رئیس شورای شهر مشهد:

درمقابل تخریب‌ها از خدمت به مردم غفلت نمی‌کنیم

  • کد خبر: ۸۸۰۳
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۳
درمقابل تخریب‌ها از خدمت به مردم غفلت نمی‌کنیم
رئیس شورای شهر از همه شخصیت‌های مؤثر و با نفوذ شهر برای افزایش خدمت رسانی به زائران و مجاوران دعوت به همراهی کرد
الهام مهدیزاده | رئیس شورای شهر در هفتادوهفتمین جلسه علنی شورای شهر، در اظهارات مفصلی به نقد برخی شرایط رسانه‌ای مشهد پرداخت و از تمام جناح‌ها و گروهی سیاسی شهر خواست با اتحاد و همدلی برای خدمت به مشهد همگام شوند تا ضمن رفع مشکلات موجود در شهر، زمینه برای تسریع در امور شهر بیش از پیش فراهم شود. وی در سخنان خود ضمن پذیرش برخی نقد‌ها و کاستی ها، از اعلام آمادگی شورا و مدیریت شهری برای پذیرش نقد‌های منصفانه نیز سخن گفت.
به گزارش شهرآرا، حیدری در ابتدا با اشاره به میلاد نبی اکرم (ص)، وحدت را رمز و شاه بیت قدرت جهان اسلام دانست و به شرایط کنونی جهان اسلام اشاره کرد و افزود: در شرایط کنونی جهان، تقابل‌هایی ازسوی قدرت‌های بزرگ علیه اسلام صورت می‌گیرد، اما وحدت، رمز و کلید جهان اسلام برای مقابله با این جریان هاست. حیدری افزود: حضرت علی (ع) در نهج البلاغه به اهمیت وحدت اشاره و تأکید کرده اند که با نگاه به سرگذشت اقوام از اقدامات آنان درس بگیریم، ضمن اینکه از تفرقه و اموری که سبب تفرقه می‌شود نیز بپرهیزیم. ایشان پافشاری بر اتحاد را ازجمله محور‌های ضروری در حوزه اتحاد و وحدت کلمه برشمرده اند.

وحدت درونی، برای مقابله با تهدیدات بیرونی
وی ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی نیز به پرهیز از هر امری که سبب تفرقه می‌شود، به عنوان نگاه و جهت گیری راهبردی توجه شده است. اکنون نیز بیش از همه به موضوع وحدت درونی، برای مقابله با تهدیدات بیرونی توجه شده است. مهم‌ترین مصداق پیروزی در این باره را می‌توان در برهه جنگ تحمیلی اعلام کرد. وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: سال گذشته و زمانی که آمریکا از برجام خارج شد، تحلیلگران سیاسی گفتند با شرایطی که شکل گرفته است، ایران به نقطه پایان خود می‌رسد. با وجود این و با همراهی مردم صبور و باغیرت ایرانی و نیز التزام به قانون اساسی و متغیر‌های دینی، کشور در برابر این شرایط ایستادگی کرد و مانند گذشته بر مواضع خود تأکید کرد. ما خوش‌حالیم که در شورا و در صحن علنی این پایگاه مردمی از وحدت صحبت کردیم.

دعوت از همه جناح‌ها برای خدمت رسانی
رئیس شورا با اشاره به فضاسازی‌های رسانه‌ای اظهار کرد: می‌خواهیم نکاتی را دردمندانه با مردم و عقلای شهر مطرح کنیم؛ همه عقلا و بزرگان شهر می‌دانند و گواهی خواهند داد که بعد از اعلام نتایج انتخابات، راهبرد شورای پنجم بر محور وحدت و همدلی برای خدمت به مردم بود. حیدری اظهار کرد: در این وادی و برای تحقق این راهبرد، از همه شخصیت ها، عالمان و بزرگان حوزه و دانشگاه و نیز چهره‌های مؤثر و با نفوذ شهر، با هر گرایشی که دارند، دعوت به تعامل و هم نوایی کردیم. این دعوت ظاهری نبود و در این راستا تمام تلاش خود را در مسیر تحقق این راهبرد قرار دادیم تا نتایج مثبت این انسجام و وحدت در انجام امور شهر و خدمت رسانی، کام مردم مشهد را شیرین کند. وی در ادامه با نگاهی گذرا بر دوره‌های گذشته، افزود: راهبرد‌ها در دوره‌های گذشته بر پایه واگرایی بود، اما تمام سعی ما وفاداری به انسجام برای خدمت به مردم است. در این راه و با وجود تلاش‌های رقیب اقلیتی که به برخی اصول پایبند نیست، وارد چالش‌ها و تقابل‌های سیاسی نشدیم و سعی کردیم خود را از این تقابل‌ها دور نگه داریم تا به مردم خدمت کنیم.
رئیس شورای شهر گفت: متأسفانه افرادی که در اقلیت نیز قرار دارند، از همان روز نخست فعالیت شورای پنجم با استفاده از امکانات رسانه‌ای گسترده به فضاسازی و تخریب پرداختند. به‌تازگی نیز با دیدگاه منفعت گرایانه سیاسی، موضوع مبارزه با فساد را دست مایه اهداف خود قرار داده اند و از این موضوع برای جولان فضاسازی رسانه‌ای استفاده کرده‌اند.

حیدری در ادامه اظهار کرد: هنوز ۶ماه از روی کار آمدن شورای شهر نگذشته بود که اتهام یکی از اعضای شورا مطرح شد. شورای مشهد همان زمان و بدون هرگونه جانب داری اعلام کرد که به مبارزه با فساد و پیگیری روند قانونی اعتقاد دارد و در رابطه با موضوع این عضو نیز منتظر تصمیم و رأی مراجع مسئول هستیم. فضای رسانه‌ای را مدیریت کردیم تا این پرونده و بررسی آن ازسوی مراجع نظارتی در یک فضای آرام رسانه‌ای دنبال شود. در این رابطه دادگاه بدوی و تجدید نظر تشکیل شده است و اکنون منتظر اعلام نظر هستیم.
حیدری با اشاره به روند رسیدگی و دادرسی این پرونده، یکی از نقاط قوت و درخشان دوره جدید دستگاه قضایی را حضور حجت الاسلام رئیسی دانست و افزود: امیدواریم هرچه سریع‌تر این پرونده نیز با اعلام نتایج، تعیین تکلیف شود.

ماجرای مدرک ۲ عضو شورا
رئیس شورای شهر به موضوع مدرک تحصیلی ۲ عضو شورای شهر نیز پرداخت و گفت: یکی از جوسازی‌های رسانه‌ای مربوط به مدرک ۲ عضو شورای شهر بود. متأسفانه این افراد با استفاده از فضای رسانه‌ای که در اختیار دارند در انتشار اخبار خود از واژه‌هایی مانند جعل و محکومیت برای مدرک ۲ عضو شورای شهر مشهد استفاده کردند؛ در حالی که نه جعلی اتفاق افتاده بود و نه دادگاهی رأی به محکومیت صادر کرده بود. با این حال همان طور که اشاره کردم این افراد برای تخریب شورای پنجم به صورت وسیع از این واژه‌ها برای فضاسازی رسانه‌ای استفاده کردند.
وی افزود: در این رابطه از دستگاه‌های نظارتی انتظار داریم حوزه رسیدگی را وسیع کنند و در این راستا صد‌ها نفری که از این مراکز مدرک گرفتند و ممکن است در جایگاه مدیریتی باشند یا قصد استفاده از آن برای جایگاه انتخاباتی را داشته باشند نیز نظارت شوند و نتایج آن به مردم اعلام شود. بی شک دستگاه نظارتی در این رابطه دوگانه عمل نمی‌کند؛ چون این موضوع برخلاف انصاف و عدالت است.

از خطاکار دفاع نمی‌کنیم
وی ادامه داد: با توجه به داده‌ها و اطلاعاتی که به دست آوردیم و از آنجایی که احتمال می‌دادیم فساد و خطا وجود دارد، شورای پنجم داوطلبانه به سمت شفافیت گام برداشت. در این رابطه جلساتی را با حضور اعضای شورای شهر مشهد داشتیم تا فرایند‌های زمینه ساز فساد بررسی شود. وی همچنین به موضوع سامانه فاش به عنوان گامی برای مقابله با فساد در شهرداری اشاره کرد و افزود: یکی از اقدامات شورای پنجم، ایجاد سامانه فاش بود. در این راستا شهرداری را ملزم کردیم که قراردادها، مناقصات، سفر‌های خارجی و مزایده‌ها را بر روی این سامانه بارگذاری کند؛ البته ممکن است در این ارتباط به دلیل تازه کار بودن این سامانه، نقص‌هایی وجود داشته باشد. حیدری به وسعت مجموعه شهرداری از نظر تعداد کارمندان و خدمات‌رسانی به شهروندان نیز اشاره کرد و گفت: با وجود همه تمهیدات درنظر گرفته شده، با ۱۵ هزار کارمند و ۹ هزار میلیارد تومان گردش مالی، احتمال خطا در شهرداری وجود دارد، اما از خطاکار دفاع نمی‌کنیم. رئیس شورای شهر به حضور دستگاه‌های نظارتی نیز اشاره کرد و افزود: دستگاه نظارتی با تمام قوا حضور دارد و در این دوره احساس مسئولیت بیشتری دارد. در این میان مقایسه مدیریت شهری به لحاظ کمی و کیفی با دوره گذشته گویای این موضوع است. ما این موضوع را نه تنها تهدید نمی‌دانیم، بلکه نظارت با تمام قوا سبب می‌شود که مجموعه شهرداری مراقبت دوچندانی داشته باشد تا تخلفی صورت نگیرد یا میزان آن کمتر شود. ممکن است این رویه کارکرد‌های منفی در زمینه سرعت پروژه‌ها داشته باشد، اما دیدگاه شورای پنجم به موضوع مثبت است.

اصول گرایی در معرض آسیب
رئیس شورای شهر مشهد در جمع بندی اظهاراتش گفت: خطاب من به اتاق فکری است که قصد دارد فضای افکار عمومی شهر را تا انتخابات مجلس شورای اسلامی با تخریب و فضاسازی رسانه ای، سوء استفاده از جریان مبارزه با فساد و با نگاه سیاسی منفعت گرایانه مدیریت کند. به یقین این روش‌ها راه به جایی نخواهد برد، جز آنکه بستری برای بداخلاقی، ناامیدی و اعتمادسوزی باشد.
وی در ادامه بیان کرد: شما به جریان اصیل، منصف و خداترس و ریشه دار اصول گرایی این شهر آسیب می‌زنید. من متعجب هستم که چرا بزرگان این افراد در مقابل این فضاسازی‌های رسانه‌ای سکوت کرده اند. ما با همه این اوصاف و در مقابل این تخریب‌های رسانه‌ای و اقداماتی که صورت می‌گیرد، از خدمت به مردم غفلت نمی‌کنیم و همچنان پروژه‌های توسعه شهر را ادامه خواهیم داد، چون معتقدیم هرکدام از این پروژه‌ها افتتاح شود بخشی از درد مردم کم می‌شود. حیدری افزود: پیشرفت و اجرای پروژه‌های سرمایه گذاری عامل عصبانیت شماست؛ چون این کار در شهر، آن هم در این شرایط سخت اقتصادی انجام می‌شود. از عقلا و بزرگان شهر می‌خواهیم با اقدامات خود، پایان بخش این بداخلاقی‌ها در شهر امام مهربانی‌ها باشند.

کارنامه موفقیت‌های شورا و شهرداری
حیدری یادآور شد: در برابر صدای بلندی که نمی‌خواهد صدای موفقیت‌های شورا شنیده شود، می‌گوییم که در این دوره همکاری‌های خوبی با استانداری، آستان قدس رضوی و دستگاه‌های اجرایی شکل گرفت. همه این تعاملات و اقدامات مدیران، دستاورد‌های بزرگی برای مشهد به همراه داشته است.
رئیس شورای شهر مشهد افزود: در ابتدای دوره، شهرداری مشهد یک هزار میلیارد تومان به پیمانکاران و ۶هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی معوق داشت. اکنون اگر پیمانکاران صورت وضعیت قطعی داشته باشند، یک ماهه طلب آن‌ها پرداخت می‌شود، ضمن اینکه ۴۴۰۰میلیارد تومان از بدهی بانکی نیز تهاتر شد. میدان سعدی و راه آهن سال‌ها با حصار آهنی معطل مانده بود و با ورود شورای پنجم و هزینه ۱۷میلیارد تومان، این حصار‌های زشت آهنی از مقابل چشم مردم و زائران برداشته شد.
حیدری به کتابخانه مرکزی مشهد نیز اشاره کرد و افزود: پروژه این کتابخانه ۲۳ سال معطل مانده بود، اما شهرداری مشهد ورود پیدا کرد و با ۱۲ میلیارد تومان به تعهد قانونی خود عمل کرد تا این کتابخانه افتتاح شود. به گفته مدیر این کتابخانه، از سال گذشته تاکنون ۲۳هزار و ۵۰۰ نفر در این کتابخانه عضو شد ه اند. وی ادامه داد: آسایشگاه معلولان و جانبازان پارک ملت برای ۶ میلیارد تومان معطل مانده بود و مدیریت شهری و شورای پنجم همت کرد تا با تخصیص اعتبار، این آسایشگاه در اختیار این قشر صبور قرار گیرد. رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به باغ موزه دفاع مقدس نیز اشاره کرد و گفت: شما که شعار دفاع از جانبازان و رزمندگانتان گوش فلک را کر کرده برای باغ موزه دفاع مقدس چه کردید؟ ما این دوره ۳۴ میلیارد تومان اعتبار دادیم. دوره قبل مصوبه‌ای ۵ میلیاردی داشتید که حتی راه به جایی نبرد و عملی نشد. بولوار نماز، درگیر پروژه بر زمین مانده بود که این دوره به روی مردم باز شد. برای ساخت این بولوار از منابع مردم میلیارد‌ها تومان هزینه شد، اما معطل تعامل با ارتش و آستان قدس بود. اتصال بولوار خاقانی نیز هفته قبل صورت گرفت.
حیدری درباره رسیدگی به مناطق حاشیه شهر مشهد نیز اظهار کرد: درحاشیه مشهد ۶۹پارک با ۷۰ میلیارد تومان بهره برداری شد یا درحال ساخت است. جاده محمدآباد طرق که به دلیل تصادف‌ها به جاده مرگ معروف شده بود، با همت مدیریت شهری و شورا و اختصاص ۱۰ میلیارد تومان و با تعامل فرودگاه به بهره برداری رسید.
وی درباره دستاورد‌های دیگر شورا و شهرداری در دوره اخیر به موضوع منطقه ثامن اشاره کرد و افزود: در کل دوره‌های مدیریت شهری مشهد، فضای سبز منطقه ثامن ۷هکتار بود، اما در همین ۲ سال ۴ هکتار به این فضا اضافه شد. خط ۲ را آقایان مسئول در دوره قبل بدون امکانات اطفای حریق، ایمنی و سیگنالینگ افتتاح کردند. در همان خط شهرداری مشهد در این دوره ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کرد و آن خط را به ایستگاه کاوه رساند. خط ۳ قطار شهری مشهد نیز در شرایط کنونی اقتصاد و بحران‌های ارزی با قوت درحال اجراست.
رئیس شورای شهر به ۳۰پروژه اقتصادی معطل مانده در شهر نیز اشاره کرد و گفت: کل سرمایه و اعتبار سرمایه گذاران برای این پروژه‌ها ۴۲۷۰ میلیارد تومان بود که با ورود شورا و مدیریت شهری این پروژه‌ها فعال شد و ۲۳۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید صورت گرفت. وضعیت آرامگاه فردوسی پیش زائر و مجاور باعث خجالت ما بود. برای حفظ آبروی مشهد، در گام اول ۱۲میلیارد تومان هزینه شده است و در گام بعد تا ۲۰ میلیارد تومان هزینه می‌شود.
حیدری ادامه داد: برای ۴۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد، طبق قانون نوسازی بافت‌های شهری باید در ۱۰ سال گذشته اقداماتی انجام می‌شد، بگویند چه کرده اند؟ در این دوره ۲۰ دفتر تسهیلگری ایجاد شد تا سراغ مردم بروند و مشارکت بالا برود. پذیرش سامان دهی کشف‌رود کاری حاکمیتی است، اما چرا مدیریت شهری آن را پذیرفت؟ شهرداری با پذیرفتن سامان دهی کشف رود وارد گامی شد که بخشی از آن در حوزه مأموریت کاری شهرداری نیست.
وی گفت: جوانان شما در این شهر چند تیم دارند که به آن احساس دل بستگی می‌کنند و این امر از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند. در حوزه پویش تبلیغاتی، قبلا این شهر جز واگرایی سیاسی چه بود؟ اکنون پویش لبخند، موضوعات شهرنشینی و شفقت و مهربانی تبلیغ می‌شود، ضمن اینکه سندی در حوزه حقوق شهرنشینی در شهر رونمایی شد که در کشور بی نظیر بود.
رئیس شورا افزود: آخر ماه صفر ۵/۴ میلیون زائر به مشهد آمدند، اما از شهروندان کسی درگیر مشکل نشد. تمام پاکبانان شهرداری تا صبح بیدار بودند و هیچ زباله‌ای در شهر دیده نشد. اتوبوس رانان تا ساعت ۲ بامداد خدمت کردند تا زائران و مجاوران با مشکل روبه رو نشوند. چرا نکات مثبت از هیچ تریبونی اعلام نمی‌شود؟ چرا در کنار این همه اتفاق مثبت یکی از آن‌ها طرح نمی‌شود؟ چرا فقط نقاط منفی مطرح می‌شود؟ حال آنکه ما این نقاط منفی را نفی نمی‌کنیم. حیدری افزود: رعایت انصاف و عدالت شرط ایمان است. برای طراحی سیاسی این اصول را زیر پا نگذارید. از همه عالمان و فقیهان این شهر می‌خواهیم اجازه ندهند فضای رسانه‌ای یک سویه، مخرب و منفعت گرایانه از این فضا سوءاستفاده کند. ما از نقد عالمانه ابایی نداریم.

خواست مردم برای محدودیت تردد کامیون‌ها
حیدری همچنین در حاشیه جلسه علنی شورا در پاسخ به سئوالی در مورد اعتصاب جمعی از کامیون داران برای محدودیت تردد داخل شهر گفت: محدودیت تردد کامیون‌ها در داخل شهر خواست مردم و به صلاح شهر است. به گزارش فارس، وی افزود: حمل‌ونقل درون شهری با یک چالش جدی مواجه است، چرا که حجم سنگینی از خودرو‌های سواری در داخل شهر داریم، بر همین اساس، شهرداری مشهد با لایحه‌ای برای تردد خودرو‌های سنگین ایجاد محدودیت کرده است.
وی افزود: برای خودرو‌های سنگین ظرفیت کنار گذرگاه شمالی را داریم که ظرفیت خوبی برای تردد کامیون‌ها است، برای کالا‌های ضروری و مواد فاسدشدنی نیز در لایحه پیش‌بینی شده که در بازه زمانی مشخصی اجازه عبور و مرور داشته باشند و در عین حال با رانندگان معترض مذاکره شده است. وی در مورد برخی مشاغل مانند حمل دارو یا نخاله‌های ساختمانی نیز عنوان کرد: خودرو‌های سنگینی که به‌خاطر شکل کارشان مجبور به تردد درون شهر هستند نیز شامل این مصوبه می‌شوند و در ساعت‌های خاصی با مجوز می‌توانند تردد داشته باشند.
حیدری درباره جزئیات اتهام مالی برخی از مسئولان مؤسسه شهرآرا نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: این اتهام از سوی دستگاه‌های نظارتی در حال بررسی است و اطلاع‌رسانی درباره جزئیات آن برعهده دستگاه قضایی است.
روز گذشته حدود ۱۰۰ کامیون‌دار در اعتراض به محدودیت‌های ترافیکی در انتها و حاشیه خیابان فدائیان اسلام و مقابل اداره حمل‌ونقل بار شهری شهرداری مشهد توقف کرده بودند که با تصمیم‌های اتخاذ شده، این رانندگان محل را ترک کردند و قرار است این موضوع امروز در شورای ترافیک همتا بررسی شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->