سرخط خبرها

آگاهانه به میدان برویم

  • کد خبر: ۱۱۱۴۱
  • ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۶
آگاهانه به میدان برویم
بررسی ضرورت تشکیل بانک اطلاعاتی محله در نشست شورای اجتماعی محله طلاب
فاطمه سیرجانی
خبرنگار شهرآرامحله منطقه
سومین نشست نماینده‌های مردمی شورای اجتماعی محله طلاب در کانون شهید پل‌شکسته درحالی برگزار شد که رئیس شورا بر ضرورت تشکیل و منسجم‌شدن فعالیت کارگروه‌ها تأکید کرد.
تشکیل بانک اطلاعاتی ظرفیت‌ها و فرصت‌های محله، برگزاری کارگاه تولید و پرورش قارچ و کارگاه‌های مشاوره ۳ طرح پیشنهادی در این نشست بود که به تصویب اعضا رسید.
در ابتدای این نشست حسینعلی زرنگ، رئیس شورا، با تأکید بر اهمیت وقت، تشکیل کارگروه‌ها و تعامل آن‌ها با مردم را یادآور شد. وی با تقسیم‌بندی کارگروه‌ها در حوزه‌های عمران و شهرسازی، آموزش و مشارکت‌های اجتماعی، سلامت و محیط‌زیست گفت: فرصتی تا پایان سال نمانده است و بهتر است کارگروه‌ها فعالیت خود را به‌طور جدی‌تر دنبال کنند تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

تشکیل بانک اطلاعاتی
در ادامه نماینده تشکل‌ها از ضرورتی یاد کرد که نماینده‌های شورا در همه محله‌ها با آن درگیرند و آن موضوع شناسایی ظرفیت‌ها و تشکیل بانک اطلاعاتی است؛ اینکه باید در هر زمینه‌ای که قدم برمی‌داریم، اساس کار ما اطلاعات صحیح و معتبر باشد.
دسترس گفت: در گام اول باید ظرفیت‌ها و داشته‌های منطقه و محله خودمان را استخراج کنیم و بشناسیم تا در گام بعد در راستای هویت‌بخشی به محله قدم برداریم. اصلا هویت‌بخشی بدون آشنایی با افراد و جریان‌های تأثیرگذار امکان‌پذیر نیست. وی ادامه داد: شاید خیلی از ما هنوز از پدیده‌ای که در گذشته‌های نه‌چندان دور باعنوان یخچال و آب‌انبار‌های قدیمی در منطقه بوده است، بی‌اطلاع باشیم. وقتی به‌عنوان نماینده شورا چیزی دراین‌باره ندانم، چطور می‌توانم انتظار هویت‌بخشی به محله را داشته باشم!

معرفی ظرفیت‌ها
ا‌ین عضو شورای اجتماعی ادامه داد: بی تردید هر‌کدام از ما به‌عنوان نمایندگان مردم ظرفیت‌هایی را می‌شناسیم که در تکمیل بانک اطلاعاتی می‌تواند مؤثر باشد. معرفی شخصیت‌های علمی، ورزشی، کسبه خوش‌نام، فعالان فرهنگی، مکان‌های ورزشی، کانون‌های فرهنگی و... دراین‌راستا یاری‌رسان خواهد بود؛ اینکه به‌فرض بدانیم آمار ورزش‌کاران در این محله بیشتر از هنرمندان است و فعالیت‌ها و برنامه‌های شورا را در همان زمینه تنظیم کنیم. وی افزود: تهیه بانک اطلاعاتی این ارزش را دارد که بیشتر وقتمان را صرف گردآوری موضوع‌های آن کنیم؛ چون بعد از این مرحله است که می‌توانیم به شیوه‌ای مؤثرتر در راستای هویت‌بخشی گام برداریم. دسترس یادآور شد: درخلال تحقیق و پژوهش درباره جمع‌آوری اطلاعات، ضمن آشنایی ساکنان محله با اعضای شورا‌های اجتماعی، اگر مشکلی در حوزه عمران و آبادانی بود، آن موضوع نیز پیگیری خواهد شد.

استفاده از تجربه‌ها
در ادامه نشست، نماینده کسبه در شورای اجتماعی محله با بیان اینکه یکی از معضلات و دغدغه‌های عصر حاضر مشکلات اقتصادی و موضوع بیکاری است، گفت: بااستفاده از ظرفیت‌های شورا می‌توان درراستای کمک به افراد بی‌بضاعت و زنان سرپرست‌خانوار گام برداشت.
مسعود صداقتی پیشنهاد برگزاری کارگاه‌هایی، چون پرورش و تولید قارچ، آموزش خیاطی، پرورش گل و... را درراستای اشتغال‌زایی خانگی داد و یادآور شد: در این محله که بافت تجاری پررنگی دارد، کاسبان خوش‌نام و کارآفرینی داریم که می‌توان روی تجربه آن‌ها حساب کرد و مطمئن هستیم که در این حوزه چیزی را دریغ نمی‌کنند.

ویژه و رایگان
پیشنهاد مطرح شده باعث شد تا زهره جهانشیر، دبیر شورا، از پیاده‌شدن طرح‌های آموزشی «الفبای مهارت» و «آوای همت» در منطقه خبر دهد. وی گفت: در این طرح آموزش‌های ویژه و رایگان برای شهروندان درنظر گرفته شده است که تاکنون بااستقبال همراه بوده است.  جهانشیر از کارگروه‌ها خواست باتوجه به مشخص بودن جامعه هدف، به شناسایی و آگاه‌سازی برای برگزاری چنین کارگاهی در منطقه اقدام کنند.

استفاده از ظرفیت
دغدغه اختصاص فضایی برای بهره‌مندی از آموزش‌ها، موضوعی بود که رئیس شورا را به پاسخ واداشت و گفت: فرهنگ‌سرای انقلاب ازجمله ظرفیت‌های خوب منطقه است که باتوجه به فضای آموزشی و سالن مناسبی که دا‌رد، می‌شود برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی از آن استفاده کرد.
زرنگ با اشاره برگزاری هفتگی جلسات آموزشی هم‌رشد در این مجموعه افزود: عمده فعالیت این گروه تلاش برای رشد باورها، بالابردن اعتماد‌به‌نفس و خودباوری و شناسایی توانایی‌ها و استعداد‌های فردی است که محقق‌شدن این امر، تحولات اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

آرامش در خانواده با کمک شورا   
نماینده ساکنان محله نیز با اشاره به مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر بیشتر خانوار‌هاست، بر آموزش‌هایی با نتایج زودبازده تأکید کرد. وی مشکلات والدین در ارتباط‌گیری با نوجوانان و جوانان، اعتیاد، خشونت و... را ازجمله دلایل نداشتن مهارت‌های ارتباطی یاد کرد. حسن محمدپور برگزاری کارگاه‌های آموزشی ارتباط مؤثر، تربیت فرزند، کنترل خشم، اعتماد‌به‌نفس، خودباروی و... را باحضور استادان و مشاوران خبره پیشنهاد داد و گفت: شورا بااستفاده از امکانات، تعاملات و ظرفیت‌هایی که دارد، بعد از شناسایی جامعه هدف، با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، آرامش را بر زندگی خانواده‌های ساکن در محله حاکم کند. در ادامه دبیر شورا از اعضا خواست رأی خود را به موضوع‌های مطرح شده اعلام کنند. در پایان،  اعضای شورا موضوع بانک اطلاعاتی را یک‌بار دیگر طرح کردند و قرار شد برای آغاز کار، فرم‌های مخصوص تحقیقاتی آماده شود و در اختیار اعضا قرار بگیرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->