تا کربلای معلا، میزبان عاشقانی بود که به شوق زیارت روز چهلم امام‌حسین (ع) سر از پا نمی‌شناختند و در مسیر عاشقی خون خدا راه می‌پیمودند. همپای میهمانان و میزبانان این گردهمایی حماسی که نقش‌آفرینان اصلی این حرکت تاریخی هستند، شمار زیادی از چهره‌ها و مسئولان ایرانی و خراسانی هم به چشم می‌خوردند که برای رصد دقیق و پایش خدمات خادمان اربعین پا به خاک عراق گذاشته بودند؛ از خطه خراسان و شهر مشهد نیز در این چند روز مدیران ارشدی همچون تولیت آستان قدس رضوی، استاندار خراسان‌رضوی، شهردار مشهد و مدیران دستگاه‌های خدمات‌رسان در راهپیمایی عظیم اربعین حضور داشتند و در رهگذر این حضور، دیدار‌های مختلفی را نیز با مسئولان عراقی رقم زدند.



اربعین حسینی؛ یک همایش جهانی
در همین راستا علیرضا رزم‌حسینی، استاندار خراسان‌رضوی، در حاشیه حضورش در عراق با‌همراه، محمدرضا کلائی، شهردار مشهد، با لؤی الیاسری، استاندار نجف دیدار و گفتگو کرد.
به‌گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان‌رضوی، رزم‌حسینی در این دیدار صمیمانه ضمن قدردانی از استاندار نجف به‌واسطه پذیرایی خوب از زائران ایرانی اظهار کرد: در خراسان‌رضوی از سرمایه بزرگی همچون وجود مقدس امام‌رضا (ع) برخوردار هستیم که به‌موجب این افتخار بزرگ سالانه میلیون‌ها زائر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند؛ همچنین در سال بین ۲ تا ۳ میلیون نفر از برادران عراقی برای زیارت بارگاه مطهر رضوی به این شهر سفر می‌کنند.
وی بیان کرد: اربعین حسینی یک همایش جهانی بزرگ است. از استاندار نجف برای زیارت بارگاه مطهر رضوی و بازدید از امکانات استان دعوت می‌کنیم؛ چرا که همکاری‌های سازنده‌ای بین ۲ استان نجف و خراسان‌رضوی می‌تواند صورت بگیرد.
وی با اشاره به اینکه ۸۷ موکب از خراسان‌رضوی با ظرفیت ۱۲۳ هزار اسکان روزانه و بیش از ۵۰۰ هزار تغذیه در عراق استقرار یافته است، گفت: هزارنفر از نیرو‌های شهرداری به‌عنوان خادم و پاکبان همراه با بیش از ۱۰۰ اتوبوس برای حمل‌ونقل زائران از مشهد به عراق اعزام شده‌اند و در کنار این مهم تعدادی از ماشین‌آلات جمع‌آوری زباله برای امر نظافت شهر‌های نجف و کربلا پاکبانان را همراهی می‌کنند.
لؤی الیاسری، استاندار نجف نیز در ادامه این دیدار صمیمانه ضمن قدردانی از همکاری‌های ایران و استاندار خراسان‌رضوی برای برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی در کشورعراق، اظهار کرد: مردم عراق از زائران ایرانی امام‌حسین (ع)، امام‌علی (ع) و اهل‌بیت (ع) با استقبال فراوان پذیرایی می‌کنند.

خدمت‌رسانی آستان قدس تا یک هفته پس از اربعین
با دستور تولیت آستان قدس رضوی خدمت‌رسانی ستاد اربعین این آستان تا یک هفته پس از اربعین و تا زمان بازگشت کامل زائران ادامه خواهد داشت.
به‌گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام احمد مروی درحاشیه بازدید از موکب‌ها و آشپزخانه مرکزی آستان قدس رضوی با بیان اینکه ستاد اربعین آستان قدس در مرز مهران برای استقبال و میزبانی از موج بازگشت زائران آمادگی کامل دارد، اظهار کرد: روند خدمت‌رسانی آستان قدس رضوی به زائران کربلا تا یک هفته پس از اربعین و بازگشت کامل زائران ادامه خواهد داشت. وی گفت: اکنون حدود یک هزار نفر در ستاد اربعین آستان قدس در مرز مهران در حال خدمت‌رسانی به زائران هستند و خدمات متنوع و گسترده‌ای را به زائران ارائه می‌دهند. تولیت آستان قدس رضوی همچنین طی دیدار‌هایی جداگانه با تولیت‌های آستان‌های مقدس امام‌حسین (ع) و حضرت اباالفضل‌العباس (ع) دیدار و گفتگو کرد.
مروی در این دیدار‌ها ضمن تشکر از میهمان‌نوازی شایسته و سخاوتمندانه ملت عراق از زائران حسینی بر ضرورت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی از مرز‌های عراق تا شهر‌های مقدس نجف و کربلا تأکید کرد.

اخلاص ستودنی پاکبانان و اتوبوس‌رانان مشهدی
شهردار مشهد نیز در حاشیه سفر به عراق درگفت‌وگو با سیمای مرکزی خراسان‌رضوی با اشاره به خدمتگزاری خالصانه به زائران امام‌حسین (ع) در اربعین حسینی گفت: اتوبوس‌رانان و پاکبانان مشهدی در ۳ نوبت کار خدمت‌رسانی را در نجف انجام می‌دادند و اخلاص آن‌ها ستودنی است.
محمدرضا کلائی اظهار کرد: ۶۰۰ پاکبان همراه با ۳۲۰ اتوبوس‌ران و عامل فنی و اجرایی، از شهرداری مشهد در شهر نجف اشرف حضور یافتند و به‌صورت شبانه‌روزی و در ۳ نوبت مشغول خدمت‌رسانی بودند. وی به جابه‌جایی روزانه ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار زائر از مرز مهران به نجف اشرف و برعکس اشاره کرد و افزود: همچنین پاکبانان مشهدی روزانه حدود ۲۰۰ تن زباله را از شهر نجف جمع‌آوری کردند. شهردار مشهد در ادامه بیان کرد: کار نظافت دو سوم شهر نجف اشرف، معادل یک میلیون مترمربع، انجام می‌شود و شهر ۷ مرتبه در شبانه‌روز پاک‌سازی می‌شود. کلائی به‌حضور ۴ میلیون زائر خارجی و ۱۰ میلیون زائر عراقی در شهر نجف و کربلا به‌مناسبت اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: حضور میلیونی زائران می‌طلبد که خدمت‌رسانی به‌صورت گسترده برنامه‌ریزی شود. شهردار مشهد در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اعزام نیرو‌های خدماتی به مشهد به‌مناسبت دهه آخرماه صفر اشاره کرد و ادامه داد: در هماهنگی صورت‌گرفته با شرکت‌های هواپیمایی، نیرو‌های خدماتی به مشهد بازمی‌گردند تا آماده خدمت‌رسانی به زائران دهه پایانی ماه صفر در مشهد باشند. کلائی به تقسیم وظایف صورت‌گرفته در ستاد خدمات سفر اشاره کرد و گفت: بخش بزرگی از کار برعهده آستان قدس رضوی است؛ با این حال شهرداری مشهد نیز با فعال‌تر کردن سازمان پایانه‌های مسافربری در انتقال زائران، سازمان حمل‌ونقل و ترافیک در ایمنی معابر و کنترل وضعیت ترافیک شهر، سازمان سامان‌دهی مشاغل شهری در تنظیم بازار‌های میادین و سازمان‌های اتوبوس‌رانی، تاکسی‌رانی، قطارشهری و معاونت گردشگری و زیارت در بسیج امکانات خود می‌کوشد.

خدمتی ارزشمند به زائران حسینی
استاندارخراسان‌رضوی در دیدار با پاکبانان کاروان خدام‌الحسین (ع) شهرداری مشهد، با قدردانی از خدمات پاکبانان و اقدامات این مجموعه در نجف اشرف، گفت: خدمات‌رسانی به زائران حسینی در اربعین که از سراسر جهان به نجف اشرف و کربلای معلا می‌آیند، ارزشمند و بزرگ است. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رزم‌حسینی افزود: شما در طول سال خادم حضرت‌رضا (ع) در مشهد هستید و امسال نیز انتخاب شدید تا به زائران امام‌حسین (ع) و امام‌علی (ع) که از سراسر جهان به نجف اشرف آمده‌اند، صادقانه و خالصانه خدمت کنید که این کار بسیار بزرگ و ارزشمندی است. همچنین از زحمات شهردار جوان مشهد نیز برای فراهم‌کردن مقدمات این اقدام تشکر می‌کنم.
استاندار خراسان‌رضوی گفت: اربعین امسال بیش از ۲۳۰ هزار نفر از هم استانی‌های شما در کنار خیل عظیمی از زائران اربعین از سراسر کشور و جهان در راهپیمایی اربعین شرکت کرده‌اند و من دست شما را برای خدمت به این زائران و همچنین خدمت به زائران امام‌رضا (ع) در طول سال می‌بوسم. وی همچنین در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با شبکه استانی خراسان‌رضوی گفت: امسال افزایش ۵۰ درصدی اعزام زائران اربعین حسینی را در سطوح ملی و استانی شاهد بودیم.


جمع‌آوری بیش از ۱۶۵۰ تن زباله در ۷ روز در نجف اشرف
معاون شهردار و رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد نیز در حاشیه این بازدید با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی کاروان خدام‌الحسین (ع) شهرداری در شهر نجف گفت: در ۷ روز گذشته حدود ۱۶۵۰ تن زباله در نجف جمع‌آوری شده است و ۱۶ دستگاه خودرو مکانیزه جمع‌آوری پسماند، زباله‌ها را به محل‌های تعیین شده حمل کردند. رضا خواجه‌نائینی افزود: در بازدید و صحبتی که با زائران پیاده اربعین در نجف اشرف انجام شد، خوشبختانه زائران از نحوه خدمات‌دهی اتوبوس‌ها و رفت‌وروب خدمات شهری شهرداری مشهد رضایت داشتند. وی اضافه کرد: اتوبوس‌رانان و پاکبانان کاروان خدام‌الحسین (ع) شهرداری مشهد باوجود هوای گرم، ازدحام جمعیت و ترافیک سنگین، بااشتیاق و انرژی تمام به خدمات‌رسانی به خیل عظیم زائران در این شهر اقدام می‌کنند. خواجه‌نائینی با بیان اینکه ناوگان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد تنها ناوگانی است که به جابه‌جایی زائران در مسیر شوملی تا نجف اقدام می‌کند، اظهارکرد: براساس گفته زائران هزینه جابه‌جایی هر نفر در این مسیر با خودرو‌های مسافربر حدود ۹۰ هزار تومان است. از هفته گذشته تاکنون حدود ۱۲۰۰ سفر با ۱۰۳ دستگاه اتوبوس اعزامی به شهر نجف در مسیر شوملی به نجف انجام شده است.

راه‌اندازی نرم‌افزار موبایلی نظارت بر عملکرد خادمان اربعین
اما در این میان، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد هم از راه‌اندازی نرم‌افزار موبایلی نظارت بر کمیته‌های خدمات‌رسان به زائران راهپیمایی اربعین از سوی بازرسان شهرداری مشهد خبر داده است. به گفته محمدجواد رجائیان، راه‌اندازی نرم‌افزار هوشمند موبایل نظارتی اربعین باتوجه به مشارکت مدیریت شهری مشهد در ارائه خدمات در حوزه‌های حمل‌ونقل و خدمات نظافتی شهری در شهر‌های نجف و کربلا و پاکبانی ۲۰ کیلومتر از مسیر راهپیمایی اربعین و به‌منظور نظارت کارشناسان بازرسی بر تمامی امور خدماتی صورت پذیرفته است.

رضایتمندی زائران از خدمات‌رسانی کاروان خدام‌الحسین (ع)
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای شهر مشهد نیز در حاشیه بازدید از روند خدمات‌رسانی پاکبانان و جابه‌جایی زائران با اتوبوس‌های شهرداری در شهر نجف گفت: زائران از خدمات‌رسانی کاروان خدام‌الحسین (ع) شهرداری در شهر نجف رضایت دارند. احسان اصولی افزود: در راهپیمایی اربعین حسینی مردم به‌صورت میلیونی از سراسر کشور شرکت می‌کنند و برای زیارت به نجف اشرف و کربلای معلا می‌آیند، اما زیرساخت‌های حمل‌ونقل و خدمات شهری این شهر پاسخ‌گوی حضور این حجم از جمعیت نیست؛ لذا هرسال در ایام اربعین، اتوبوس‌ها، اتوبوس‌رانان و پاکبانان شهرداری مشهد برای خدمات‌رسانی به زائران در قالب کاروان خدام‌الحسین (ع) به نجف اشرف اعزام می‌شوند.
اصولی با بیان اینکه اربعین امسال نیز ۱۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری مشهد به شهر نجف اعزام شده است، اظهار کرد: با کمک این تعداد اتوبوس در ایام اربعین حسینی، زائران به‌صورت رایگان در مسیر شوملی به نجف و برعکس جابه‌جا شدند که این موضوع به‌ویژه در مسیر بازگشت، سبب رضایتمندی زائران می‌شود. وی همچنین به رفت‌وروب معابر منتهی به حرم حضرت‌علی (ع) در نجف اشرف اشاره کرد و ادامه داد: در کنار خدمات‌رسانی اتوبوس‌رانان، ۶۰۰ پاکبان نیز به نجف اعزام شدند که نظافت و رفت‌وروب یک میلیون مترمربع از معابر اصلی پیرامون حرم مطهر امیرالمؤمنین (ع) را برعهده داشتند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->