مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

«مهریز» زباله‌خیز

  • کد خبر: ۷۴۴۶
  • ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۲
«مهریز» زباله‌خیز
گذری بر مشکلات متعدد خیابان مهریز مشهد که اهالی محل را کلافه کرده است

سعیده ساجدی نیا - سر هر کوچه تلی از کیسه‌های پلاستیکی زباله روی هم تلنبار شده است. با گذری کوتاه در این محل می‌توان دشواری زندگی را در سنگینی بوی نامطبوع این زباله‌ها و حتی هراس از حضور پیکر‌های لاغر و ژولیده‌ای که برای یافتن چیزی دندان گیر در میان زباله‌ها در تلاش اند، با تمام وجود حس کرد. کوچه‌های پرپیچ و خم ویژگی اختصاصی «مهریز» نیست، اما عامل بسیاری از مشکلات خیابانی است که نامش پر مهر، اما فریادش بی مهری است. انباشت زباله در این کوچه پس کوچه‌ها یکی از مهم‌ترین این مشکلات است که سرتاسر این محدوده را شبیه به زباله دانی بزرگ کرده است. مردم هر روز زباله هایشان را بیرون از خانه می‌گذارند که ساعات زیادی جلوی در خانه هایشان می‌ماند و بوی نامطبوعی در محل ایجاد می‌کند. این خیابان که از یک طرف به خیابان اصلی شهید معقول مشرف و از سمت دیگر همسایه یکی از بزرگ‌ترین اراضی رهاشده است، از خیابان‌های اصلی شهرک شهید رجایی به شمار می‌رود که بخش شایان توجهی از جمعیت دویست  وشصت هزارنفری این شهرک را در خود جای داده است. این را می‌شود از خانه‌های کوچک درهم تنیده، معابر آسیب دیده وناهموار، خیابان‌های کم عرض و پر رفت و آمد و دویدن‌های بازیگوشانه بی وقفه کودکان در کوچه و خیابان و جلوی در خانه‌ها به چشم دید، و زخم حاشیه نشینی که در پیشانی این خیابان عمیق شده است و ساکنانش از بی توجهی مسئولان در قلیان هستند.

گرفتار شدن ماشین زباله در کوچه‌های کم عرض
«انباشت مشکلات را اینجا می‌توانید ببینید؛ انگار جزو نقشه نیست. حتی درست و حسابی محل را جارو نمی‌زنند. صبح به صبح که بیدار می‌شویم بعد از رفتن بچه‌ها به مدرسه و مرد‌ها به سرکار، خودمان کوچه را تمیز می‌کنیم.» از کثیفی معابرشان گله مندند، بااین حال می‌دانند پاکبان محل هم زحمت خودش را می‌کشد. یکی از اهالی می‌گوید: پاکبان اینجا کر و لال است و وقتی با او صحبت می‌کنیم، فکر می‌کند داریم دعوا می‌کنیم و به هم می‌ریزد. از آن طرف پیرمرد خمیده‌ای دستانش را جلو می‌آورد و می‌گوید:من خودم پاکبان منطقه دیگری از این شهر هستم. به خدا پاکبان‌ها هم آدم اند، هر روز ناچاریم ۱۸ کوچه و ۲ حاشیه خیابان را از ساعت ۱۱ شب تا صبح تمیز کنیم. آشغال وزباله را چه کسی می‌ریزد؟ ما خودمان هستیم که ریخت وپاش می‌کنیم، بعد یک انسان دیگر باید بیاید و آن را جمع کند، تازه حرف و حدیث و غر هم بشنود. ۱۶ سال است که با این سن و سال محل زندگی مردم را نظافت می‌کنم و هیچ وقت هم کم نگذاشته ام!
آن طور که اهالی می‌گویند مشکل مهم نظافت و جمع آوری زباله‌ها در مهریز بیشتر به کوچه‌های کم عرض و باریک برمی گردد که معمولا ماشین جمع آوری زباله نمی‌تواند به راحتی از این کوچه‌ها بگذرد و این می‌شود که همیشه بخشی از زباله‌ها در خیابان باقی می‌ماند. یکی از اهالی محل با گله از ساعت جمع آوری زباله می‌گوید:معمولا زباله‌ها را خیلی دیر جمع می‌کنند و این سبب می‌شود کوچه‌ها همیشه آلوده باشند.


آسفالت آبکی
«بعد از عمری، بالاخره بعضی معابر را آسفالت کرده اند، اما چه آسفالتی! راه که می‌روی، سنگ ریزه‌ها جدا می‌شوند و هنوز زمانی نگذشته، آسفالت‌ها در حال کنده شدن هستند. آمده اند قیر وماسه‌ای ریخته اند و تمام!» این را یکی از اهالی می‌گوید و ادامه می‌دهد: وقتی در حاشیه شهر باشی، قرار نیست دیده شوی و آن وقت ابتدایی‌ترین نیازهایت هم به حاشیه می‌رود! اگر کاری نکنند، بهتر از این است که طوری عمل کنند که به شعور آدم توهین شود. وضعیت آسفالتی که در این ۵ معبر از خیابان شهید معقول ۵۰ اجرا شده، به گونه‌ای است که حتی عضو شورای شهر، خانم رمارم، هم که برای بازدید آمده بودند، به غیراستاندارد بودن آن اذعان کرد.


زمین رها شده به جای فضای سبز
گله دیگر اهالی مهریز، نداشتن فضای سبز است. مادری که از شدت ناراحتی صدایش می‌لرزد، می‌گوید: دلم می‌سوزد که ۳ ماه تعطیلی تابستان هم تمام شد و من بچه هایم را در خانه زندانی کردم. چون فضای سبز که نداریم هیچ، محیط بیرون هم آن قدر مملو از انواع آسیب‌های اجتماعی و خطر هست که از ترس، اجازه ندادم فرزندانم بدون حضور خودم بیرون بروند.‌
می‌گوید: این انصاف نیست که این قدر اراضی بلاتکلیف در اطراف ما باشد، اما بچه‌های ما حتی یک متر فضای بازی نداشته باشند و ناجوانمردانه تاوان فقر پدر و مادر خود را بدهند.


زیرگذر‌های پردردسر
«ناامنی، ناامنی و ناامنی» این عبارت هشدارآمیز تکه کلام ساکنانی است که ناگزیر از رفت و آمد در این زیرگذر هستند، زیرگذری که محدوده شهرک شیرین را به خیابان شهیدمعقول وصل می‌کند و تنها پل ارتباطی ساکنان است. مادر دختربچه‌ای در این باره می‌گوید: کارتن خواب‌ها بار‌ها با تیغ و چاقو دنبالمان کرده اند و به ویژه صبح‌ها برای بردن دخترمان به مدرسه مدام در ترس و اضطرابیم. حتی ۲ سال پیش به یک بچه در همین جا تعرض شده بود. گزارشگر‌های زیادی مانند شما آمده اند و این مسئله ناامنی را بیان کرده ایم، اما هیچ نتیجه‌ای به دست نیامده است.
زن جوان دیگری هم اضافه می‌کند: تنهایی که اصلا جرأت نداریم از زیرگذر عبور کنیم، یا باید یکی را از کار و زندگی بیندازیم که همراهی مان کند و یا در ورودی زیرگذر منتظر بمانیم تا رهگذر دیگری هم بیاید و به اتفاق عبور کنیم.


کمبود خط اتوبوس
«حرم رفتن با هزار بدبختی و عوض کردن چند مسیر امکان‌پذیر می‌شود. تنها خط اتوبوسی که داریم، خط «۶۱» است که تا پایانه می‌رود»؛ این گفته تعدادی از خانم‌هایی است که از وضعیت حمل‌و‌نقل عمومی در این محدوده گله دارند و می‌گویند: خیلی اذیت می‌شویم. بیشتر اقشار ساکن در حاشیه شهر قشر ضعیف و کارگر هستند و نمی‌توانند هزینه تاکسی و حتی قطارشهری بدهند.
یکی از آن‌ها به فواصل طولانی حضور اتوبوس‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: وقتی به راننده‌ها اعتراض می‌کنیم که نیم‌ساعت است با بچه در بغل منتظر شده‌ایم، با تندی می‌گویند: «ناراحتید، با تاکسی بروید.»


اگو هم نداریم
«اردیبهشت ماه و در پی بارندگی‌های شدید و بروز برخی مشکلات برای ساکنان محله بود که از طریق فرمانداری و سرپرست فرمانداری، آقای خوش‌نیت، پیگیر مسئله اگو شدیم و حتی دکتر قاضی‌زاده، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی، را برای بازدید به اینجا آوردیم که از نزدیک شاهد وضعیت نامناسب فاضلاب‌های خانگی بودند که وارد جوی وسط کوچه‌ها می‌شود.»

مهم‌ترین دغدغه‌ها
انباشت زباله‌ها در محل
آسفالت نامناسب
اجرا نشدن اگو
کمبود اتوبوس و مینی‌بوس

وقتی ماشین زباله در کوچه‌ها گیر می‌کند!
موضوع جمع آوری زباله در بسیاری از محدوده‌های شهرک شهید رجایی، به دلیل نوع بافت عنکبوتی آن به چالشی جدی بدل شده است، آنگونه که رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ مشهد نیز «زباله گیری» را یکی از معضلات مهم این محله می‌داند و می‌گوید: زباله گیری این محدوده از ساعت ۱۴ شروع می‌شود و این به دلیل عرض کم کوچه‌ها و معابر کوچه‌های خیابان شهید معقول است. در بیشتر این کوچه‌ها حتی خودرو‌های کم عرض‌تر هم امکان عبور ندارد و حل این معضل نیازمند نوسازی بافت فرسوده شهرک شهید رجایی بوده که اکنون امکان‌پذیر نیست. از طرفی اهالی ساکن در این معابر صدای ملودی ماشین زباله گیری را نمی‌شنوند و ساعت زباله آوردنشان با ساعت ماشین شهرداری هماهنگ نیست، بنابراین زباله‌ها را نگه می‌دارند و شب‌ها داخل کوچه قرار می‌دهند و این در حالی است که امکان تغییر ساعت زباله گیری وجود ندارد؛ زیرا شب‌ها به دلیل پارک خودرو‌های متعدد در این خیابان، عملا امکان تردد ماشین جمع آوری زباله وجود ندارد و تنها راهکار موجود هماهنگی مردم با ساعت زباله گیری است.


هزینه روزانه جمع آوری زباله ۵۰ میلیون تومان
حمید مهدوی نیا با بیان اینکه با پیمانکار مربوط هماهنگی شده که ساعت یک بامداد نیز با یک ماشین سبک‌تر زباله‌های انبار شده در گوشه و کنار را نیز جمع ‎آوری کند، اظهار می‌کند: به این ترتیب ساعت ۴ صبح نیز نزدیک به ۱۰ تن زباله در این محدوده جمع می‌شود و روزانه ۵۰ میلیون تومان و ماهانه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای جمع ‎آوری زباله‌ها هزینه می‌شود.

برای آسفالت معابر معطل ادارات دیگریم
مهدوی نیا با بیان اینکه آسفالت و روکش معابر اصلی و فرعی با هم متفاوت اند اظهار می‌کند: برای آسفالت معابر در خیابان فولادی معطل عملیات اجرایی سایر ادارات و سازمان‌ها هستیم. برخی شرکت‌های خدماتی همچون مخابرات قرار است حفاری‌هایی انجام دهند و شرکت گاز نیز برای تعویض علمک‌های گاز در حال حفاری است.

زمین برای فضای سبز نداریم
«عمده مشکل شهرداری برای گسترش فضای سبز مسئله تملک زمین است»، رئیس اداره خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ با بیان این مطلب می‌افزاید:بهترین زمین‌ها در این منطقه متعلق به آستان قدس است که متأسفانه با وجود پیگیری‌های فراوان، حاضر به تفاهم با شهرداری نمی‌شود. بااین حال مذاکرات از ۳ کانال شهردار مشهد، استانداری و شورای شهر همچنان ادامه دارد و این در حالی است که آن سوی دیوار‌های اراضی آستان قدس انواع آسیب‌های اجتماعی را برای اهالی رقم زده و شهرداری دراین باره مدعی است و سرکلانتر ودادستانی دراین باره به طور کامل مطلع هستند.
به گفته مهدوی نیا اگر زمین باشد، شهرداری برای احداث بوستان و نگهداری آن در سال‌های آینده مشکلی ندارد.

اجرای کامل اگوی شهرک شهید رجایی از ۳ تا ۵ سال دیگر
مدیر روابط عمومی سازمان آبفای مشهد با بیان اینکه حدود ۷۵ درصد نقاط مختلف شهر مشهد به سیستم اگو متصل شده و ۲۵ درصد باقی‌مانده نیازمند تأمین اعتبار است اضافه می‌کند: در صورت تأمین اعتبار، نقاطی از مشهد که هنوز به اگو وصل نشده‌اند، طی ۶ تا ۷ سال آینده به تدریج به فاضلاب شهری مشهد متصل خواهند شد. عباس اسحاقیان با اشاره به وضعیت محله مهریز، می‌گوید: در تمام شهرک شهید رجایی که مهریز و پورسینا جزو آن است، باید ۱۶۰ کیلومتر شبکه داخلی فاضلاب و ۱۰۰ کیلومتر خط انتقال فاضلاب به تصفیه‌خانه اجرا شود که اکنون در حال اجراست، اما اجرای کامل اگو در این منطقه با توجه به اعتبارات ممکن است ۳ تا ۵ سال زمان ببرد.

کم‌عرض بودن خیابان دلیل جایگزینی مینی‌بوس‌ها
سخن‌گوی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد در واکنش به انتقاد مردم درباره نبود خط مستقیم اتوبوس به حرم مطهر می‌گوید: به دلایل منطقی و حساب‌شده تعدادی مینی‌بوس را در محله مهریز و شهید معقول به‌کار گرفته‌ایم. یکی از این دلایل معابر کم‌عرض است. اتحادی همچنین پایین بودن شمار مسافران در برخی خطوط را علت دیگر جایگزینی مینی‌بوس‌ها به جای اتوبوس اعلام می‌کند و ادامه می‌دهد: بر این اساس در خطوط کم‌مسافر مینی‌بوس‌ها به کارگرفته شده‌اند و اتفاق بهتر این است که اتوبوس‌هایی که در این خطوط درگیر بودند، در خطوط پرتراکم‌تر ارائه خدمات می‌کنند، بنابراین این طور نیست که ما بی‌دلیل مینی‌بوس خریده باشیم.
او با اشاره به اینکه فضای مدیریت شهری پتانسیل و ظرفیت مشخصی دارد، اضافه می‌کند:اکنون ظرفیت پایانه‌های سازمان اتوبوس‌رانی در اطراف حرم مطهر تکمیل است، این در حالی است که با اولویت خطوط محوری، خطوط به هسته مرکزی شهر منتهی شده‌اند؛ خطوطی که حجم مسافر زیادی را روزانه جابه‌جا می‌کنند تا دسترسی بیشتر شهروندان به حرم مطهر فراهم شود.
به گفته سخن‌گوی سازمان اتوبوس‌رانی مشهد، با وجود فعالیت ۳ خط «۶۷» با ۳ دستگاه مینی‌بوس جدید، سرفاصله ۲۰ دقیقه و میانگین مسافر روزانه ۲۰۰ نفر، خط «۱۰۶۷» با ۱۳ دستگاه مینی‌بوس، سرفاصله ۴ تا ۸ دقیقه و میانگین مسافر ۳۵۰ نفر و خط «۱۰۶۹» با ۵ دستگاه مینی‌بوس، سرفاصله ۱۵ دقیقه و میانگین مسافر ۳۵۰ نفر، وضعیت سرویس‌دهی اتوبوس‌رانی در محله مهریز و شهید معقول مطلوب است و به این ترتیب ۲ خط «۱۰۶۷» و «۱۰۶۹» با ۱۸ دستگاه مینی‌بوس مسافران را مستقیم تا حرم مطهر منتقل می‌کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->