«زائرسرای کرامت ۲» در مشهد افتتاح شد پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصدی احداث رینگ سلامت بوستان بجمهن مشهد شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند استقرار نیرو‌ها و تجهیزات خدمات شهری همزمان با شروع بارندگی در مشهد امسال مشهد به صورت ویژه به استقبال دهه کرامت می‌رود | خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت ۱۴۰۳ است+ فیلم باران بهاری هوای کلانشهر مشهد را پاک کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعلام برنامه‌های صدا وسیمای خراسان رضوی جهت برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اعمال قانون ۱۷۴۹ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۵۹ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو پراید در صدر جدول خودرو‌های آلاینده مشهد قرار دارد ترافیک پر حجم مشهد در مسیر حوزه‌های امتحانی کنکور سراسری ۱۴۰۳ (۶ اردیبهشت۱۴۰۳) ساعت کار مترو مشهد در روز برگزاری کنکور تغییر کرد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) بارش باران بهاری درجاده‌های خراسان رضوی | مه‌گرفتگی در محور درگز-قوچان (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟
سرخط خبرها

مشهد، پیشرو در بازسازی اتوبوس‌ها

  • کد خبر: ۱۰۷۱۷
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۷
مشهد، پیشرو در بازسازی اتوبوس‌ها
رئیس کمیته فنی اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری کشور در گفتگو با شهرآرا، از روند بازسازی اتوبوس‌های درون‌شهری مشهد قدردانی کرد
ملیحه فلاح - شرایط ویژه اقتصادی و سیاسی کشور و اعمال تحریم‌های فلج‌کننده نتوانسته گرد فرسودگی را بر بدنه ناوگان اتوبوس‌رانی درون‌شهری مشهد بنشاند و روند بازسازی اتوبوس‌ها در کشور راه میان‌بری است که نمی‌گذارد این ناوگان با کمبود مواجه شود.
رئیس کمیته فنی اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری کشور که برای بازدید از روند بازسازی اتوبوس‌های درون‌شهری به مشهد سفر کرده بود، این شهر را در بازسازی اتوبوس‌های فرسوده پیشرو دانست و افزود: در بازدید‌هایی که از مراکز بازسازی داشتم، این میزان پیشرفت و حجم خروجی را که در مشهد وجود دارد در این مدت کوتاه در هیچ مرکزی ندیدم.
«بازسازی در مشهد دلسوزانه بوده است و مسئولان به‌صورتی کار کرده‌اند که انگار خودشان مصرف‌کننده هستند.» لطف‌ا... سوادکوهی در حاشیه این بازدید در گفتگو با شهرآرا با بیان این موضوع گفت: به‌جای اینکه در وضعیت تحریم به سمت قطعات نو برویم، با زحمت زیاد از قطعات سالم موتور‌ها و گیربکس‌ها برای بازسازی استفاده می‌کنیم.

نوسازی هزینه نیست
رئیس کمیته فنی اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری کشور با تأکید بر اینکه نوسازی هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: مصرف سوخت و روغن و میزان آلایندگی در شهر‌ها کاهش می‌یابد.
سوادکوهی با بیان اینکه درباره نوسازی ناوگان حمل‌ونقل و به‌ویژه حمل‌ونقل درون‌شهری کشور غفلت شده است، اظهار کرد: باید هرچه سریع‌تر از وضعیت حمل‌ونقل پراکنده و از کنترل خارج شده مسافر‌کشی شهری به سوی یک نظام برنامه‌ریزی‌شده توسعه حمل‌ونقل اتوبوس شهری و مترو قدم برداریم. وی در ادامه با بیان اینکه مصرف سرانه انرژی ایران ۵ برابر کشور‌های صنعتی و ۳ برابر کشور‌های در حال توسعه است، افزود: به‌دلیل کم‌توجهی به بخش حمل‌ونقل عمومی شرایط از این نیز بدتر است. در شرایط کنونی کشور لازم است که مدیران در حوزه حمل‌ونقل عمومی دلسوزانه وقت بگذارند و ناوگان را سرپا نگاه دارند؛ بنابراین در این مرحله باید به بازسازی پرداخت. رئیس کمیته فنی اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری کشور در این بازدید، فرایند بازسازی اتوبوس‌های درون‌شهری را در مشهد موفق دانست و ادامه داد: روی این کار در مشهد وقت گذاشته شده و اکنون به‌درستی در حال انجام است. به گفته وی، اکنون در سازمان اتوبوس‌رانی مشهد بازسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس در یک دوره زمانی در دست برنامه‌ریزی قرار دارد و تاکنون ۱۲۰ دستگاه نوسازی شده و از این تعداد ۷۰ دستگاه با ورود دوباره به ناوگان به بهره‌برداری رسیده است.

سابقه جهانی بازسازی ناوگان فرسوده
رئیس کمیته فنی اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری کشور اظهار کرد: بازسازی ناوگان فرسوده به دلیل وجود تحریم نیست و در دنیا سابقه دارد. بر این اساس حتی اگر نوسازی انجام شود، باید به بازسازی نیز توجه داشته باشیم. سوادکوهی با اشاره به اینکه امر بازسازی فقط به مفهوم زیباسازی در مشهد انجام نشده، بلکه به بخش مکانیکی و قوای محرکه نیز توجه ویژه شده است، گفت: روند بازسازی اتوبوس‌ها در مشهد در یک فضای مدیریتی صحیح با دادن اختیار و به‌کارگیری تجارب افراد مجرب در حوزه مکانیکی، بدنه و تزیینات انجام می‌شود. وی با اشاره به صرف ۶۵ درصد هزینه و وقت بازسازی در قسمت مکانیک خودرو، هدف از این کار را بهره‌برداری دوباره از اتوبوس‌ها به مدت حداقل ۵ سال دانست و گفت: در بخش بدنه و سازه بازسازی اصولی با توجیه اقتصادی است که به‌صورت هوشمندانه و با کمترین هزینه در زمان کوتاه انجام شده است. رئیس کمیته فنی اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری کشور با اشاره به اینکه موضوع توجه ویژه به بازسازی حدود ۶ ماه قبل در اتحادیه مطرح شد، گفت: شهر‌های کشور رقم‌های مختلفی برای هزینه‌های بازسازی اعلام کردند که در این بین مشهد رقم‌هایی با بیشترین صرفه‌جویی و بالاترین بهره‌وری را پیشنهاد داد که در ابتدا تعجب‌برانگیز بود، اما اکنون که در روند بازسازی قرار گرفته‌ایم، مشخص است این کار به درستی مدیریت شده است. سوادکوهی با بیان اینکه بازسازی اگر توجیه اقتصادی نداشته باشد، ناموفق خواهد بود، اضافه کرد: ارقام پیشنهادی مشهد با برخی نقاط کشور ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد تفاوت دارد و از این رو این شهر باید به‌عنوان الگو معرفی شود تا در روند بازسازی دیگر شهر‌ها به آن توجه شود. وی در ادامه درباره سطوح استاندارد‌های یورو گفت: اگر سطوح استاندارد‌های یورو را به‌صورت غیرواقعی بالا ببریم و زیرساخت‌ها ازجمله مواد اولیه شامل سوخت، روغن و قطعات، ارزان و در دسترس نباشد، فقط یک نمایش پروپاگاندیست خواهد بود.

فقط می‌توانیم به استاندارد یورو ۳ برسیم
رئیس کمیته فنی اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری کشور تصریح کرد: نباید به خودمان دروغ بگوییم؛ باید در مصوبات هیئت دولت، مجلس و سازمان‌های پاسخ‌گو صراحت و راست‌گویی پیشه کنیم و اکنون به‌صورت واقع‌بینانه در تولید و بهره‌برداری می‌توانیم فقط به سطح استاندارد یورو ۳ دست پیدا کنیم. به گفته سوادکوهی، برای دستیابی به سطوح بالاتر استاندارد یورو نیاز به توجه ویژه به پالایش، سوخت و قطعه‌سازی است. وی درباره بازسازی اتوبوس‌های «مان» گازسوز نیز چنین گفت: در بین ۶ مدل اتوبوس گازسوز، اتوبوس‌های «مان» بیشترین عمر و حضور را در میدان بهره وری داشته‌اند، اما به‌صورت کلی هزینه‌های تأمین و نگهداری اتوبوس‌های گازسوز ۴۰ درصد بالاتر از اتوبوس‌های دیزلی است. رئیس کمیته فنی اتحادیه اتوبوس‌رانی‌های شهری کشور افزود: سیاست‌های زیست‌محیطی ما را به سمت اتوبوس گازسوز برد، اما در شرایط کنونی بهره‌برداری از این اتوبوس اقتصادی نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->