معامله گران بورس رژِیم صهیونیستی از عملیات طوفان الاقصی با خبر بودند؟ دانمارک ممنوعیت قرآن سوزی را تصویب کرد مقاومت لبنان چندین پایگاه اشغالگران را هدف حمله موشکی قرار داد وزیر خارجه قطر: نابودی حماس با ادامه جنگ هرگز اتفاق نخواهد افتاد ترکیه تعدادی از اعضای پ.ک.ک. را کشت ویدئو| اثبات کذب بودن ادعای رژیم صهیونیستی درباره بیمارستان الشفاء تمام پروازهای بحرین به رژیم صهیونیستی لغو شد ویدئو| لحظه شکار شدن تانک رژیم صهیونیستی توسط نیروهای گردان قسام سازمان ملل خواستار آزادی فوری همه گروگان‌ها در غزه شد واکنش‌های جهانی به مبادله آتش میان حماس و رژیم صهیونیستی روسیه آزمایش موشکی در قطب شمال را تکذیب کرد تیراندازی در یک مرکز درمانی در هلند چند کشته و زخمی برجای گذاشت پیام آیت‌الله سیستانی در پی آتش‌سوزی مرگبار در شمال عراق چین و سوریه ۳ سند همکاری امضا کردند جزئیات بسته تحریمی جدید اتحادیه اروپا علیه ایران تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران| فارس و تسنیم هم تحریم شدند تعداد جان‌باختگان سیل لیبی از ۱۱ هزار نفر گذشت تعداد جان‌باختگان سیل در لیبی به ۵۳۰۰ نفر رسید خاکسپاری ۴۰۰۰ جسد در پی وقوع طوفان در شهر «درنه» لیبی + فیلم ادعای عجیب شورای همکاری خلیج فارس درباره میدان نفتی آرش
سرخط خبرها

پشت پرده دوبه هم زنی

  • کد خبر: ۸۳۵۳
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۵
پشت پرده دوبه هم زنی
چند نکته از حاشیه های تعرض به کنسولگری ایران در کربلا

ایمان فروزان نیا - ویدئو‌های تجمع و اعتراض مقابل کنسولگری ایران در کربلا خیلی زود در فضای مجازی داغ شد. ماجرا مربوط به یکشنبه شب است؛ گروهی معترض در اطراف کنسولگری ایران شعار می‌دهند و جوانی که پرچم عراق را در دست دارد از دیوار کنسولگری بالا می‌رود. خیابان‌ها پر از آدم و شلوغ است. اعتراض‌هایی که از چند هفته قبل در عراق شروع شده بود، پس از اربعین از سرگرفته شده است. اعتراض شهروندان عراقی به مشکلات معیشت، بیکاری جوان‌ها و فساد اداری کشورشان است. در این بین گروهی هم سعی می‌کنند با سوءاستفاده از صحبت‌های نسنجیده برخی مقامات ایرانی، کشورمان را جزو مقصران شرایط فعلی عراق نشان بدهند و علیه ایران در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی عرب زبان تبلیغ کنند. ماجرای تعرض به کنسولگری ایران در کربلا حواشی متعددی داشته است که در ادامه برخی از آن‌ها را بازگو می‌کنیم.


اوضاع سریع آرام شد
سرکنسول کشورمان در کربلا اعلام کرده است که چند ساعت بعد از تعرض گروهی آشوبگر به ملک دیپلماتیک ایران در کربلا و تلاششان برای ورود به کنسولگری، پلیس و نیرو‌های امنیتی عراق وارد عمل شده اند و جمعیت را متفرق کرده اند و اوضاع فعلا آرام شده است. در بیانیه کنسولگری این موضوع هم نوشته شده که باتوجه به گستره ناآرامی‌ها در عراق، بهتر است زائران ایرانی تا بازگشت امنیت به این کشور سفر‌های زیارتی خود را به تأخیر بیندازند. اکنون ۱۰ استان کشور عراق درگیرودار تظاهرات مردمی هستند و اوضاع آرامی ندارند.
دیروز هم وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای تعرض به کنسولگری ایران را محکوم و تأکید کرد این اتفاقات باعث نمی‌شود روابط دوستانه و حسن هم جواری بین ۲ کشور خراب شود.
با این حال برای خیلی از ایرانیانی که ماجرا را از طریق فضای مجازی دنبال می‌کردند، سؤال بود که آن میهمان نوازی و عزت و احترام به ایرانیان در اربعین را چطور می‌شود کنار بالارفتن از دیوار و شعاردادن علیه ایران قرار داد؟ برای پاسخ به این ابهام باید فهمید که چه گروهی برنامه تجمع مقابل کنسولگری ایران را ترتیب داده بودند.

ذوق زدگی ترامپ بی معنا نیست
شبکه العالم در گزارشی گفته است گروه حمله کننده به کنسولگری ایران، از استان‌های دیگر عراق به کربلا منتقل شده اند و از اعضای گروه‌های دنبال قدرت در عراق هستند و وابستگی شان به سرویس‌های کشور‌های بیگانه ثابت شده است. روزنامه‌ای لبنانی چندوقت پیش سندی امنیتی را افشا کرد که نشان می‌داد سفارت آمریکا در عراق در اداره تشکیلات سری تظاهرات ماه جاری در عراق نقش داشته است.
با درنظر گرفتن این نکته احتمالا تعجب نخواهید کرد اگر بدانید دونالد ترامپ در توئیترش ماجرای حمله به کنسولگری ایران در کربلا را پوشش خبری داده است. ترامپ خبر‌های
منتشر شده در سایت‌های «عرب نیوز» عربستان سعودی و «ایران اینترنشنال عربی» را که با سرمایه ولیعهد سعودی برپا شده است، در توئیترش بازنشر کرده است.
این رفتار ترامپ واکنش‌های زیادی به دنبال داشت، از جمله واکنش علی ربیعی، سخن گوی دولت که گفت: «برایم جالب بود ترامپ به صورت ذوق زده و بی فکر توئیت می‌کند! لازم است بگویم مسئله عراق برای ما خیلی مهم است و تظاهرکنندگان هم خواهان اصلاحات اقتصادی هستند که دولت پاسخ مناسبی به آن‌ها داده است. مطمئن هستیم خواسته مردم عراق از طریق قانون اساسی و استفاده از مرجعیت محقق می‌شود. شواهد اطلاعاتی نشان می‌دهد که آمریکا و اسرائیل عملیات روانی انجام می‌دهند تا برخواسته مردم عراق سوار شوند. از اربعین و از حضور ایرانی‌ها در خانه عراقی‌ها چیزی نگذشته است. برخی چند عکس و فیلم می‌گیرند و اهداف خود را دنبال می‌کنند».
درمقابل جریانی که سعی می‌کند عراقی‌ها را مقابل مردم ایران قرار دهد، برخی کاربران ایرانی در اینستاگرام و توئیتر از خاطرات و روابط دوستانه شان با مردم عراق نوشتند و چت هایشان را در همین هفته‌های اخیر با دوستان عراقی شان منتشر کردند، تا نشان بدهند اعتراض‌های اخیر خللی در دوستی شان ایجاد نکرده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->