تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟
سرخط خبرها

سپاس سروان!

  • کد خبر: ۸۹۴۶
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۱
سپاس سروان!
فیلم تذکر پلیس به یک راننده برای نریختن زباله، موردتوجه کاربران فضای مجازی قرار گرفته است
ایمان فروزان‌نیا - این روز‌ها هرکسی با یک موبایل در دستش به یک رسانه تبدیل شده است و کار‌های خوب و بد خیلی زود رسانه‌ای می‌شود. مثلا هرازگاهی فیلم‌هایی که مردم از رفتار پلیس گرفته‌اند، در فضای مجازی داغ می‌شود. ما هم در صفحه‌مان چندباری به این ویدئو‌ها پرداخته‌ایم؛ از فیلم بشین‌وپاشو دادن یک مامور پلیس راهور به چند جوان درکنار جاده بگیرید تا فیلم پلیسی که سر راه خروجی اتوبان ایستاده بود و نمی‌گذاشت خودرو‌ها بدون ایستادن در صف و باجا زدن، وارد خروجی شوند. حالا دوباره یک ویدئوی کوتاه از یک پلیس راهنمایی‌ورانندگی دارد در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود و داغ شده است. در این ویدئو مامور پلیس، راننده‌ای را که پشت چراغ‌قرمز از ماشینش ته‌سیگار به بیرون پرتاب کرده است، مجبور به برداشتن زباله از کف خیابان می‌کند؛ یک رفتار ساده که واکنش‌های مثبت زیادی را به‌دنبال داشته است.

اشتباه نکنید؛ اینجا ژاپن نیست
«اشتباه نکنید؛ اینجا ژاپن نیست و اون پلیس هم ژاپنى نیست. پلیس راهنمایی ورانندگی، راننده‌ای که ته‌سیگارش رو انداخته روی زمین، مجبور می‌کنه سیگارش رو برداره. امیدوارم چنین پلیس‌هایى تو این مملکت بیشتر بشن.» این‌ها را یکی از کاربران فضای مجازی در وصف این کلیپ نوشته بود. گروهی از کاربران از این پلیس تشکر کرده بودند. گروهی دیگر از این نوشته بودند که احتمالا آن راننده چندمتر جلوتر دوباره زباله‌اش را به بیرون پرت می‌کند و اصلاح این موضوع، نیازمند آموزش فرهنگی است. برخی هم نوشته بودند که چرا فیلم‌بردار خودش بین خطوط رانندگی نمی‌کند. متاسفانه پدیده زشت ریختن زباله و به‌خصوص ته‌سیگار از داخل خودرو به خیابان، زیاد در شهر به‌چشم می‌خورد. با اینکه کشیدن سیگار و انداختن زباله به بیرون از ماشین، تخلف از قانون محسوب می‌شود و جریمه دارد، هر روز افراد زیادی این کار را تکرار می‌کنند. شاید جریمه ۲۰ هزار تومانی کشیدن سیگار و مبلغ ۳۰ هزار تومانی برای انداختن زباله (ازجمله ته‌سیگار) به بیرون از ماشین، بازدارندگی کافی را ندارد، شاید هم نظارت و حضور پلیس کم است و موضوع کمبود و ضعف آموزش‌های فرهنگی هم که از قدیم بوده است و همچنان هست.

خودمان باید پلیس شویم
طبق آمار، در کشور ما حدود ۱۳ میلیون سیگاری در سنین و موقعیت‌های مختلف زندگی می‌کنند؛ کمی کمتر از یک‌پنجم جمعیت کشورمان. این یعنی رانندگان سیگاری هم تعدادشان کم نیست. اگر پلیس بخواهد تمام توانش را برای مقابله با کشیدن سیگار در ماشین و پرتاب پوکه آن به بیرون از خودرو بگذارد، احتمالا نتواند به هیچ تخلف رانندگی دیگری رسیدگی کند. تجربه کشور‌های دیگر نشان می‌دهد که حل این گونه رفتار‌های غلط، بیشتر از نظارت پلیس به نظارت عمومی نیاز دارد. تابه‌حال چندبار شاهد ریختن زباله به بیرون از ماشین بوده‌اید؟ احتمالا مثل من خیلی زیاد. چندبار به خودتان زحمت داده‌اید به کسی که این رفتار غلط را انجام می‌دهد، اعتراض کنید؟ چند وقت قبل ویدئویی از یک موتورسوار روس در فضای مجازی داغ شد. این موتورسوار پشت‌سر راننده‌هایی که از خودروشان زباله به بیرون می‌ریختند، راه می‌افتاد، زباله را از زمین برمی‌داشت و بعد کنار خودرو توقف می‌کرد و زباله را با نوارچسب به آینه‌بغل می‌چسباند. در برخی شهر‌های آلمان هم گروه‌های مردمی هستند که هروقت در خیابان تخلف رانندگی ببینند، برچسب مخصوصی را روی آن خودرو می‌چسبانند؛ برچسب‌هایی با مضمون «من بی‌فرهنگ هستم» یا «من به حقوق دیگران احترام نمی‌گذارم». این فشار عمومی و نگاه‌های مردم قطعا تاثیرش بیشتر از جریمه‌های
اندک است. حالا منظور این نیست که از فردا در خیابان راه بیفتیم و زباله‌ها را به ماشین‌ها بچسبانیم یا پرت کنیم داخل خودرو، ولی می‌توانیم از یک تذکر دوستانه، یک اخم، یک یادآوری شروع کنیم و از کنار چنین رفتار‌هایی به‌سادگی نگذریم. مسیر ارتقای فرهنگ از همین‌جا‌ها شروع می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->