سرخط خبرها
مدیر دفتر تسهیلگری اجتماعی محله شهرک شیرین عنوان کرد

توسعه محلی چند منظوره

  • کد خبر: ۸۷۱۵
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰
توسعه محلی چند منظوره
شهرکی - در مرداد سال ۹۸ شروع به کار کردند. وقتی سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری مشهد ۱۱ دفتر تسهیلگری اجتماعی در مشهد راه‌اندازی کرد، دفتر توسعه محلی شهرک شیرین جزو آن‌ها بود. در منطقه ۶ هم بعد از دفتر تسهیلگری پورسینا که متولی آن استانداری خراسان رضوی است، شهرک شیرین برای توسعه محله‌اش پیشتاز بود. دفتری کوچک و با فضایی صمیمی و مردم‌پسند که به گفته مدیرش در آن، هم مسائل اجتماعی دنبال می‌شود و هم درصدد احیای بافت‌های ناکارآمد شهری است. البته حسین صاحب‌قلم معتقد است که تحقق این اهداف در حوزه‌های عمرانی و اجتماعی با همکاری دستگاه‌های متولی شدنی است. مدیر دفتر توسعه محلی شهرک شیرین پاسخ‌گوی پرسش‌های شهرآرامحله است.

حوزه زیرپوششتان فقط منحصر به شهرک شیرین است؟ به چند خانوار خدمات می‌دهید؟
خیر. این دفتر محله عماریاسر وکوی آقا مصطفی خمینی را نیز زیرپوشش دارد. درباره آمار دقیق محله‌ها هم باید بگویم شهرک شیرین با ۳ هزار و ۲۰۰ نفرجمعیت و ۷۸۰ خانوار و محله عمار یاسر با ۲ هزار و ۹۶۰ نفر و ۷۵۰ خانوار و کوی آقا مصطفی خمینی نیز با ۳ هزار و ۷۶۴ نفر و ۱۰۶۵ خانوار در حوزه خدمات‌دهی ما قرار می‌گیرد.

اقدام جدی برای رفع مشکلات اهالی محل انجام شده است؟
قبل انقلاب کارخانه قند در مجاورت شهرک شیرین ۱۸ هزارمترمربع از زمین‌هایش را واگذار کرده بود بدون اینکه حق تقدیمی آستان قدس بگیرد و مسئله‌ای که اکنون ساکنان دچارش شده‌اند این است که مالکان، زمین در اختیار دارند و حق تقدیمی آستان قدس زیاد شده و آن‌ها قادر به پرداخت نیستند. در واقع زمین‌ها سند ندارند. به همین دلیل قطعات ریزدانه تعدادش زیاد شده است. ما هم با مردم صحبت کردیم تجمیع شوند و حق تقدیمی خود را بپردازند و آستان قدس هم تخفیفی هفتاد درصدی به مردم بدهد.

اهالی این محله‌ها از کمبود امکاناتی مثل نبود وسایل حمل و نقل عمومی و... رنج می‌برند. برای رفع این مشکلات نیز با دستگاه‌های ذی‌ربط مذاکره کرده‌اید؟
اهالی محله خواستار تسریع در احداث پل غیرهم‌سطح مصلی هستند تا اینجا از حالت جزیره‌ای‌بودن خارج شود که پیگیریم. مشکل دیگر وضعیت حمل و نقل اینجاست. اتوبوس دارد، اما مقصدش پایانه مسافربری است. مردم می‌خواهند مستقیم به حرم بروند. شهرداری ناحیه ۲ منطقه ۶ به ما قول ون داده، اما هنوز اتفاقی نیفتاده است. معضل دیگر سگ‌های ولگرد است، چون انتهای شهرک شیرین محل نگهداری گوسفند است. سگ‌های پاسبان شب در کوچه‌ها می‌چرخند. پیگیری شده، اما جمع‌آوری نشده‌اند. برای تأمین امنیت بیشتر محله هم با نیروی انتظامی برای استقرار کانکس پلیس گفتگو کرده‌ایم.

برای اگوی محله‌ها با شرکت آب و فاضلاب گفتگو داشته‌اید؟
یکی از معضلات شهرک شیرین آب و فاضلاب است که آب و فاضلاب بهایی سنگین از مردمی که توان مالی پایینی دارند، می‌خواهد. مردم این محله‌ها حتی همان ۳۰ درصد حق تقدیمی آستان قدس را نمی‌توانند بپردازند چه برسد به هزینه‌های اگو.

در حوزه آسیب‌های اجتماعی هم ورود پیدا کرده‌اید؟
پاره‌ای جلسات درباره مسائل اجتماعی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی با متولیان امر داشته‌ایم. شهرک شیرین به دلیل زمین‌های بایر آستان قدس دورش یک دیوار دارد و پشت این دیوار‌ها محلی برای خرید و فروش مواد شده است. این کانون‌ها را که حدود ۸ مورد است شناسایی کردیم.

سرفصل‌های آموزشی برای مردم هم در برنامه کارتان قرار داده‌اید؟
بله. کلاس‌های آموزشی خیاطی و... برای بانوان محله برگزار شده که با همکاری بسیج شهرک شیرین بوده است. همچنین کلاس‌های مهارت‌آموزی برای تولید اشتغال و... از سازمان فنی و حرفه‌ای تقاضای مربی کردیم که اینجا کلاس برگزارکند. از طرف دیگر بسترسازی برای راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی داشته‌ایم. هماهنگ کردیم که یک روز در هفته در این بازار موقت که مکان پیشنهادی زمین بایر بین شهرک شیرین و عمار یاسر است، مردم تولیداتشان را بفروشند و ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۶ برای راه‌اندازی این بازار موقت اعلام آمادگی کرده است. از طرفی مشاوره رایگان حقوقی هم در دفتر انجام می‌شود. کارگاه آموزش مامایی با همکاری مرکز بهداشت کوی آقا مصطفی خمینی یک روز در هفته در پایگاه سلامت محله نیز برگزار می‌شود.

کارکرد اصلی دفاتر توسعه محلی بازآفرینی و احیای بافت فرسوده شهری است. اما آنچه تاکنون گفتید با این هدف هم‌خوانی ندارد؟
رویکرد اصلی ما همان احیای بافت‌های ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی است. بپذیریم تا وقتی اعتماد مردم جلب نشود فعالیت عمرانی امکان‌پذیر نیست. این اقدام‌های عاجل یک مسیر اجتماعی هستند که باید پیموده شود. از طرفی در زمینه عمرانی هم کار‌های اولیه انجام شده است؛ فرم‌های شناسایی را تهیه کرده تا اقدامات عملی برای احیای بافت فرسوده انجام شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->