نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها
علم و ورزش

سن شروع ورزش کودکان را بشناسیم

  • کد خبر: ۱۰۷۳۵
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴
سن شروع ورزش کودکان را بشناسیم
کمتر پدرومادری هستند که فواید چندبُعدی تحرک جسمانی در فرزند خود به‌ویژه درخصوص تناسب اندام و کارایی حرکتی در فعالیت‌های روزمره را نشناسند، اما سن شروع فعالیت بدنی و ورزش یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌هاست. دراین‌راستا به‌نظر می‌رسد از دیدگاه «تحرک، منشور سلامت کودک» زندگی فعال می‌تواند از بدو تولد آغاز شود؛ هرچند این تحرک به‌صورت غیرفعال و توسط مادر باشد.

میزان فعالیت بدنی کودکان
سازمان بهداشت جهانی میزان مناسب فعالیت بدنی برای کودکان را روزانه ۶۰ دقیقه با شدت متوسط به بالا تعریف کرده است و این میزان می‌تواند تا ۲ ساعت نیز افزایش یابد. ورزش‌کردن می‌تواند سلامت روانی، سلامت جسمی و سلامت اجتماعی کودکان را رقم بزند.

سن شروع ورزش در کودکان
مدل توسعه ورزشی بلند‌مدت یکی از بهترین مدل‌های تمرینی، رقابتی و ریکاوری است. در این مدل ۳ مرحله اول از ابتدای تولد شروع می‌شود و تا حدود دوازده‌سالگی طول می‌کشد که درمجموع باعث افزایش سواد حرکتی خواهد شد؛ بنابراین سن شروع ورزش به‌معنای افزایش سواد حرکتی سن تولد است که می‌تواند غیر از نقش عملکردی، نقش سلامتی نیز داشته باشد. پایه سواد حرکتی قبل از ورود کودک به هفت سالگی رقم می‌خورد. زمانی که یک کودک از طفولیت خارج می‌شود، باید برنامه مشخصی برای فعالیت بدنی‌اش مدنظر قرار گیرد، چراکه اثربخشی تمرینات و فعالیت‌های بدنی در بازه سنی ۲ تا ۷ سال ثابت شده است. این برنامه‌ها در قالب کلاس‌های والد و کودک است و با حضور خانواده‌ها و به‌صورت بازی جریان پیدا می‌کند. در بازه سنی ۳ تا ۷ سال که قبل از ورود کودکان به مدرسه است، باید تمرینات مختلفی تعریف شود که در فضا‌هایی نظیر مهدکودک‌ها، فضا‌های باز همچون پارک‌ها یا باشگاه‌های تندرستی انجام می‌شود.
مرحله چهارم، تقریبا بین ۱۲ تا ۱۶ سالگی، مرحله اصلی تمرین است که بیشترین تغییر در قابلیت‌های آمادگی جسمانی و حرکتی رخ می‌دهد و فرد نوجوان برای رقابت آماده می‌شود. مرحله ششم، مرحله‌ای است که فرد هدف اصلی از تمرین را برای برنده‌شدن قرار می‌دهد. در بازه سنی ۷ تا ۱۲ سال کودکان می‌توانند به رشته‌های مختلف ورزشی ورود کنند؛ اما فعالیت آن‌ها نیز در قالب بازی و سرگرمی باشد که نه کاملا بازی و نه کاملا ورزش است. ۱۲ سال به بعد نیز کودکان می‌توانند به‌صورت حرفه‌ای به ورزش‌کردن بپردازند و آموزش‌های لازم به آن‌ها ارائه شود.
گزارش خطا
برچسب ها: علم و ورزش
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->