سرخط خبرها

ثبت روزانه ۲۰۰ شیء پیدا شده

  • کد خبر: ۹۰۴۹
  • ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
ثبت روزانه ۲۰۰ شیء پیدا شده
گزارشی از دفتر اشیای پیداشده حرم مطهر که بیست‌وچهارساعته پاسخ‌گوی مردم است
شوشتری
دبیر شهرآرامحله
ممکن است برای هرکسی این اتفاق بیفتد که مشغول زیارت شود و گوشی موبایل، عصا، گواهینامه، عابربانک، کیف، دستکش، کفش، گل‌سر و... را ناگهان گم کند. وسایل شخصی‌ای که می‌تواند به اندازه یک تکه طلا (از گوشواره بگیرید تا انگشتر، دست‌بند، زنجیر و گردن‌بند) باارزش و به اندازه یک گل‌سر
کم بهاباشد. اما هرچه باشد باارزش و بی‌ارزش در صورت پیدا‌شدن برای مدتی در حرم نگهداری می‌شود تا صاحبش پیدا شود. البته هستند اشیایی که بی‌صاحب می‌مانند، اما آن‌ها هم طبق قانون آستان قدس سرانجام تعیین تکلیف می‌شوند که طبق گفته‌های رئیس اداره امور امانات و اشیای پیدا شده حرم مطهر رضوی، در برخی از اشیا همچون موبایل تا ۲/۹۸ درصد برگشت به مالک از سوی این اداره ثبت شده است.

نگهداری اشیای پیدا شده از چندماه تا یک‌سال
محمد‌رضا درخشان‌فر با تأکید بر اینکه هر شیء پیدا شده در حرم بعد از تحویل به امور امانات و نگهداری اشیا، دسته‌بندی شده و نگهداری می‌شود، می‌گوید: دفتر مرکزی امور امانات و نگهداری اشیا در صحن غدیر قرار دارد. در این دفتر اشیا در ۶ بخش دسته‌بندی می‌شوند. مدارک، وجوه‌نقد، تلفن‌همراه، طلا و ساعت، موارد متفرقه و پوشاک و کفش. به گفته وی بر همین اساس هرکسی از زائر گرفته تا خادم که شیئی در حرم مطهر پیدا کند و به دفتر امانات در مبادی‌های ورودی، محل نگهداری اشیای ارزشمند داخل صحن و رواق‌ها و دفتر اشیای پیدا شده بدهد، بعد از یک تا ۲ ساعت به دفتر مرکزی منتقل شده و در این مکان هم براساس ارزشمندی به مدت چند‌ماه تا یک‌سال نگهداری می‌شود. وی ادامه می‌دهد: این اداره یک نفر با عنوان جمع‌آور دارد که روزانه ۵ تا ۶ نوبت به بخش‌های مختلف امانات سر می‌زند و اشیای پیدا شده را تحویل می‌گیرد و به دفتر مرکزی می‌آورد. در این دفتر هم بعد از دسته‌بندی اشیای باارزشی همچون طلا، موبایل، ساعت و... تا یک‌سال نگهداری می‌شود و اشیای کم بهاترهمچون لباس، کفش، کیف و... چندماه نگهداری می‌شود.

از تحویل در حرم تا پست در خانه
رئیس اداره امور امانات و اشیای پیدا شده حرم مطهر رضوی با بیان اینکه روزانه حدود ۲۰۰ شیء پیدا شده در صحن و رواق‌های حرم مطهر تحویل این اداره می‌شود، توضیح می‌دهد: این اشیا درصورت ارزشمند بودن ثبت شده و به یابنده رسید داده می‌شود و درصورت بی‌ارزش بودن همچون گل‌سر ثبت سامانه نمی‌شود. وی اضافه می‌کند: وقتی مال‌باخته مراجعه می‌کند، اگر وسیله گم‌شده او جزو بی‌ارزش‌ها باشد که وسایل را مقابلش می‌گذاریم تا وسیله مربوط به خودش را بردارد. اگر هم جزو باارزش‌ها باشد، ابتدا باید پرسش‌نامه‌ای که شامل چندین سؤال مربوط به همان وسیله است را پرکند. به گفته وی در مواردی همچون طلا که ارزشمند است و گِرم هم در آن مطرح است، هنگام تحویل به صاحبش با جفت دیگر که دست صاحبش است حتی هم‌وزن می‌شوند، یا میزان گرمش سؤال می‌شود تا اشتباهی رخ ندهد. درخشان‌فر با تأکید بر اینکه تلاش نیرو‌های این اداره بر تحویل همه وسایل پیدا شده به صاحبانشان است، می‌گوید: در بسیاری از مواقع مال‌باخته مراجعه می‌کند و وسیله گم‌کرده‌اش را تحویل می‌گیرد؛ در برخی از مواقع هم پیش می‌آید که مال‌باخته مراجعه‌ای ندارد. در چنین مواقعی براساس مشخصاتی که در وسیله است، همچون موبایل، کارت‌های شناسایی، کیف‌های دارای مدارک و... از طرف حرم با مال‌باخته تماس گرفته می‌شود و شیء را برای او در هرجای کشور که باشد پست می‌کنند. در مواقع دیگر که بی‌نشان است و مراجعه‌کننده هم ندارد، بعد از گذشت مدت زمان قانونی نگهداری، اگر خود کالا همچون لباس، کیف، کفش و... امکان استفاده داشته باشد به خیریه‌های شهر داده می‌شود و اگر خود کالا مصرفی نباشد، ازطریق مزایده فروخته شده و پول آن صدقه داده می‌شود.

همکاری پلیس برای تشخیص هویت
این مقام مسئول از ۱۵۰۰ ارسال پیدا شده‌ها از طریق پست در سال ازسوی این اداره خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: در برخی از مواقع با پلیس فتا همکاری می‌کنیم تا شیء پیدا شده زودتر به دست صاحبش برسد.
نمونه آن هم موبایل است. در موبایل‌هایی که رمز ندارد، خودمان از طریق شماره‌ها با بستگان مال‌باخته تماس می‌گیریم و در مواقعی که رمزدار هستند، پلیس فتا بازگشایی می‌کند و اطلاعات را دراختیارمان می‌گذارد تا صاحبش را پیدا کنیم. با همین روش فقط تحویل موبایل‌ها به صاحبانشان رکورد ۲/۹۸ درصد را دارد. وی تأکید می‌کند: در امور امانات و اشیای پیدا شده همه بخش‌ها با نرم‌افزار به یکدیگر متصل است، برای همین اگر فردی به یکی از دفاتر مراجعه کند، هم‌زمان از سایر دفاتر هم شیء گم‌شده او استعلام داده می‌شود. درصورت نبود آن کالا برای فرد مدنظر، فرم مفقودی پر می‌شود تا درصورت پیدا‌شدن از طریق تلفن به او اعلام شود. به گفته وی این بخش شبانه‌روز باز است.

خدمت‌رسانی به زائران خارجی
درخشان‌فر از اشیای متعلق به زائران خارجی هم یاد می‌کند و می‌گوید: این اشیا درصورت داشتن نشانی و شماره، مترجم‌های حرم مطهر تماس می‌گیرند و اعلام می‌کنند که کالایشان پیدا شده و هروقت دوباره به مشهد آمدند، می‌توانند برای تحویل مراجعه کنند؛ چراکه برای خارج از کشور ارسال پستی نداریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->