سرخط خبرها

اهمیت فلورایدتراپی در مدارس

  • کد خبر: ۹۵۳۸
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
اهمیت فلورایدتراپی در مدارس
سال‌هاست عملیات وارنیش فلوراید با هدف جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های دانش‌آموزان در مدارس صورت می‌گیرد.
تکتم جاوید - هرچند این طرح موافقان و مخالفان بسیاری را به همراه داشت. اما تاثیر فلوراید به‌عنوان یک ماده پیشگیری‌کننده از پوسیدگی دندان به اثبات رسیده است. دکتر فتح‌الله فانی، رئیس گروه دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در گفت‌وگوی اختصاصی با شهرآرا، از اهمیت وارنیش فلوراید و ضرورت آموزش، معاینه و وارنیش فلوراید کودکان ۳ تا ۱۴ سال گفت. متن این گفتگو در ادامه آمده است.

درباره اهمیت فلوراید توضیح دهید.
فلوراید باعث استحکام مینای دندان و مقاومت در برابر عوامل پوسیدگی‌زا می‌شود. میزان نرمال فلوراید آب ۷/۰-۱ PPM (یک قسمت در یک میلیون قسمت) است که باتوجه به کمبود فلوراید در آب آشامیدنی اکثر مناطق استان، به روش‌های حمایتی ازجمله وارنیش فلوراید همراه با بهبود کیفی رژیم غذایی نیاز داریم. در استفاده موضعی وارنیش فلوراید روی سطح مینای دندان، باعث مقاومت دندان در مقابل پوسیدگی می‌گردد و لازمه اثربخشی آن انجام وارنیش فلوراید، با فاصله زمانی حداکثر ۶ ماه است.

در این راستا نخستین گروه هدف، کودکان گروه سنی چندسال است؟
از آن جا که بهداشت دهان و دندان کودکان و مقاوم‌سازی دندان‌ها از زمان رویش دندان‌ها از اولویت‌های بخش دهان و دندان می‌باشد، بدین جهت برای کودکان زیر ۲ سال ضمن آموزش به والدین، مسواک انگشتی در ۶، ۱۲ و ۱۸ ماهگی توزیع می‌گردد. از شروع ۳ سالگی نیز انجام معاینات غربالگری سالانه و وارنیش فلوراید، هر ۶ ماه صورت می‌گیرد. در همین راستا والدین می‌توانند ضمن مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت و تشکیل پرونده الکترونیک کودک، خدمات معاینه، وارنیش فلوراید را توسط مراقب سلامت یا دندانپزشک به صورت رایگان دریافت کنند. یادآوری می‌گردد که کودک، ۶ ماه آینده برای دریافت خدمات وارنیش فلوراید مرحله دوم مراجعه کند. باتوجه به اینکه مراقبت‌های دهان و دندان تا ۵ سالگی بر عهده والدین است، آموزش مراقبت دهان و دندان کودک به آنان نیز داده می‌شود.

طرح آموزش، معاینه و وارنیش فلوراید کودکان ۶ تا ۱۴ سال به چه نحو خواهد بود؟
در دوره دندانی مخلوط هم دندان‌های شیری و هم دائمی در دهان وجود دارند. اهمیت حفظ و مراقبت دندان‌های دائمی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. اولین دندان دائمی آسیاب –که به دندان ۶ معروف است- نقشی اساسی در رشد فک و رویش منظم سایر دندان‌ها دارد. پوسیدگی شدید و گاهی از دست دادن این دندان مهم، صدمات شدیدی به دندان‌های فرد وارد می‌کند. در این گروه معاینات غربالگری و مقاوم‌سازی دندان‌های دائمی با وارنیش فلوراید، همزمان با آغاز سال تحصیلی در مدارس و توسط مراقبین سلامت (بعد از دریافت رضایت‌نامه) به صورت رایگان انجام گردیده و ۶ ماه بعد مجددا مرحله دوم وارنیش فلوراید اجرا می‌شود. لازم به ذکر است کلیه خدمات انجام شده در سامانه سینا ثبت و پیامک دریافت خدمت به والدین ارسال می‌گردد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->