سرخط خبرها
زمان در تشخیص و درمان این اختلال مهم است

آغاز درمان اختلال یادگیری از سال اول تا سوم ابتدایی

  • کد خبر: ۸۸۹۱
  • ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
آغاز درمان اختلال یادگیری از سال اول تا سوم ابتدایی
تکتم جاوید، کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی
خواندن و نوشتن هرگز بدون دردسر و مشکل نبوده‌است. آن‌ها که اکنون به عنوان مبتلایان اختلال یادگیری شناخته می‌شوند، روزگاری به عنوان کودک مبتلا به عقب ماندگی ذهنی و کندذهن انگ می‌خوردند. بسیاری از آنان از تحصیل محروم می‌شدند، چون راه‌کاری برای درمان آنان وجودنداشت.

چند وقتی که از شروع سال تحصیلی می‌گذرد گله و شکایت معلمان از شیوه درس خواندن و مشق نوشتن کودکان آغازمی‌شود و والدین را هراسان می‌کند که چطور با این کودک درس‌نخوان کنار بیایند و، چون آنقدر او را تحت فشارقرار دهند که نمره بهتری بگیرد. در حالیکه ممکن است همه این‌ها مبتلا به شکلی از اختلال یادگیری باشند. شایع‌ترین انواع اختلالات یادگیری عبارت‌اند از: اِشکال در خواندن، نوشتن، ریاضیات، استدلال، گوش کردن و حرف‌زدن.

اگر پای عامل دیگری در میان نباشد، مشکل مبتلایان به اختلال یادگیری در اینجاست که مغز چنین کودکانی به طریقه متفاوتی عمل می‌کند. این تفاوت‌ها در مغز در نحوه دریافت و تجزیه و تحلیل اطلاعات این کودکان اثر می‌گذارد. معنای این جمله آن است که کودکان و بزرگسالانی که به اختلال یادگیری دچارند متفاوت از سایرین می‌بینند، می‌شنوند و درک می‌کنند. آن‌ها به همین دلیل در یادگیری اطلاعات و مهارت‌های تازه یا به کارگیری آموخته هایشان با مشکل مواجه می‌شوند.

میزان شیوع این اختلال در آمار‌های مختلف جهانی بین ۵ تا ۱۵ درصد اعلام شده و فراگیری نگران‌کننده‌ای ندارد، اما به این دلیل که می‌تواند کودک را دچار افت تحصیلی و مبتلا به اختلالات دیگری همچون اضطراب، افسردگی فرار از مدرسه و موارد دیگر کند باید به سرعت تشخیص داده شده و درمان آغازشود. ترک تحصیل در این کودکان بیشتر دیده می‌شود و در آینده نیز در فعالیت‌های اجتماعی و شغلی خود دچار مشکل خواهندشد. این اختلال یک اختلال ژنتیکی است و ممکن است در دیگر کودکان خانواده هم دیده شود. اغلب این اختلال در پسر‌ها نسبت به دختران بیشتر مشاهده می‌شود.

والدین معمولا با دانستن مشکلات یادگیری و افت تحصیلی در کودکان خود و برای جبران مشکل، او را به کلاس‌های متعدد جبرانی می‌فرستند در حالیکه حضوردر این کلاس‌ها بدون درمان قطعی و برطرف کردن مشکل چاره‌ساز نخواهدبود.

خیلی‌ها نمی‌دانند که تشخیص و درمان این اختلال هم زمان طلایی مشخصی دارد. سال اول تا سوم ابتدایی سال‌های مهم در تشخیص است، زیرا پس از آن درمان سخت‌تر و طولانی‌تر خواهدبود. درصورتی که فرزند شما دچار مشکلاتی در خواندن و نوشتن است یا معلم از وضعیت تحصیلی او راضی نیست، حتما لازم است با مراجعه به یک مراکز مشاوره آموزش و پرورش یا مشاوری که تحصیلات و تجربه درمان اختلال یادگیری داشته باشد، درمان او را آغازکنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->