آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته
سرخط خبرها
واکنش‌ها به شوخی غیرانسانی با کودک زباله‌گرد

این بار فراموش‌کار نباشیم

  • کد خبر: ۱۰۵۹۰
  • ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۰
این بار فراموش‌کار نباشیم
ارژنگ حاتمی| مطمئنا تا این لحظه کلیپ شوخی زشت و غیرانسانی یک جوان با کودک زباله‌گرد را دیده‌اید. جوانی کودک زباله‌گرد را داخل سطل زباله می‌اندازد و دوستش که در حال فیلم‌برداری است خنده سر می‌دهد، کلیپی که ناخودآگاه انسان را به یاد فیلمی می‌اندازد که چندی پیش منتشر شد و در آن یک پیمانکار شهرداری کرمان ۲ کودک گل فروش را مجبور کرد گل‌هایشان را با پلاستیک دورش بخورند. آن روز هم بسیاری آه و ناله سر دادند و البته بعد از مدتی همه فراموش کردند که اصلا چرا یک کودک باید کار یا برای سیرکردن شکمش زباله‌گردی کند.

بازتاب بی‌شعوری در روزنامه‌ها
این کلیپ در روزنامه‌های کشور بازتاب گسترده‌ای داشت. روزنامه «رسالت» عکس یکِ خود را به این موضوع اختصاص داد و روی آن با فونت بزرگ تیتر زد: «بی‌شعوری» این روزنامه از فرد خاطی با عنوان شهروندی یاد کرد که فاقد شعور است و با زیر پا گذاشتن خصیصه‌های انسانی نمی‌داند جایگاه شوخی و نگاه طنازانه کجاست.
روزنامه «هفت صبح» در صفحه اول خود عکسی از این کلیپ را در کنار عکسی از کلیپ دیگری گذاشته که در آن یک فرد به آتش زدن فرد دیگری در پمپ بنزین اقدام می‌کند و تیتر «۲ ویدئوی خجالت‌آور» را برای این ۲ تصویر انتخاب کرده است.
روزنامه «ابتکار» طرح تلخی در این باره در صفحه اولش منتشر کرد و به همین بهانه، به بلاتکلیفی لایحه حمایت از کودکان کار پرداخت. روزنامه «وطن امروز» در یادداشت خود از نوکیسگی نوشت و درباره سقوط اجتماعی هشدار داد.

واکنش‌های تند سلبریتی‌ها
انتشار این فیلم باعث واکنش‌های بسیاری در اینستاگرام شد. از آنجا که فرد مورد ظلم کودک بود می‌شد حدس زد که مطمئنا داریوش فرضیایی (عموپورنگ) به آن واکنش تندی نشان خواهد داد. عموپورنگ در صفحه شخصی‌اش نوشت: «به‌راستی که از انسانیت هیچ بویی نبرده‌ای. خدا ازت نگذره که با طفل معصوم چنین کاری می‌کنی. اشتباه نکن. اتفاقا اون سطل زباله جای توست.»
پرویز پرستویی ابتدا در پستی از بازداشت فرد خاطی خبر داد. سپس در پست دیگری نوشت: «چه هیولا‌هایی باید درون آدم وجود داشته باشد که با یه بچه زباله‌گرد این‌جورى برخورد کند؟ صداى خنده این ٢ نفرى که پشت دوربین هستند از ذهن من نمی‌رود. چقدر باید مریض باشید که از دیدن این صحنه بخندید؟»
این ویدئو آن‌قدر دردناک است که حتی امیرمهدی ژوله نیز که همواره سعی می‌کند تلخ‌ترین اتفاقات را با زبان طنز و کنایه بنویسد، در پستی جدی نوشت: «همین‌قدر بامزه، همین‌قدر خوش‌خنده، همین‌قدر دور از رحم و انسانیت.»
مجید حسینی، نویسنده و استاد دانشگاه تهران که گهگاه در صداوسیما به عنوان کارشناس حضور پیدا می‌کند، نگاهی متفاوت به این کلیپ دارد. حسینی نوشت: «این ویدئو یک ویدئو ساده نیست. نماد رابطه طبقه برنده با بازنده‌هاست. کودک کار را با سر در سطل زباله می‌اندازد و همه با هم می‌خندند. کودک عکس‌العملی جز تمکین ندارد! همه ما صبح تا شب آدم‌هایی هستیم که داریم به کودکان کار، به زنان سرپرست خانوار، به کودکان بلوچستان، به حاشیه‌نشین‌های شهر، به کارگران بیکار، به پشت‌کنکوری‌های بی‌آینده و ... می‌خندیم.»
حجت‌الاسلام محمدرضا زائری هم از دیگر چهره‌های فعال اینستاگرام بود که در متنی با هشتگ «باید دق کرد» نوشت: «آن‌قدر جسور و بی‌حیا شده‌اند. آن‌قدر شکم‌هایشان از حرام پر شده است و آن‌قدر آدم بودن باور غلطشان شده. مردم را به حساب که نمی‌آورند هیچ، در برابر مشکلاتشان لبخند می‌زنند و در جلساتشان قهقهه مستانه. پسرک‌ها و دخترک‌های کار، بدسرپرست و فقیر اطرافمان زیادند. اگر کمکشان نکنیم و دستشان را نگیریم، با این ۲ چه تفاوتی داریم؟»

چرا کودک زباله‌گرد داریم؟
کاربران توئیتر هم واکنش‌هایشان را در این خصوص با هشتگ «کودک زباله‌گرد» منتشر کردند. برخی توئیت‌ها درباره این بود که چرا از رفتار جوان خاطی تعجب کرده‌ایم، اما از اینکه یک کودک زباله‌گردی کند تعجب نکرده‌ایم. فرد دیگری معتقد بود همان‌طور که آن جوان خاطی باید مجازات شود، مسئولانی هم که شرایط اقتصادی را به جایی رسانده‌اند که یک کودک باید برای امرار معاشش به سطل‌های زباله پناه ببرد باید بازخواست شوند. برخی از توئیت‌ها به این شرح‌اند: «همه نگران حس بدی هستند که با دیدن کلیپ بهشون دست داده. هیچ‌کس رو ندیدم که نگران امور زندگی اون کودک یا خانواده‌اش باشه.»، «کار اون فرد رو همه قبیح دونستند. اون مرد رو هم گرفتند، ولی برای هیچ‌کس زباله‌گردی اون پسربچه غیرطبیعی نبود. اون کودک از فردا باز هم زباله‌گردی می‌کنه.» و «جالب است همه تأکید دارند باید با کودک زباله‌گرد خوش‌رفتار بود، اما کسی نمی‌گه چرا باید زباله‌گردی وجود داشته باشه و چه بر سر روان نوجوانی که مشغول این کاره خواهد اومد.».
آخرین خبر در این باره بازداشت فرد خاطی و انتشار فیلم ابراز پشیمانی اوست. جوانک در این فیلم می‌گوید «خیلی خیلی پشیمانم و دارم سکته می‌کنم. از مردم ایران می‌خواهم من را ببخشند.» پرونده این فیلم نیز احتمالا با دلجویی چند مسئول بهزیستی و ... از آن کودک کار و ایضا دادن گل توسط این جوان به کودک به اتمام خواهد رسید و کاربران فضای مجازی هم بعد از دیدن لبخند‌های کودک در عکس‌هایی که گرفته خواهد شد، روحیه لطیفشان که آزرده شده بود ترمیم می‌شود و در نهایت از فردای آن روز کودک زباله‌گرد دوباره راهی سطل‌های زباله شهر می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->