زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آغاز جشنواره تئاتر استان

  • کد خبر: ۹۳۷۳
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵
آغاز جشنواره تئاتر استان
بیست و نهمین جشنواره تئاتر خراسان رضوی (رضوان) امروز دوشنبه طی مراسمی نمادین با حضور مسئولان اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در منزل شهید "حسین محرابی" از شهدای والامقام مدافع حرم، در مشهد آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم با گرامیداشت یاد و نام شهیدان به ویژه شهدای مدافع حرم و شهید محرابی، گفت: مجموع ۱۴۵ اثر ارایه شده به دبیرخانه جشنواره ۱۴ اثر از گروههای نمایشی مشهد و شش شهرستان دیگر این استان به بیست و نهمین جشنواره تئاتر استانی رضوان راه یافته‌اند.

جعفر مروارید عمده متون نمایشی ارایه شده به جشنواره رضوان را "جدید و مربوط به نویسندگان بومی" اعلام و در تشریح مراحل انتخاب آنها برای اجرا بیان کرد: در پی ارایه ۱۴۵ اثر نمایشی به دبیرخانه جشنواره تئاتر استانی رضوان ۱۲۰ اثر به مرحله بازبینی رسید و بقیه آنها به دلایل مختلف از جمله نداشتن مجوز نویسنده و یا امکانات لازمه از گردونه جشنواره کنار گذاشته شدند.

وی افزود: پس از بازخوانی متون ۱۲۰ اثر نیز در این مرحله  ۳۰ اثر دیگر حذف شدند. در ادامه بررسیها سه داور بازبین در ۱۵ شهرستان استان خراسان رضوی ظرف فرصتی چهار هفته‌ای ۹۰ اثر نمایشی باقیمانده را مورد بازبینی قرار دادند. از این تعداد ۴۵ اثر از مشهد و بقیه آنها از دیگر شهرستانهای استان به جشنواره ارایه شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه همچنین گفت: جشنواره رضوان با گرامیداشت شهدای مدافع حرم آغاز شده زیرا نقش این شهیدان والامقام در دفاع از مرزهای عقیدتی و هویتی بسیار حیاتی بوده است. رشد هنرهای مختلف در شهر مشهد نیز به سبب امنیتی است که آن را مدیون خون شهدا هستیم.

وی افزود: زندگینامه، خاطرات و وصیتنامه شهدا می‌تواند یک گفتمان فرهنگی و اجتماعی را تبیین کند که نیاز کنونی می‌باشد زیرا قلب جامعه برای ارزشهای دینی و فرهنگی می‌تپد و سیره‌ شهیدان و خانواده‌ شهدا الگویی مناسب برای هستند.

در این مراسم "مرضیه بلدیه" همسر شهید محرابی قسمتی از وصیت نامه این شهید مدافع حرم را قرائت و به بیان خاطراتی از حضور رهبر معظم انقلاب در منزلشان پرداخت. مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از همسر شهید محرابی دعوت کرد در جشنواره تئاتر رضوان حضور داشته باشد. هدایایی به رسم یادبود به فرزندان این شهید والامقام تقدیم شد.

شهید "حسین محرابی" متولد مشهد که داوطلب حضور در جبهه مبارزه با تروریستهای تکفیر و ایادی استکبار شده بود آذر ماه ۱۳۹۵ در راه دفاع از حرم مطهر اهل بیت(ع) در منطقه حلب سوریه به فیض عظمای شهادت ناید آمد.

مروارید "نمایشنامه" را نیز بیان زنده تفکر کنونی و تجربه‌های زیستی توصیف و بیان کرد:در مشهد و کنار مضجع شریف حضرت امام رضا(ع) از قدیم نمایشنامه‌های تاثیرگذاری در زمینه‌های انقلابی، اجتماعی و مطالبه‌گریهای‌ فرهنگی اجرا می‌شده است.

وی تاکید رهبر فرزانه انقلاب اسلامی را بر سبک زندگی ایرانی اسلامی و بیانیه گام دوم انقلاب یادآوری و بیان کرد: "نمایشنامه" یکی از بهترین رسانه‌ها در نمایش مفاهیم انقلابی و اسلامی است که باعث خودآگاهی فردی و جمعی جوانان می‌شود. بر همین اساس امیدواریم فعالیتهای جاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نمایشگر موثر نمودی از رشادتها و هنرهای شهیدان عزیز به جامعه باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در ادامه همچنین به سهمیه این استان در جشنواره تئاتر فجر اشاره و بیان کرد: این سهمیه، دو اثر نمایشی است که پس از انتخاب هیات داوران مشخص خواهند شد.

رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی نیز در مراسم آغاز بیست و نهمین جشنواره تئاتر رضوان گفت: آثار راه‌یافته به این جشنواره در سالنهای اشراق، تماشاخانه خورشید، تماشاخانه هنرهای زیبا، تماشاخانه بهار و سالن اصلی تئاتر شهر مشهد اجرا و در این چارچوب روزانه پنج نمایش از ساعت ۱۰ تا ۲۱ شب روی صحنه می‌روند.

آرش خیرآبادی افزود: در جشنواره پارسال تئاتر استانی خراسان رضوی ۸۸ اثر به دبیرخانه ارایه و و در نهایت ۴۳ اثر به مرحله بازبینی رسید ولی در جشنواره امسال ۹۰ اثر نمایشی به مرحله بازبینی رسید لذا تعداد آثار رسیده به جشنواره امسال نشان‌گر ارتقای سطح کمی و کیفی آثار نمایشی حوزه شهرستانی است.

همچنین در این مراسم "مرضیه بلدیه" همسر شهید محرابی ضمت قرائت بخشی از وصیتنامه آن شهید مدافع حرم، به بیان خاطراتی از حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی در منزل شهید پرداخت. 

مراسم پایانی جشنواره تئاتر استانی رضوان روز پنجشنبه ۳۰ آبان ماه جاری در محل سالن اصلی تئاتر شهر مشهد برگزار خواهد شد.

خراسان رضوی ۴۴ گروه نمایشی دارد. نیمی از این گروهها در مشهد فعالیت دارند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->