استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳ افزایش ۵/۵ برابری دوچرخه‌های اشتراکی در مشهد افزایش مشارکت مردمی در پویش مشهد مهربان در منطقه ۵ شهردار مشهد اعزام کاروان خودرویی شهرداری مشهد به مناطق سیل‌زده کنارک سیستان و بلوچستان ترافیک سنگین و کندی حرکت در معابر و بزرگراه‌های مشهد (۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) شناسایی ۱۶ هزار و ۹۶۶ هکتار بافت ناکارآمد در خراسان رضوی
سرخط خبرها

تهیه طرح تفصیلی اطراف حرم رضوی تا پایان سال

  • کد خبر: ۸۵۲۶
  • ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۵۶
تهیه طرح تفصیلی اطراف حرم رضوی تا پایان سال
شورای عالی معماری و شهرسازی درباره طرح اطراف حرم امام رضا (ع) با رهبر معظم انقلاب مکاتبه داشته است
زهرا اسکندریان - همان‌طور که پیش از این رئیس شورای شهر مشهد خبر داده بود که قرار است تا پایان امسال طرح تفصیلی اطراف حرم مطهر رضوی تهیه شود، دوشنبه گذشته توافق برای تهیه این طرح میان شهرداری مشهد، استانداری خراسان‌رضوی و وزارت راه‌وشهرسازی کشور نهایی شد.
در گذشته طرح «تاش» برای اطراف حرم مطهر مبنای عمل بود، اما بعد از اجرای طرح جدید، به علت ایجاد چالش‌های بسیار، شهرداری مشهد از اجرای این طرح شکایت کرد و این طرح متوقف شد. بعد از آن قرار شد وزارت راه‌وشهرسازی تا پایان تابستان امسال درباره اجرای طرح اطراف حرم مطهر رضوی تعیین تکلیف کند. این تعیین تکلیف به این دلیل بود که حقوق مکتسبه‌ای در اجرای طرح‌های قبلی برای شهروندان ایجاد شده بود، اما با تغییر در نحوه اجرای طرح، فکری برای تحقق این حقوق نشد. دوشنبه گذشته پایگاه اطلاع‌رسانی استانداری خراسان‌رضوی خبر از نهایی شدن این توافق در جلسه‌ای داد که با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، استاندار خراسان‌رضوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و شهردار مشهد در وزارت راه‌وشهرسازی برگزار شد.
استاندار خراسان‌رضوی درباره نتایج این نشست اظهار کرد: در این جلسه بر نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر توافق صورت گرفت و مقرر شد وزارت راه‌وشهرسازی و شهرداری مشهد به‌صورت مشترک تا پایان امسال به تهیه طرح تفصیلی جدید با لحاظ مبانی شهرسازی و دغدغه‌های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر اقدام کنند تا آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب برسانند.

تهیه آیین‌نامه تشخیص مصادیق حقوق مکتسبه
علیرضا رزم‌حسینی ادامه داد: مقرر شد آیین‌نامه تشخیص مصادیق حقوق مکتسبه و نحوه برخورد با آن، در ۲ هفته از سوی استانداری، اداره‌کل راه‌وشهرسازی خراسان‌رضوی و شهرداری مشهد تهیه شود.

مکاتبه شورای عالی شهرسازی با رهبری و رئیس قوه‌قضائیه
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی، فرزانه صادق‌مالواجرد، رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی، هم روز بعد، یعنی سه‌شنبه، نشست خبری داشت و در قسمتی از این نشست درباره بافت پیرامون اطراف حرم رضوی اظهارکرد: درباره بافت پیرامون حرم مطهر رضوی هیچ‌گونه مماشاتی از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری با هیچ نهادی صورت نگرفته است. شورا همچنان پیگیر سامان‌دهی به بافت پیرامون حرم مطهر است و بر اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری تأکید دارد.
وی ادامه داد: این موضوع با شکایت شهرداری مشهد و دستور توقف از سوی دیوان عدالت اداری مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید منتظر رأی دیوان باشیم. برای پیگیری موضوع، جلسات متعددی با مدیریت استان و آستان قدس رضوی انجام شده است.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی از مکاتبه شورای‌عالی شهرسازی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه و همچنین مقام معظم رهبری در این‌باره خبر داد و گفت: مقام معظم رهبری در سال۸۶ ابلاغیه‌ای را به استاندار وقت دادند و در آن تأکید کردند که بازگشایی‌های پیرامون حرم مطهر باید به حداقل برسد و مجاوران این بافت نباید از نظر رفتاری رانده شوند.
وی افزود: بداخلاقی‌هایی در استان در این‌باره شکل گرفته بود که در تفاهمی که دوشنبه وزیر راه‌وشهرسازی با استاندار خراسان‌رضوی داشت، امید است تا مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری درباره بافت پیرامون حرم مطهر رضوی دنبال شود.
طرح نوسازی بافت اطراف حرم حدود ٢٠سال قبل مصوب، و مقرر شد در ۴قطاع با همکاری شهرداری، آستان قدس، اداره‌کل راه‌وشهرسازی و سهام‌دار بخش خصوصی با تراز صفر اجرا شود. این طرح در عمل به‌صورت قطاع‌قطاع انجام نشد و همه قطاع‌ها در جریان اجرا زخمی شدند. ناظران و مجریان طرح نیز از طرح عدول کردند و با اینکه قرار بود طرح به‌صورت پلکانی اجرا شود، بلندمرتبه‌سازی منظر این بافت و حرم مطهر رضوی را خدشه دار کرد. پس از اعتراض گروه نخبگانی به این طرح، مشاور قبلی کنار گذاشته شد و مشاور جدید نیز برای رفع چالش این بافت، ٣طرح به شورای‌عالی معماری و شهرسازی مبنی بر توقف کامل پروژه، مداخله صفر و بازسازی فضای موجود ارائه کرد.
این در حالی است که یک پیشنهاد بینابینی نیز برای ادامه این طرح وجود داشت. به همین علت مدیریت‌شهری، آستان قدس و استانداری اعلام کردند این طرح عملیاتی نیست؛ زیرا حقوق مکتسبه این طرح ۵٠٠٠میلیارد تومان برآورد شده و باید نحوه تأمین این منابع مشخص شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->