سرخط خبرها

جلوه‌های پاک دستی

  • کد خبر: ۷۶۴۱
  • ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۵
جلوه‌های پاک دستی
شهردار منطقه ثامن از پاکبانان‌های پاک‌دست تقدیر کرد

منشادی
خبرنگار شهرآرامحله

اطراف حرم مطهر در مقایسه با مناطق دیگر به همان اندازه که حضور و تردد زائران ایرانی و خارجی زیاد است، وجود گم‌شده‌هایی مانند پول، طلا و اشیای قیمتی نیز بیشتر است. گم‌شده‌هایی که پیداشدن و رسیدنشان به دست صاحبانشان، بستگی با پاک‌دستی یابنده دارد. از آنجایی که پاکبان‌ها همیشه برای رفت‌وروب در خیابان‌ها حاضرند، خیلی از اوقات هم این اشیای گمشده به دست همین افراد پیدا و به صاحبانشان برگردانده می‌شود. حال شهرداری منطقه ثامن برای قدردانی از پاک‌دستی پاکبان‌هایش، نخستین همایش تقدیر را برگزار کرد. مراسمی که در خلال آن ضمن قدردانی از زحمت‌کش‌های این منطقه، از ۵ پاکبانی که از ابتدای سال تاکنون درحین انجام وظیفه اشیای قیمتی و پول‌هایی پیدا کرده‌اند و به مدیران و کارشناسان خدمات و محیط‌زیست شهری شهرداری منطقه ثامن تحویل داده‌اند تقدیر شد. این مبالغ و مدارک با پیگیری مقامات انتظامی و قضایی، به صاحبانشان برگشت داده شده است.

امانت‌داری نشان از صداقت پاکبان‌ها دارد
شهردار منطقه ثامن در این مراسم که با حضور پاکبان‌ها و تعدادی از کارشناسان شهرداری این منطقه برگزار شد، خطاب به پاکبان‌های پاک‌دست گفت: پاکبانانی که امروز از آن‌ها تقدیر می‌شود، یک‌بار دیگر امانت‌داری و صداقتشان را در هنگام تحویل اشیای قیمتی و پول‌هایی که پیدا کرده بودند، ثابت کردند. این پاکبانان درعین احتیاج مالی، اموالی را که پیدا کرده بودند به مسئولان مربوط تحویل دادند و این کار در نوع خود اجر معنوی بسیاری دارد.
نعمتی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم (ص) گفت: طبق فرمایش پیامبر (ص)، کسی که برای اهل خانواده خویش کوشش می‌کند و از راه حلال معیشت آنان را ترتیب می‌دهد، اجرش مطابق جهادگر در راه خداست. به‌عقیده من هم شما تلاشگران عرصه خدمات شهری منطقه ثامن، علاوه‌بر بهره‌مندی از اجر معنوی جهاد در راه خدا، مفتخر به توفیق خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی هستید و ان‌شاءا... خود این امر نیز در بردارنده نظر مرحمت پروردگار و عنایت امام‌هشتم (ع) خواهد بود.
وی افزود: امانت‌داری و صداقت در رفتار نیز از جمله موضوعات اخلاقی است که بار‌ها در دین اسلام و سیره و منش اولیای الهی بوده و برآن تأکید شده والبته خادمان حریم رضوی نیز دارای این اخلاق پسندیده هستند.
نعمتی حتی در لوح‌تقدیر اهدایی‌اش به این پاکبان‌ها، بر این موضوع که جماعت آن‌ها این خصلت نیک را پیوسته به همه یادآوری می‌کند تأکید کرد و گفت: مگر می‌توان از آنانی که تصویر پاکی را هر روز بی‌منت نثار آینه نگاهمان می‌کنند، جز «پاک‌دستی» انتظار دیگری داشت.

گذشتن از چندبرابر حقوق
پاکبان‌هایی که در این مراسم لقب پاک‌دست گرفتند، به‌گفته خودشان حتی وقتی کیف و پلاستیک پول را پیدا کرده‌اند، دست به شمارششان هم نزده و دست‌نخورده تحویل داده‌اند. پول‌هایی که چندبرابر حقوق دریافتی‌شان بوده و خیلی‌هایشان نیازمند رسیدن چنین پول‌هایی بوده‌اند؛ اما از سر امانت‌داری و خدمتی که در راه امام‌رضا (ع) است، تمام و کمال به صاحبش برگردانده‌اند.
یکی از همین پاک‌دست‌ها، محمدرضا برنا بود؛ پاکبانی که در ضلع شمالی بازار رضا (ع) کار می‌کند و سابقه‌اش در این کار به ۷ سال می‌رسد. او یک روز درحین جاروزدن به بسته‌ای پلاستیکی روی زمین مشکوک می‌شود که داخل آن بیش‌از ۲ میلیون تومان چک‌پول و چندین دینار عراقی بود که آن پلاستیک را کامل تحویل داد.
یاسر رحمانی‌پور پاکبان پاک‌دست دیگری بود که نوغانی‌ها به واسطه تمیزکاری‌هایش او را خوب می‌شناسند. پاکبانی با ۵ سال سابقه کار که ۱۰۰ دلار را درحین خدمت‌رسانی پیدا کرد و تحویل داد. حسین سبزه‌کار هم همچون سایر پاکبان‌های پاک‌دست این منطقه وقتی چشمش به بسته پول‌های روی زمین که شامل ۲۰۰ دلار و ۵۰ دینار عراقی می‌شد، افتاد، کارشناس‌های خدمات‌شهری را خبردار کرد و بسته را به آن‌ها تحویل داد. پاکبان نمونه‌ای که سابقه ۱۰ سال پاکبانی کوچه حوض‌امیر و محدوده محراب‌خان را دارد. همچنین در این مراسم از جواد سرباز که ۲۰ سال از پاکبان بودنش می‌گذرد، به‌دلیل کیفیت کار خوبی که در تمیزی محل خدمتش در محله پایین‌خیابان و خیابان نواب صفوی ۲ دارد نیز تقدیر شد. از روح‌ا... عرب، کارشناس ناحیه‌یک شهرداری منطقه ثامن، که پیگیری‌های لازم برای بازگرداندن پول به صاحبان اصلی را انجام داده بود نیز تقدیر شد.
گفتنی است محدوده اطراف حرم مطهر، تنها منطقه مشهد است که فعالیت کارگر‌ها برای تمیز نگه‌داشتن معابر در آن شبانه‌روزی است. درمجموع هم ۷۸۶ کارگر بخش‌های مختلف در شرایط عادی، ویژه و فوق‌ویژه در همین محدوده خدمت‌رسانی می‌کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->