سرخط خبرها

آتش شروع شد

  • کد خبر: ۹۵۱۶
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۲
آتش شروع شد
گزارشی از مانور زلزله در مجتمع مسکونی کیان هاشمیه
لیلا لاریچه/ اهالی در محوطه مجتمع جمع شده  و منتظر هستند تا برنامه مانور شروع شود. ساعت حدود ۴ بعداز ظهر است و چراغ ماشین‌های آتش‌نشان در تاریک و روشن هوای دم غروب هر رهگذری را به خود جلب می‌کند که چه خبر شده است!
ناگهان یکی از اهالی فریاد می‌زند: آتش شروع شد... بعد دود آتش روی پشت بام مجتمع به هوا می‌رود و صدای آژیر خودرو‌های آتش‌نشانی بلند می‌شود، صدایی که از نظر من صدایی امیدبخش است، هرچند در یک مانور باشد...
 اهالی مجتمع مسکونی کیان در هاشمیه ۵/۹۱ برای آنکه بتوانند مدیریت بهتری در حوادث داشته باشند؛ از آتش‌نشانی خواسته‌اند تا مانوری در مجتمع آن‌ها برگزار کند. مانوری که هم برای آتش‌نشان‌ها نوعی تمرین است و هم آموزشی برای اهالی ساکن در این واحد‌های تو در تو.  
افشین حبیبی، رییس هیئت مدیره مجتمع کیان‌گستر، درباره این مانور می‌گوید: به‌دلیل تأمین جانی ساکنان مجتمع و شناسایی نقاط قوت و ضعف ساختمان و سنجش میزان امنیت اینجا، از سازمان آتش‌نشانی درخواست کردیم مانوری را در مجتمع ما برگزار کنند. آن‌ها هم پذیرفتند و قرار شد یک مانور با تمام تجهیزات داشته باشند و عملیات اطفای حریق و عملیات نجات انجام شود.
وی می‌افزاید: وقتی این برنامه را پیشنهاد دادیم ساکنان خیلی مشتاق بودند و از انجام این مانور استقبال کردند و الان هم داوطلبانه در برنامه شرکت کرده و روی پشت بام رفته‌اند تا در عملیات نجات مشارکت کنند.
حبیبی می‌افزاید: این مجتمع شامل ۲۲۴ واحد است و  سال ۹۰ ساخته شده است. ما  ۸ بلوک داریم که هر بلوک ۷ طبقه و ۲۸ واحد دارد.
امیر منظمی‌راد، کارشناس ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان آتش‌نشانی مشهد هم درباره این مانور می‌گوید: در این مانور آتش‌نشان‌های ایستگاه‌های ۲۳، ۲۵، ۲۶ و ۴۷ حضور داشتند. حدود ۱۰-۱۲ ماشین از ماشین‌های مختلف آتش‌نشانی و ۱۲ نفر بانوی آتش‌نشان و ۳۰ نفر نیروی آقا در این مانور حضور دارند که ۱۰ نفر مصدوم و ۱۰ نفر محبوس را نجات می‌دهند و حمل مصدوم و خاموش کردن حریق را خواهیم داشت.
وی می‌افزاید: اطفای حریق، نجات، فرماندهی عملیات، ارتباط مؤثر و آب‌گیری از شیر‌های مدرانت (شیر‌های تعبیه شده در خیابان) از جمله برنامه‌های ما در این مانور است.
منظمی راد می‌گوید: هدف اصلی ما از این مانور ارائه آموزش‌های ایمنی به ساکنان برای کار با خاموش کننده هاست که در کنار آن آمادگی ناوگان برای مقابله با بحران‌ها و حوادث شهری افزایش می‌یابد و کارکنان عملیات ما همیشه به دنبال چنین مانور‌هایی برای آمادگی کارکنان هستند.
کارشناس ایمنی، بهداشت و محیط زیست سازمان آتش‌نشانی مشهد می‌افزاید: در این مانور‌ها شناخت موقعیت‌های مکانی برای امدادرسانی سریع، شناسایی اماکن پرخطر و آسیب شناسی ساختمان‌ها هم انجام می‌شود.
در پایان این عملیات  کارکنان آتش‌نشانی نکاتی درباره اطفای حریق و عملیات نجات به ساکنان آموزش دادند و عکسی یادگاری در کنار هم گرفتند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->