سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم واحد‌های اقامتی مشهد از نیمه اسفند تاکنون ۳۹ درصد اشغال شده است (۶ فروردین ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۵۰هزار نفر از خدمات ایستگاه‌های استقبال از زائر در مشهد
سرخط خبرها

۲ دانشگاه، یک هدف

  • کد خبر: ۱۰۷۱۲
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۵:۰۹
۲ دانشگاه، یک هدف
دکتر سیدمحمدحسین بحرینی‌طوسی رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد
سال ۱۳۱۳ اولین پیشنهاد تأسیس دانشگاه در مشهد در وزارت معارف آن زمان ثبت شد و سال ۱۳۱۸ موافقت‌نامه جدی‌تری برای تأسیس این دانشگاه ثبت و به وزارت معارف دستور داده شد تا در این مسیر اقدام شود. سرانجام سال ۱۳۲۶ آموزشگاه عالی بهداری مشهد پس از تکمیل، به پذیرش دانشجو اقدام کرد. ۲ سال بعد هم بنا شد تا این آموزشگاه به دانشکده پزشکی تبدیل شود و در این راستا سیزدهم آذر ۱۳۲۸ دکتر زنگنه، وزیر فرهنگ آن زمان، رسما دانشگاه علوم‌پزشکی را در مشهد افتتاح کرد و ۶۱ دانشجو هم در همان سال پذیرش شد.
دانشکده پزشکی نخستین دانشکده مشهد است. پس از این دانشکده و در سال ۱۳۳۴ به‌ترتیب دانشکده ادبیات، دانشکده معقول و منقول (الهیات) و دانشکده علوم به دانشگاه مشهد اضافه شدند. همه این دانشکده‌ها در حدفاصل سه‌راه ادبیات، خیابان اسرار و خیابان دانشگاه شکل گرفتند. نخستین دانشکده علوم‌پزشکی هم در محل دانشکده بهداشت امروز در خیابان دانشگاه بود.
همه این دانشکده‌ها تا سال ۱۳۶۴ با عنوان دانشگاه مشهد فعالیت می‌کردند؛ تا اینکه دولت تصمیم گرفت تا آموزش پزشکی و عالی را تفکیک کند. با تأسیس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی و دانشگاه فردوسی مشهد هم به‌صورت جداگانه متولد شدند.
درست است که از آن سال گسست فیزیکی اتفاق افتاد، ولی جدایی فکری و عاطفی میان ۲ دانشگاه اتفاق نیفتاده است؛ تا جایی که دانشگاه علوم‌پزشکی و فردوسی همچنان با هدف بالا بردن سطح آموزش آکادمیک و دانشگاهی در مشهد فعالیت می‌کنند. امروز هردو دانشگاه به لحاظ آموزشی و رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه مناسبی دارند. دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هیچ تفاوتی با دانشگاه علوم‌پزشکی تهران ندارد؛ اگرچه که تعداد اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه ۲ برابر دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد است.
هردو دانشگاه علوم‌پزشکی و فردوسی طی سال‌های اخیر در حیطه بین‌المللی‌سازی و جذب دانشجوی بین‌المللی تلاش کردند. در دانشگاه علوم‌پزشکی هر ترم بین ۵۰ تا ۱۰۰ درخواست پذیرش برای مقاطع تحصیلات تکمیلی شامل کارشناسی‌ارشد، دکترای تخصصی، PHD، دکترای تخصصی بالینی در رشته‌های مختلف از کشور‌های دنیا به ثبت می‌رسد.
دانشگاه علوم‌پزشکی رتبه اول گردشگری سلامت را در کشور دارد. ضمن اینکه ۸ نفر از اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه در سال ۹۷ در زمره دانشمندان یک‌درصد یا برتر دنیا قرار گرفتند.
دانشگاه علوم‌پزشکی بزرگ‌ترین دانشگاه شرق کشور است و به همین علت وظیفه کلان آموزشی و توسعه دانش پزشکی در این منطقه را بر عهده دارد. مهرماه امسال هفتادمین دوره دانشجویان پزشکی وارد این دانشگاه شدند. از سوی دیگر شصت‌وسومین دوره دانشجویان پزشکی نیز شهریور ۹۷ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند. باعث افتخار است که بسیاری از بزرگان کشور در حوزه‌های مختلف مانند وزارت بهداشت و علوم دانش‌آموخته دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد هستند.
دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و بیمارستان امام رضا (ع) یادآور خاطرات بسیار مهمی در طول تاریخ جمهوری اسلامی هستند؛ تا جایی که این بیمارستان و کارکنان آن از پایگاه‌ها و پایه‌های اصلی آغاز انقلاب اسلامی در مشهد بودند.
امیدواریم مسیر افتخار و پویایی علمی در دانشگاه علوم‌پزشکی ادامه پیدا کند و بتوانیم دوشادوش دانشگاه فردوسی مشهد سطح علمی و فرهنگی کلان‌شهر مشهد را ارتقا دهیم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->