استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین
سرخط خبرها

تحدید اختیارات برای اداره شهرها

  • کد خبر: ۸۳۱۶
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲
تحدید اختیارات برای اداره شهرها
نایب رئیس شورای شهر مشهد از لایحه مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کرد
لایحه مالیات بر ارزش افزوده به عنوان لایحه‌ای که اختیارات شورا را محدود کرده است، موضوعی بود که نایب رئیس شورای شهر از آن انتقادکرد؛ لایحه‌ای که به گفته حمیدرضا موحدی زاده اگر در کمیسیون اقتصادی مجلس به تصویب برسد، به دلیل اینکه موضوع عوارض‌های شهری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شهرداری‌ها را در حوزه مدیریت با چالش روبه رو خواهد کرد.
به گزارش شهرآرا، وی که در غیاب محمدرضا حیدری، سکان دار اداره جلسه علنی شورای شهر بود، با اشاره به موضوع لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گفت: مفاد این لایحه به گونه‌ای است که سبب کاهش اختیارات شورا‌ها و کمترشدن محدوده‌های قانون گذاری این نهاد مردمی می‌شود. چنانچه این لایحه به تصویب برسد، قانون گذاری شورا‌ها و اختیارات آنان در وضع عوارض محدود خواهد شد. وی به موضوع اداره شهر‌ها با عوارض نیز اشاره کرد و ادامه داد: سال هاست که شهرداری‌ها شهر‌ها را براساس عوارض شهری اداره می‌کنند، اما اکنون مجلس شورای اسلامی قرار است این قید را برای شهرداری‌ها قائل شود که از این پس و در صورت تصویب لایحه یاد شده، باید تمام شورا‌ها مصوبات مربوط به عوارض را برای تأیید به مرکز بفرستند که این کار غیرمنطقی است.
نایب رئیس شورای شهر مشهد ادامه داد: سؤال اینجاست که شهرداری از بودجه دولتی بهره‌مند نیست، چگونه باید یک شهر و امور آن را اداره کند؟ اگر اختیار وضع عوارض را از شورای شهر بگیرند و از سوی دیگر بودجه دولتی هم ندهند، شهرداری‌ها هزینه اداره شهر و خدمات را چگونه تأمین کنند؟ اکنون هزینه استفاده از یک سفر درون شهری با مترو ۳هزار تومان است که مردم یک سوم آن را می‌پردازند. ۲ هزار تومان باقی مانده را شهرداری‌ها از چه محلی باید تأمین کنند؟
موحدی زاده تأکید کرد: این لایحه شورا را از جایگاه خودش خارج می‌کند.  هر شهر و منطقه‌ای درآمد و شرایط ویژه‌ای دارد و نمی‌توان به صورت متمرکز یک قانون را برای همه شهر‌ها درنظر گرفت. امیدواریم نمایندگان به عواقب کاهش اختیارات شورا‌ها توجه کنند، چون این موضوع دامن گیر آنان نیز خواهد شد.
وی همچنین به یوم ا... ۱۳ آبان به عنوان یکی از مناسبت‌های تاریخی ایران اشاره کرد و گفت: ۱۳ آبان روز بزرگی در تقویم تاریخی ایران است. این روز آبستن ۳ حادثه و واقعه بزرگ تاریخی ایران است که تبعید بنیان گذار انقلاب اسلامی به ترکیه یکی از این وقایع است. این اتفاق نیز به دلیل اقدام اعتراضی رهبر انقلاب به قانون کاپیتولاسیون بود که منجر به دستگیری امام خمینی (ره) در شهر قم و تبعید ایشان به ترکیه شد.
وی افزود: اعتراض امام (ره) به این قانون با محوریت جایگاه استقلال و آزادی خواهی مردم ایران و اهتمام آن‌ها به این موضوع‌ها بود. امام خمینی (ره) این قانون را تبعیض آمیز و تحقیرآمیز دانستند. در متن این قانون آمده بود که اگر فردی از افراد تبعه آمریکایی ساکن ایران مرتکب جرمی شود، مطابق این قانون ایران اجازه محاکمه این فرد را ندارد؛ بنابراین رسیدگی به جرم این افراد در کشور خود آن فرد امکان پذیر خواهد بود. طبعا هیچ کس در هیچ کشوری این قانون را قبول نمی‌کند. درنهایت اعتراض امام (ره) سبب تبعید ایشان شد که این مسئله ۱۴ سال طول کشید.
نایب رئیس شورای شهر به روز دانش آموز به عنوان دومین مناسبت این روز پرداخت و افزود: ۱۳آبان۵۷ دانش آموزان تهران با تعطیلی مدارس خود به جریان‌های انقلابی مدارس و دانشجویان معترض پیوستند. سیستم حاکم بر کشور طاقت این اعتراض را نداشت و تعدادی از دانش آموزان را به شهادت رساند. آنچه مسلم است اینکه خون پاک آن دانش آموزان در به ثمر رسیدن انقلاب مؤثر بوده است.

مسئولان، حلقه وصل جوانان با آرمان‌های نظام
او به این موضوع نیز تأکید کرد که اگر مسئولان به تمام اصول و آرمان‌ها پایبند باشند، به یقین پلی میان مردم و به ویژه جوانان با این آرمان‌ها خواهند بود. اقداماتی که برپایه افراط و تفریط یا استحاله کردن آرمان‌های نظام باشد به نوعی تهدید و گسست اجتماعی را منجر می‌شود.
وی درباره سومین اتفاق شکل گرفته در ۱۳ آبان ماه که تسخیر سفارت آمریکا ست، و اظهار کرد: آن زمان دانشجویان به موضوع دخالت آمریکا و بلوکه کردن اموال ایران اعتراض کردند و با ترتیب دادن اقدامی اعتراضی به سمت سفارت آمریکا رفتند تا اعتراض خود را به دنیا اعلام کنند. در جریان این رویداد از سوی طرف مقابل تیراندازی شد، اما پیرو آن گروگان گیری اتفاق افتاد.
موحدی زاده افزود: ۲۰ مهر۵۹ و پس از گذشت یک سال از این اتفاق، آمریکا تصمیم به قطع رابطه سیاسی با ایران گرفت؛ بنابراین ما نبودیم که قطع رابطه کردیم آمریکا این تصمیم را گرفت. از همان زمان، محاصره اقتصادی ایران شروع شد و دارایی‌های ایران را بلوکه کردند و درپی آن مشکلاتی را برای نظام و مردم ما ایجاد کردند.
نایب رئیس شورای شهر مشهد یادآور شد: از آن واقعه ۱۳ آبان، ۴۰ سال گذشته است و اگر امروز تفسیری داریم باید برپایه وضعیت و ظرف زمانی و مکانی آن زمان صورت بگیرد. چیزی که مسلم است این است که آمریکا با تحریم‌ها به آنچه که می‌خواهد نمی‌رسد.
وی به این موضوع تأکید کرد که عمده فشار تحریم‌ها زندگی مردم را هدف قرار داده است و از سوی دیگر اوضاع اقتصادی کشور نیز نامناسب است که امیدواریم این وضعیت بهبود یابد. همچنین بخشی از این رنج‌هایی که مردم تحمل کردند متوجه مسئولان است که با تدبیر آن‌ها باید برطرف شود.
موحدی زاده یادآور شد: ملت ایران در راه استقلال خود همه گونه تحریم را تحمل کرده است، اما تاب و تحمل زورگویی را ندارد. ما با آنان مذاکره کردیم و برای مذاکره برجام را انتخاب کردیم، اما آنان براساس منافع خود تصمیم می‌گیرند.
وی بر حفظ امنیت ملی کشور تأکید کرد و ادامه داد: روابط خوب با کشور‌های همسایه ضروری است؛ چراکه امنیت منطقه به معنای امنیت ماست؛ بنابراین نباید حرکاتی دور از عقل و منطق شکل بگیرد.
وی همچنین در ابتدا‌ی جلسه علنی از شهرداری و عملکرد مدیریت شهری در پذیرایی از زائران پیاده دهه آخر ماه صفر تمجید کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->