جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

«کهربا» سینمادوستان را به هویزه کشاند

  • کد خبر: ۱۰۵۸۲
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۱
«کهربا» سینمادوستان را به هویزه کشاند
برگزاری نخستین جشنواره تخصصی فیلم دفاع مقدس خراسان رضوی در مشهد
زوزنی| نخستین جشنواره فیلم و عکس استانی با موضوع دفاع مقدس در خراسان رضوی درحال برگزاری است؛ جشنواره‌ای که از اواسط تابستان، فراخوان خود را منتشر کرد و تا اواخر مهر نیز به دریافت آثار هنرمندان در زمینه‌های فیلم مستند و داستانی، فیلم‌نامه، پویانمایی، نماهنگ و ویدیوی کوتاه و بلند پرداخت. بعد از پایان فراخوان بنا به آمار منتشرشده، مشخص شد که ۵۷۶اثر به دبیرخانه رسیده که اغلب آثار از مشهد ارائه شده است.
از این تعداد ۳۲۸ فیلم داستانی، ۱۱۳ فیلم مستند، ۷۵ متن فیلم‌نامه، ۱۳ اثر پویانمایی و ۴۷ اثر نماهنگ بوده است. همچنین بیش از ۵ هزارو ۲۰۰ قطعه عکس، متقاضی شرکت در جشنواره بوده‌اند. درنهایت پس از بازبینی، هیئت انتخاب ۱۲ فیلم داستانی، ۵فیلم مستند، ۴پویانمایی و ۷نماهنگ را شایسته حضور در بخش مسابقه دانسته‌اند.
این رویداد فرهنگی‌هنری را بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برپا کرده و نها‌د‌هایی همچون بنیادشهید و امور ایثارگران استان، حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی، موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و... در برگزاری آن همکاری کرده‌اند.

آخرین سانس «کهربا»
اکران فیلم‌های بخش مسابقه از ۱۰ آذر در پردیس سینمایی هویزه آغاز شده است و امروز به پایان خواهد رسید. براساس اعلام جدول نمایشِ فیلم‌های این جشنواره استانی، امروز فیلم‌های «ساک سفر»، «بازهم سکوت» و «شهید خادم‌الشریعه» از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۱۸:۱۵ به نمایش درخواهد آمد. همچنین در سانس بعدی از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۱۹:۱۵ دو فیلم «پسرم» و «ناجی می‌آید» نمایش داده خواهد شد. فردا ساعت ۱۷ نیز سالن شماره یک سینماهویزه شاهد برترین‌های نخستین جشنواره استانی فیلم دفاع مقدس
خواهد بود.
در روز اول اکران‌های این جشنواره نیز، فیلم‌های «خاموشی»، «عروسک»، «والا» و «پروازازحلب» به نمایش درآمد و دیروز هم مخاطبان این جشنواره به تماشای فیلم‌هایی مانند «کرار»، «عملیات‌شناسایی»، «پدر»، «خیرالنسا» و «زو» نشستند.

«کهربا»، نخستین جشنواره تخصصی فیلم دفاع مقدس است
بنا به گفته جواد فرهنگ‌نژاد، دبیر «کهربا» و معاون هنری‌سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، اغلب فیلم‌های رسیده به جشنواره همسو با موضوع‌های مطرح‌شده ایثار، شهادت، پایداری و مقاومت چهار موضوع اصلی این جشنواره هستند که به نقش دفاع مقدس در ابعاد اقتصاد مقاومتی، الگوسازی فرهنگی، سبک زندگی، عدالت و مبارزه با فساد توجه دارند.
همچنین در آثار پذیرفته‌شده به نقش ادارات، نهاد‌ها، سازمان‌ها و اقشار مردمی در دفاع مقدس، شهدای مدافع حریم وطن در برقراری نظم و امنیت و دفاع از ارزش‌ها و شهدای مدافع حرم در دفاع از حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت (ع) توجه شده است.
او همچنین درباره اینکه «کهربا» نخستین جشنواره فیلم دفاع مقدس است، گفت: این نخستین جشنواره با موضوع دفاع مقدس است که به صورت تخصصی در حوزه فیلم فعالیت می‌کند و برای اولین‌بار در یکی از استان‌های کشور برگزار می‌شود. شاید جشنواره‌های مشابهی در استان با موضوعات مشابه برپا شده‌اند، اما هیچ‌کدام به‌صورت تخصصی به موضوع فیلم دفاع مقدس توجه نکرده‌اند.
فرهنگ‌نژاد درباره بخش عکس این جشنواره هم گفت که این قسمت به‌عنوان بخش جنبی مطرح است و در بخش رقابتی شرکت داده نمی‌شود: «در نظر داریم از آثار برتر تقدیر کنیم و آن‌ها را برای گسترش فرهنگ دفاع مقدس در قالب‌های مختلف منتشر کنیم. یکی از این قالب‌ها برپایی نمایشگاه در استان است.»

آثار تکراری در جشنواره‌های تکراری
اولین جشنواره «کهربا» با همه ویژگی‌هایی که از آن گفته شد، فردا با برگزاری مراسم اختتامیه و مشخص شدن برگزیدگان به کار خود پایان خواهد داد؛ براین اساس در بخش فیلم داستانی و مستند، نماهنگ و پویانمایی، مهدی مسگران، مهدی رضازاده و علی عظیم‌زاده آثار را داوری می‌کنند. همچنین داوران بخش فیلم‌نامه این رویداد سینمایی شهاب ملت‌خواه، حسن کمالیان و مجتبی انوریان خواهند بود.
اما همچنان سوالی در اذ‌هان بی‌پاسخ می‌ماند: «آیا بهتر نیست به‌جای برگزاری جشنواره‌های متعدد و کم‌کیفیت استانی در حوزه فرهنگ و هنر دفاع مقدس، با اجماع دستگاه‌ها شاهد برگزاری یک جشنواره معتبر استانی باشیم و آیا اساسا وظیفه دستگاه‌های فرهنگی‌هنری در برگزاری جشنواره‌های متعدد است یا حمایت اصولی از تولید یا هر دوی این موارد؟»
آثار رسیده، راه‌یافته و حتی برگزیده به جشنواره‌های استانی که با موضوع ایثار و شهادت برگزار می‌شوند، اغلب محدود و تکراری هستند. گاهی درمیان آثار فیلم‌هایی دیده می‌شود که تولیدشان بیش از چهار سال پیش بوده است.
این تکرار یک زنگ خطر برای سینمای دفاع مقدس است؛ زنگ خطری که حکایت از نبود تولید تازه در این ژانر مهم سینمایی در استان دارد. حمایت‌های محدود، کم‌توجهی دستگاه‌های متولی فرهنگی‌هنری و حتی حمایت رانتی از تعداد محدودی فیلم‌ساز در این حوزه، روزبه‌روز بر ضعف آن می‌افزاید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->