سرخط خبرها

هرم معکوس فوتبال

  • کد خبر: ۷۶۳۲
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۷
هرم معکوس فوتبال
مربیان جوان فوتبال منطقه در گفتگو با شهرآرامحله مطرح کردند

سید مصطفی بهشتی - بسیاری ورزش را رمز سلامتی می‌دانند، اما معمولا کمتر پیش آمده است که به ورزش کردن علمی توجه ویژه‌ای شود. بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای حتی روش و مسیر ورزش خود را بر اساس علایق و کار با با‌تجربه‌های ورزش پیش می‌برند.
فوتبال یکی از آن ورزش‌هایی است که اگر نکات علمی در آن رعایت نشود و با اصول حرفه‌ای پیش نرود ممکن است آثار زیان‌بار بسیاری برای سلامتی فرد داشته باشد.
در این گزارش به سراغ ۲ جوان فوتبالیست رفتیم که یک طرح ورزشی را با روش علمی در منطقه آغاز کرده و پیش می‌برند. هادی عزیز‌پور و ناصر پازش دو جوانی هستند که در ۶ ماه اخیر در منطقه ۱۱ مدرسه فوتبال راه‌اندازی کرده‌اند و با تمرکز بر ورزش علمی و جذب استعداد‌های فوتبالی رضایت بسیاری از خانواده‌ها را حاصل کرده‌اند.


کارآفرینی فوتبالی
عزیز‌پور متولد سال ۱۳۷۴ است و از کودکی علاقه زیادی به فوتبال داشته است. در حوزه مدارس، مسابقات مختلفی را حاضر بوده و کسب مقام کرده است. دوران نوجوانی را با بازی در تیم پیام خراسان گذرانده و به گفته خودش نقطه اوج فوتبالی خود را در دوره جوانی در ابومسلم ثامن سپری کرده است. قهرمانی با تیم جوانان سیاه‌جامگان در مسابقات استانی و تمرین با تیم بزرگ‌سالان این تیم در زمان مربیگری مهاجری و خطیبی از دیگر تجربیات شیرین این بازیکن و مربی فوتبال است.
عزیزپور اکنون دانشجو ارشد رشته فیزیولوژی ورزشی است و برای کنکور دکتری آماده می‌شود. او که مربیگری در رشته فوتبال را خیلی زود شروع کرده است، می‌گوید: «احساس کردم در کنار درس مربیگری هم لازم است که انجام شود چرا که تصمیم داشتم کار علمی و تئوری را هم‌زمان پیش ببرم، برای گذراندن دوران مربیگری به باشگاه جزیره فوتبال رفتم و اکنون هم مدرک C ایران را در رشته مربیگری فوتبال دارم.»
این مربی فوتبال جوانان درباره راه‌اندازی باشگاه فوتبال گفت: «راه‌اندازی مدرسه فوتبال که در سال اخیر اتفاق افتاده است نقطه عطف کار مربیگری و بازیگری ما بود چرا که در یک قدم روبه‌جلو هم کار‌آفرینی کردیم و هم اینکه اولین قدم‌‎ها را برای انجام یک کار علمی برداشتیم، در این بین از زمانی که کار با حدود ۱۰۰ کودک فوتبال دوست را انجام داده‌ایم، حدود ۱۵ تا ۲۰ استعداد برتر را کشف کرده‌ایم که در طول سال به صورت حرفه‌ای با آن‌ها کار می‌کنیم.»

پرورش شخصیتی
هادی عزیز‌پور افزود: «درباره وضعیت استعداد‌های فوتبال خوشبین هستم، البته می‌دانیم که کارشکنی و فساد در فوتبال هست، ولی ما باید از یک جایی شروع کنیم و پیش برویم، در نهایت باید بگویم که ما تلاش کرده‌ایم که فقط روی کار فنی تمرکز نکنیم و به دنبال این هستیم تا کودک و نوجوانی که به ما مراجعه می‌کند به لحاظ شخصیتی پرورش پیدا کند، چرا که اگر حتی فوتبالیست نشد در هر حوزه‌ای که وارد شد، موفق باشد.»
این مربی فوتبال در پایان درباره اصول موفقیت برای یک بازیکن فوتبال گفت: «برای موفقیت یک بازیکن سه ضلع مثلث باید فراهم باشد که شامل برخورد بازیکن، مربی و خانواده است.» ناصر پازش همراه و همکار این روز‌های هادی عزیزپور است. این فوتبالیست-مربی جوان در سال ۱۳۷۳ متولد شده است و به گفته خودش انرژی و انگیزه‌ای که اکنون دارد نتیجه جرقه‌ای است که در دوران دبستان و راهنمایی از سوی معلم ورزش در ذهن او زده شده است.
به گفته خودش در آن دوران معلم ورزش او الگو‌هایی برایش ترسیم کرده بود که نقش مهمی در موفقیت او داشته است و اکنون هم که معلم ورزش است، این روش‌ها و الگو‌ها را در کار خود استفاده می‌کند. ناصر پازش از نوجوانی در تیم‌های مختلف فوتبال شهر مشهد توپ زده است. مرصاد، نصر و پدیده برخی از تیم‌هایی هستند که ناصر در رده‌های مختلف نوجوانی، جوانی و امید در آن‌ها بازی کرده تا اینکه تصمیم گرفته است در کنار درس که رشته رفتار حرکتی را در دوره ارشد می‌گذراند، مربیگری فوتبال را هم شروع کند.

تزریق امید
ناصر پازش که به عنوان معلم تربیت‌بدنی هم فعالیت دارد علاقه زیادی به تمرکز روی دانش‌آموزان توانیاب و کم‌توان دارد و یکی از خشنودترین حالات زندگی او زمانی است که بتواند در این دانش‌آموزان انگیزه ایجاد کند. او درباره موفقیتی که در این‌باره داشته است، گفت: «تمرکز بیشتری را در ساعت ورزش و در حیاط روی دانش‌آموزانی می‌گذارم که به بیماری اوتیسم گرفتار هستند و همین چند وقت پیش بود که یکی از آن‌ها وارد حیاط شد و با دیگر دانش‌آموزان به دنبال توپ می‌رفت، این در حالی است که بسیاری از افرادی که شرایط او را دارند، گوشه‌گیر هستند.» ناصر پازش درباره وضعیت مربیگری و استعدادیابی در فوتبال کشور ما هم گفت: «روش اداره فوتبال ما و توجه به رده‌های مختلف فوتبالی به شکل یک هرم معکوس در آمده است، در حالی که باید برای توسعه فوتبال از رده‌های پایین شروع کرد و بالا رفت، در کشور ما این شرایط برعکس است و تمام تمرکز روی بزرگسالان است، در حالی که باید عملکرد سیستم برعکس این باشد.»
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->