پلمب یک رستوران و ۲ فست فود در محدوده هاشمیه مشهد (۱۰فروردین۱۴۰۳) انتقاد یک فعال کارگری به لایحه تغییر قانون تعیین دستمزد کارگران| لایحه بر مبنای اصل سه جانبه گرایی نیست نحوه دریافت گوشت تنظیم بازار مورد نیاز هیئات مذهبی اعلام شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف و معدوم سازی ۲۹ تن مواد غذایی فاسد در مشهد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) با مشارکت اوقاف زمین نهضت مسکن برای ۲ شهر خراسان رضوی فراهم شد ادامه نگرانی‌ها از وضعیت ذخایر آبی سد‌ها در شروع سال ۱۴۰۳ + جدول کاهش زمان تحویل کارت سوخت از یک ماه به یک هفته لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها
تعزیرات امروز واحد‌های بدون قیمت در مجتمع تجاری فروش کالای دیجیتال مشهد را پلمب می‌کند

یکه‌تازی بی‌قیمت‌ها در «تک»

  • کد خبر: ۱۰۳۴۰
  • ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۳
  • ۱
یکه‌تازی بی‌قیمت‌ها در «تک»
بازدید نیمروزه گروه بازرسی پویش «بی‌قیمت نخریم» از مجتمع تجاری تک، واقع در بولوار سجاد که یکی از مراکز اصلی فروش کالا‌های دیجیتال در مشهد است، حکایت از بی‌قیمت‌فروشی تمام و کمال در این صنف دارد. شهرآرا در پویش «بی‌قیمت نخریم» همراه با بازرسان اتاق اصناف مشهد، سازمان صمت و تعزیرات حکومتی به سراغ واحد‌های صنفی مشهد می‌رود. در این پویش، شهروندان می‌توانند تخلفات مربوط به درج نکردن قیمت کالا‌ها را با شماره ۱۲۴ یا شماره ۸۰۰۰۱۲۴ به سازمان صمت و با شماره پیامک ۳۰۰۰۷۲۸۹ به شهرآرا اعلام و موضوع را پیگیری کنند.

پرده آخر- غوغا در طبقه منهای یک تک
روز گذشته حدود ۴۰ واحد تجاری مجتمع تک در طبقه همکف و منهای یک بازرسی شدند و به جز ۲ فروشگاه که یکی در میان کالاهایشان برچسب قیمت داشت، دیگر فروشگاه‌ها کاملا بی‌قیمت بودند.
بازرسی تمام شده است و قاضی امید جلیلی، رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی، مدیر مجتمع را فرامی‌خواند و برای او قانون را مرور می‌کند تا اتمام حجت کرده باشد: «بر اساس قانون باید اغلب فروشگاه‌های بی‌قیمت این مجتمع پلمب می‌شدند. قصد ما تعامل با بازار برای اجرای قانون است. تا فردا (امروز) فرصت دارید که به واحد‌های تجاری مجتمع گوشزد کنید که روی تمام کالاهایشان برچسب قیمت بزنند. در غیر این صورت واحد‌های متخلف پلمب خواهند شد.»

پرده اول- از موس ۷۵ میلیونی تا تعطیلی هماهنگ
ماشین تعزیرات حکومتی مقابل مجتمع تک می‌ایستد و رضا امید، کارشناس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان، با جلیقه مخصوص خود به همراه قاضی شعبه سیار تعزیرات حکومتی وارد مجتمع می‌شوند.
بازرسی نخستین مغازه به اتمام نرسیده است که چند واحد تجاری چراغ مغازه خود را خاموش می‌کنند و مشغول بستن مغازه‌شان می‌شوند. در یکی از واحد‌های تجاری هنوز بسته نشده است که قاضی جلیلی مقابل آن می‌ایستد. صاحب فروشگاه قفل مغازه را در دست دارد و مشغول بستن آن است که با او مواجه می‌شود، با حالتی که حکایت از شرمندگی دارد می‌گوید: «می‌خواستم بروم سرویس بهداشتی!» بازرس به کنایه می‌گوید: «انگار از وقتی ما آمده‌ایم صف سرویس بهداشتی مجتمع شلوغ و مغازه‌ها تعطیل شده است!»
بازرس سازمان صمت برای صاحب فروشگاه توضیح می‌دهد: «کشور در شرایط خاصی قرار دارد و برخورد با واحد‌هایی که بی‌قیمت هستند مثل گذشته نیست که به جریمه نودوشش‌هزارتومانی اکتفا کنیم. با اجازه قانونی از دادسرا واحد‌های تجاری بی‌قیمت به مدت یک ماه پلمب می‌شوند و روی مغازه‌شان پارچه‌ای بزرگ درباره تخلف و علت پلمبشان نصب می‌شود.»
صاحب فروشگاه مدام می‌گوید: «چشم، چشم!» و نصب قیمت را آغاز می‌کند. صاحبان واحد‌های تجاری از طریق تماس تلفنی علت بازرسی را به یکدیگر اطلاع می‌دهند. بعضی از فروشگاه‌ها شروع می‌کنند به درج قیمت.
به وضوح روشن است که برچسب‌های قیمت هنوز خشک نشده است. قیمت درج شده روی یک موس (موشواره) ۷۵ میلیون تومان است! خبرنگار شهرآرا قیمت محصول را از صاحب فروشگاه می‌پرسد و معلوم می‌شود قیمت آن ۷۵ هزار تومان است. عجله برای درج قیمت علت اشتباه است.
 
 
 

بیش از ۵۰ درصد سود!
کارشناس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت در مواجهه با یکی از معدود واحد‌هایی که روی کمتر از ۱۰ درصد کالاهایش قیمت درج کرده بود، فاکتور خرید اجناس قیمت‌دار را درخواست کرد.
روی هدفون قیمت ۱۵۰ هزار تومان درج شده است و بعد از بازرسی فاکتور خرید کالا، کاشف به عمل می‌آید که قیمت خرید آن ۹۴ هزار تومان است. گران‌فروشی واحد تجاری برای بازرس و قاضی تعزیرات حکومتی روشن می‌شود. او بیش از ۵۰ درصد به اصل قیمت کالا اضافه کرده، در‌حالی که سود مجاز صنف کالای دیجیتال ۷ درصد است.
چیزی که در این میان عجیب است، توجیهات صاحب فروشگاه برای این تخلف است.
او می‌گوید: «رقابت در بازار کالای دیجیتال و در صنف ما زیاد است. ازاین‌رو امکان اخذ سود مجاز روی برخی کالا‌های گران‌قیمت مثل لپ‌تاب را نداریم. به عنوان مثال یک لپ‌تاب پنج‌میلیون‌تومانی را با سود پنجاه‌هزار‌تومانی می‌فروشیم و در عوض همین سود را روی یک کالای کوچک نیز لحاظ می‌کنیم.» تخلف این واحد صنفی محرز است، با این وجود اگر قرار به برخورد باشد تمامی واحد‌ها در مجتمع تجاری‌تک باید پلمب شوند و ازاین‌رو قاضی جلیلی به تذکری جدی اکتفا می‌کند و تنها یک روز به این واحد متخلف برای اصلاح و درج قیمت وقت می‌دهد.

جوسازی ناموفق
هیاهو بالا گرفته است و قاضی جلیلی به همراه کارشناس اداره بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در میان جمعیت کسبه مجتمع تجاری تک هستند و به سؤالات پاسخ می‌دهند.
مردی با ماسک جلو می‌آید و با صدای بلند می‌گوید: «تمام مشکلات اقتصاد حل شده و فقط برچسب قیمت مانده است؟! و...». یک‌نفر از همکاران او هم‌زمان از صحنه فیلم‌برداری می‌کند. رئیس شعبه تعزیرات، اما خونسرد پاسخ می‌دهد: «اینجا هستیم تا به این مشکل رسیدگی کنیم، مغازه شما کجاست؟»
مرد ماسک‌پوش به جای پاسخ به اینکه کدام مغازه متعلق به اوست کنار می‌کشد. او نمی‌تواند در مسیر بازرسی و جو حاکم بر بازار اختلال ایجاد کند و البته از ترس جریمه و پلمب ترجیح می‌دهد منطق قانون را بپذیرد. حداقل ۴۰ نفر از کسبه دور بازرسان را گرفته‌اند و انتقاداتشان را بیان می‌کنند. محمدجواد عمیدمطلق، مدیر مجتمع تجاری تک می‌گوید: «قیمت کالای دیجیتال به صورت روزانه و گاهی به صورت ساعتی تغییر می‌کند. اگر بنا باشد ما اجناسمان را با لحاظ کردن سود مجاز به علاوه قیمت خرید بفروشیم سرمایه‌مان آب می‌رود. لپ‌تابی را که ۳ میلیون تومان خریده‌ایم با احتساب ۷ درصد سود مجاز باید ۳ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان بفروشیم. این در حالی است که قیمت روز آن کالا بیش از ۴ میلیون تومان است!»
کارشناس بازرسی، اما به گفتن یک جمله اکتفا می‌کند: «قانون باید رعایت شود، شما دلار یا طلا نمی‌فروشید. کالایتان مشخص است. علاوه بر این بسیاری از اجناستان از جمله لوازم جانبی دیجیتال نوسان قیمت آن‌چنانی ندارند. اما همکاران شما قیمت این قسم از کالا‌ها را هم درج نمی‌کنند.»
حجم تخلفات در مجتمع تجاری تک به حدی است که اگر قرار بر پلمب واحد‌های متخلف باشد باید کل مجتمع به مدت یک ماه تعطیل شود، ازاین‌رو بازرسان به تذکر جدی اکتفا می‌کنند و به متخلفان یک روز فرصت می‌دهند. امروز معلوم می‌شود که بی‌قیمت‌فروشان مجتمع تک چقدر تذکر قاضی شعبه سیار تعزیرات حـــکومتی استان را جدی گرفته‌اند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hadi
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۱۰
0
0
جناب مثلا قاضی این مملکت.شما که مبفرمایید کالاهاتونو گرون کردید همینجا هم همکارا بهت گفتن بیا ماشینتو قیمت قبل از گرونی بده ما تا ما هم قیمت قبل بفروشیم.در ضمن شما اگه خیلی ادعاتونمیشه و مثلا میفهمید میدونید کالاهایه ما با قیمت دلار وارد میشه و وابسته به نرخ دلاره اگر میخواین قیمتا بالا نرود قیمت دلار رو ثابت نگهدارید ......
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->