سرخط خبرها
درحاشیه جلسه کمیته نظارتی شورای اسلامی شهر مطرح شد

امکان پیوستن اراضی بزرگ مقیاس به گردونه توسعه شهری

  • کد خبر: ۸۶۱۴
  • ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۷
امکان پیوستن اراضی بزرگ مقیاس به گردونه توسعه شهری
ندا معصوم - درجلسه اخیر کمیته نظارتی شماره‌یک شورای اسلامی شهر مشهد که در منطقه ۴ شهرداری به‌منظور بررسی و حل مشکلات برگزار شد، گزارش عملکردی از فعالیت‌های یک‌سال اخیر این منطقه ارائه شد. این جلسه با تصمیماتی درباره ظرفیت‌های موجود در محدوده همراه بود. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی درحاشیه این جلسه تأکید کرد: سیاست شورای اسلامی شهر مشهد کاهش فاصله میان مناطق کم‌برخوردار و برخوردار، باتوجه به اختیارات مدیریت شهری است که این امر از طریق تأمین زیرساخت‌های لازم با اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی مختلف در این مناطق درحال انجام است.
مهدی‌نیا افزود: گام دوم، ورود به محتوای بافت‌ها از طریق سازمان بازآفرینی شهری با رویکرد مشارکتی و بااستفاده از دفاتر تسهیل‌گری برای بهره‌مندی از ظرفیت مردمی برای نوسازی، بهسازی و بازسازی بنا‌های موجود است که بنا‌هایی مستحکم‌تر و ایمن‌تر داشته باشیم. وی به اراضی بزرگ مقیاس به‌عنوان یکی از چالش‌های این منطقه اشاره کرد و افزود: این اراضی که در محدوده بافت شهری باقی‌مانده‌اند، ظرفیت پیوستن به گردونه توسعه شهری را دارند و می‌توان از طریق مذاکره با مالکان بزرگ منطقه و ارائه پیشنهاد منطقی، آن‌ها را از طریق قانونی تشویق به پیوستن به این گردونه کرد تا مانع ساخت‌وساز غیرمتعارف این اراضی و رشد حاشیه‌نشینی شویم. مهدی‌نیا بیان کرد: حریم شهر مشهد که مقداری از آن در منطقه ۴ است نیز جزو موضوع‌های ویژه‌ای است که کمیسیون معماری و شهرسازی پیگیر آن بوده‌است و امیدواریم با همراهی دستگاه‌های دیگر ازجمله استانداری و راه‌وشهرسازی، سند پهنه‌بندی ۸۶ هزار هکتار حریم مشهد که از اسناد باقی‌مانده طرح جامع مشهد است، از طریق مراجع قانونی تصویب شود.

نداشتن سند مهم‌ترین نارسایی
حمیدرضا موحدی‌زاده، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد، نیز به مشکل دیگری از این منطقه اشاره کرد و گفت: اکنون زمین‌های زیادی در حریم منطقه ۴ دچار مشکل سند هستند. وی با بیان این موضوع که کم‌وبیش به این منطقه آشنایی داشته و دارم، افزود: این منطقه با ۲۶۰ هزار نفر جمعیت، محدودیت‌های مختلفی دارد که سنددار نبودن بسیاری از اراضی در منطقه در زمره مهم‌ترین نارسایی‌ها محسوب می‌شود. موحدی زاده یادآور شد:پیگیری و رفع چنین مشکلاتی از جمله مهم‌ترین وظایف کمیته‌های نظارتی است ما تلاش می‌کنیم در راستای حل مشکلات و مسائل مختلف مردم این محدوده هرچه در توان داریم انجام دهیم. وی با اشاره به ترکیب جدید کمیته نظارتی منطقه‌۴ ابراز خرسندی کرد: حضور ۲ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی و همچنین مناطق کم‌برخودار و پیرامونی در این کمیته، فرصت‌ها و ظرفیت‌های خوبی را برای رفع بسیاری از مشکلات مربوط به شهرسازی و معماری این محدوده شهری ایجاد می‌کند. موحدی‌زاده تأکید کرد: اعضای کمیته نظارتی نیز تا جایی که دستشان باز باشد و اختیارات به آن‌ها اجازه دهد از هیچ کوششی برای مردمان نجیب این منطقه شهری فروگذار نخواهند بود.

بخشش عوارض
در ادامه رمضانعلی فیضی، رئیس کمیسیون مناطق پیرامونی و کم‌برخوردار، با بیان اینکه بیشتر مطالبات شهروندان مناطق پیرامونی و کم‌برخودار از کمیته‌های نظارتی مربوط به موضوعات بخشودگی‌هاست، گفت: به دنبال تأمین منابع لازم برای حوزه‌های درآمدی ۴ و ۵ شهر در راستای ارائه بیشتر این خدمات هستیم. وی یادآور شد: مردم این محدوده از شهر به دلیل شرایط اقتصادی، در راستای بخشش عوارض مطالباتی دارند که اعضای کمیته نظارتی نیز در راستای کمک بیشتر به شهروندان هرچه در توان داشته باشند، انجام می‌دهند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->