پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

تداوم کاهش قیمت مرغ/قیمت مرغ در بازار به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید

  • کد خبر: ۱۴۸۴۶
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
تداوم کاهش قیمت مرغ/قیمت مرغ در بازار به ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: روز گذشته نرخ هر کیلو مرغ آماده به طبخ ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان رسید.

به گزارش شهرآرانیوز، برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی، از کاهش ۳۰۰ تومانی نرخ مرغ نسبت به ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: روز گذشته متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۹۰۰ تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان بود.


وی عرضه بیش از حد در برابر تقاضا، نبود کشش بازار و ارزان شدن گوشت قرمز را دلیل اصلی افت قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که روند فعلی قیمت تا پایان ماه در بازار ادامه یابد.


چهارآیین از افزایش چشمگیر قیمت جوجه یک روزه در بازار خبر داد و گفت: با توجه به ازدیاد تقاضا از سوی مرغداران طبق روال همه ساله در این ایام قیمت هر قطعه جوجه یک روزه به ۴ هزار و ۱۰۰ تا ۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است که به پیک تقاضا در ابتدای هفته نخست بهمن انتظار می‌رود قیمت نوسان مجددی در بازار نداشته باشد.


عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی قیمت منطقی هر کیلو مرغ زنده را ۹ هزار و ۷۰۰ تا ۱۰ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ را ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: فروش با نرخ‌های فعلی بیانگر زیان چشمگیر تولید کنندگان است که انتظار می‌رود در ابتدای ماه با افزایش کشش بازار قیمت مرغ به نرخ منطقی خود برسد.


این مقام مسئول از ثبات سایر نهاده‌ها در بازار خبر داد و افزود: هم اکنون هر کیلو کنجاله سویا با نرخ ۲ هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در اختیار واحد‌های مرغداری قرار می‌گیرد و تنها نرخ ذرت نسبت به روز‌های اخیر نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی را در بازار تجربه کرده است.


او با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت ریز مغذی و واکسن در بازار بیان کرد: قیمت نهاده‌هایی همچون ریز مغذی، مکمل، واکسن و دارو نسبت به ابتدای سال بیش از ۴ برابر رشد داشته است در حالی که این افزایش قیمت در نرخ تمام شده تولید لحاظ نشده است.


خرید تضمینی مرغ مطلوب مرغداران نیست


چهارآیین درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی مرغ اظهار کرد: اگر چه خرید تضمینی مرغ نسبت به روز‌های اخیر تا حدودی در بازار افزایش یافته، اما همچنان مد نظر تولید کنندگان نیست.


عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن مرغ در قالب خرید تضمینی از سطح بازار جمع آوری می‌شود، گفت: این میزان خرید یک چهارم خرید مد نظر مرغداران است و با این وجود تا زمانی که خرید مرغ به حداقل روزانه ۱ هزار تا ۱ هزار و ۱۰۰ تن به صورت مستقیم از تولید کنندگان نرسد تاثیری در تعادل قیمت در بازار نخواهد داشت.


وی ادامه داد: هم اکنون قیمت منطقی هر کیلو مرغ گرم ۱۴ هزار تومان بوده که با احتساب هزینه‌های انجماد و تحویل درب انبار‌های شرکت پشتیبانی باید با نرخ ۱۵ هزار و ۴۰۰ تا ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان از تولید کننده خریداری شود در غیر این صورت مرغداران تمایلی به تحویل مرغ تولید به پشتیبانی امور دام نخواهند داشت.


چهارآیین با اشاره به اینکه صادرات مرغ به سبب نبود رقابت در بازار‌های هدف امکان پذیر نیست، گفت: با توجه به تصمیمات متعدد مسئولان دولتی مبنی بر ممنوعیت و آزادسازی صادرات و اشباع شدن بازار توسط رقبا دیگر امکان نفوذ در بازار‌های هدف وجود ندارد که بدین ترتیب صادرات مرغ به بازار‌های هدف انجام نخواهد گرفت.


عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی افزود: اگر چه صادرات به ظاهر آزاد است، اما اخذ تعرفه وعوارض بالای صادرات موجب شده تا صادر کنندگان نتوانند با سایر رقبا به رقابت در بازار‌های هدف بپردازند به همین خاطر صادرات محدود و غیر قانونی تاثیری در تعادل قیمت در بازار نخواهد داشت.


به گفته چهار آیین با وجود پتانسیل بالای صنعت مرغداری از مسئولان ذیربط انتظار می‌رود از اتخاذ تصمیمات خلق الساعه مبنی بر ممنوعیت‌های گاه و بی‌گاه صادرات و اخذ تعرفه بالای صادراتی اجتناب کنند تا با حضور در بازار‌های هدف و رقابت پذیری با سایر رقبا بتوانیم ارز آوری قابل توجهی را نصیب کشور کنیم.


وی خرید تضمینی مرغ به نحوه مستقیم و روزانه حداقل ۱ هزار تن را تنها راه حل تعادل قیمت و جلوگیری از زیان مرغداران در بازار برشمرد و گفت: با خرید روزانه ۱ هزار تن مرغ زنده به صورت مستقیم از مرغداران علاوه بر تامین ذخایر استراتژیک می‌توان از استمرار زیان مرغداران جلوگیری کرد و در شرایط فعلی هیچ راهی جز خرید تضمینی مرغ از مرغدار جوابگوی تعادل قیمت در بازار نخواهد بود.


نیازی به واردات مرغ نداریم


عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با بیان اینکه نیازی به واردات مرغ برای تنطیم بازار نداریم، گفت: با وجود پتانسیل بالای صنعت واردات مرغ به معنای تقدیم کردن ۲۵ درصد ارزش افزوده صنعت به تولید کنندگان خارجی است که این امر با حمایت از تولید داخل مغایرت دارد.


چهارآیین در پایان تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۱ جامع نظام دامپروری کشور واردات محصولات پروتئینی همچون گوشت مرغ باید به گونه‌ای باشد که نظام تعرفه آن به نفع تولید داخل و حمایت از تولید کنندگان باشد ضمن آنکه در شورای فعلی اقتصاد مسئولان تنظیم بازار بهتر است به سبب تولید مرغ بیش از نیاز در مسیر واردات نباشند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->