سرخط خبرها

ورود تسهیلگری برای تشکیل هیئت مدیره

  • کد خبر: ۱۰۴۶۱
  • ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۹
ورود تسهیلگری برای تشکیل هیئت مدیره
معاون خدمات شهری مشکلات شهرک شهید بهشتی را بررسی کرد
انسیه شهرکی
دبیر شهرآرا محله
وقتی ایده تشکیل هیئت امنا از سوی شهردار سابق مشهد مطرح شد، دورنمای این پیشنهاد رفع مشکل چندین و چند ساله و آسایش بیش از پیش اهالی شهرک شهید بهشتی را نوید می‌داد، اما اکنون بعد گذشت یک سال از آن پیشنهاد، این هدف محقق نشده است. به گزارش شهرآرامحله، پنجشنبه گذشته بود که معاون خدمات شهری شهرداری مشهد و معاونانش بنا به اهمیت موضوع و ظرفیت‌های بالقوه این شهرک خوزستانی‌نشین سری به آن زدند. بازدید از نما‌های رنگ و رو رفته و به تعبیر خود اهالی شهرک جنگ‌زده، مغازه‌های کوچک آهنی آبی‌رنگ با شکل و شمایل خاص در وسط شهرک، بازار آبزیان و....
حضور مسئولان و گروه همراه در شهرک شهید بهشتی برای اهالی و رهگذران امری عادی به نظر می‌رسید و شاید هم امیدوارشان می‌کرد این‌بار مشکلات قدیمی شهرک برطرف شود.
بعد از این بازدید، گروه مسئولان خدمات شهری و شهرداری منطقه سری به دفتر تسهیلگری کوی ۲۲ بهمن در ابتدای شهرک زدند تا از آخرین اقدامات حوزه بازآفرینی شهری و کارهایشان برای اهالی این شهرک بشنوند. بصری، کارشناس دفتر تسهیلگری، هم سعی کرد مختصر آماری از شهرک شهید بهشتی و پردیس و مسائلی را که در این مدت با گفتگو با اهالی و بررسی‌های میدانی به دست آورده است، تند تند توضیح دهد تا موضوعی از قلم نیفتد: جمعیت در شهرک پردیس و بهشتی درمجموع ۵ هزار و ۸۰۰ نفر و تعداد واحد‌های مسکونی هم ۱۸۹ واحد است. ۱۶۶ تجاری غیرمجاز و ۹ تجاری مجاز داریم. شهرک یک دبستان به نام مدرسه شهید جهان‌آرا و یک مسجد دارد. در ورود به محله ابتدا محله را شناسایی کردیم، سیمای نامطلوب، تجاوز به محوطه مشاع، کف‌سازی‌های خاکی که نه سبز شده اند و نه آسفالت هستند و... وی افزود: در مصاحبه با مردم به مقوله‌هایی رسیدیم که مطالبه اولیه مردم است مثل تأمین روشنایی شهرک که در شب بسیار تاریک است، فضای سبز ناکارآمد، هرس درختان، سرویس بهداشتی، طراحی ورودی و نصب یک المان و طراحی مسیر بازار که باید سامان‌دهی شود. فضای بازی هم آن‌قدر تجهیز نشده است که نیاز کودکان را برطرف کند. بحث دیگر دکه بازیافت است، در این منطقه تولید زباله زیاد است و این زباله‌ها باعث می‌شود که معتاد‌ها برای جمع‌آوری و سپس فروش زباله‌ها به این محله بیایند. برای بر هم زدن این زنجیره باید فکری به حال زباله‌های خشک کرد. برای رنگ‌آمیزی بلوک‌ها و نام‌گذاری هم قرار است با مردم مشارکت شود که این اولین گام مشارکتی با مردم است. موضوع دیگری که کارشناس تسهیلگری درباره آن گفت، فضای سبز شهرک است که هیچ جاذبه‌ای برایشان ندارد: فضای سبز شهرک باید به‌گونه‌ای احیا شود که حتی شب‌ها از آن به عنوان یک فضای مفرح استفاده شود. البته شهرداری منطقه در حال سامان‌دهی این فضای سبز است. نظر ما شکل‌گیری پاتوق‌هایی است که باعث شود مردم مشارکت بیشتری داشته باشند.
او به احداث خیابان جنوب که مشابه آن در اهواز و در واقع نوعی ایجاد هویت محله‌ای نیز هست گریزی زد و گفت: با احداث این خیابان اهالی تعلق خاطر بیشتری به محله‌شان پیدا می‌کنند.
مسئله کارآفرینی هم از نظر این کارشناس دفتر تسهیلگری دور نماند و گفت: رصد کرده‌ایم که اشتغال افراد این محله‌ها با هم‌فکری خودشان یا استارتاپ‌ها سامان‌دهی شود. لکزی، معاون اجرایی منطقه ۶ شهرداری، هم توضیحاتی درباره شهرک و کار‌هایی که تا به حال برای بهبود وضعیت آن انجام شده است، ارائه داد و گفت: ابتدا امکان ورود شهرداری به این مجتمع مسکونی نبود، اما سنت‌شکنی حریم شد. ما از انتها وارد شدیم و حریم شهید رستمی ۵۴ برداشته و یک ورودی ایجاد شد. در آینده دیوار بین پردیس و شهرک بهشتی هم برداشته می‌شود. از سال ۹۶ هم فضای سبز حساب شده‌ای در محوطه ایجاد کردیم. بیغوله‌هایی که ایجاد شده بود جمع شد، اما نظافت نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. تأکید لکزی بر این بود که تا هیئت امنا تشکیل نشود هرگونه طرحی شکست خورده است و علت آن را هم چنین توضیح داد: هرطرحی بخواهد اجرا شود خیابان غذا، احداث بازار و... در ملک مشاع است و شهرداری نمی‌تواند در ملک مشاع گامی بردارد مگر آنکه هیئت امنا تشکیل شود و این هیئت امنا باید به عنوان نماینده مردم طرف حساب شهرداری باشد. یکی از درخواست‌هایی که از دفتر تسهیلگری داریم، این است که مردم را به تشکیل همین هیئت امنا ترغیب کند. شاکری روش، مدیرعامل سازمان بازآفرینی فضا‌های شهری مشهد، هم ضمن تأیید حرف‌های معاون اجرایی منطقه ۶ بر پتانسیل‌های محله تأکید کرد و گفت: بازار آبزیان این محله جای کار بسیار دارد سرمایه‌گذار روی بازار آبزیان در حال برنامه‌ریزی اختصاصی است. معاون خدمات شهری شهرداری مشهد هم جمع‌آوری و پایش داده‌ها و ارتباط مؤثر با اهالی توسط دفاتر تسهیلگری را اقدامی مؤثر در زمینه تسریع انتقال نظرات و درخواست‌های شهروندان به شهرداری دانست و گفت: اقدامات خوبی توسط این دفاتر انجام شده است، اما فعالیت‌های در دست انجام، باید با سرعت بیشتری پیگیری شود و حوزه‌های مرتبط با فرآیند بازآفرینی با انسجام بیشتری حرکت کنند تا جمع‌بندی نهایی و تدوین سند توسعه محله زودتر به نتیجه برسد. مهدی یعقوبی این نکته را هم اضافه کرد: مواردی همچون تأمین روشنایی، نظافت محلات، تأمین گاری‌های زباله، آموزش شهروندی در حوزه تفکیک زباله از مبدأ و... نخست توسط دفاتر تسهیلگری شناسایی و سپس به حوزه خدمات شهری اعلام شود تا اجرایی شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->