امدادرسانی به بیش از ۳۹ هزار سیل‌زده سیستان و بلوچستان/آمادگی همه جانبه برای کمک

  • کد خبر: ۱۴۸۶۷
  • ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
امدادرسانی به بیش از ۳۹ هزار سیل‌زده سیستان و بلوچستان/آمادگی همه جانبه برای کمک
طی حکمی از سوی قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت، ایرج حسن‌پور به عنوان نماینده‌ی تام‌الاختیار وی برای رفع مشکلات، تامین ارزاق مناطق آسیب دیده از سیل سیستان و بلوچستان منصوب شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: ۳۹ هزار و ۵۴۹ آسیب دیده سیل در این استان از ۲۱ دی تاکنون توسط نیرو‌های هلال احمر امدادرسانی شدند.
 
رسول راشکی اظهار داشت: با توجه به استقرار بالگرد‌های جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی در منطقه و باز شدن برخی از راه‌های مواصلاتی روند امدادرسانی با سرعت بیشتری در حال انجام است که در همین راستا تا کنون هشت هزار و ۷۷۶ خانوار آسیب دیده در سیلاب اخیر توسط نیرو‌های هلال احمر استان امدادرسانی شدند.

وی ادامه داد: همچنین چهار هزار و ۶۸۸ نفر سیلزده سیستان و بلوچستان در قالب هزار و ۱۷ خانوار در چادر‌های امدادی این جمعیت اسکان اضطراری داده شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان نصب ۹۷۷ دستگاه چادر امدادی، توزیع ۲ هزار و ۱۰۲ تخته موکت، چهار هزار و ۵۶۲ تخته پتو، پنج هزار و ۶۳۴ کیلوگرم نایلون و ۳۰۲ شعله والور را از جمله اقلام توزیع شده در بین آسیب دیدگان جنوب استان عنوان کرد.

وی اظهار داشت: ۲۱۲ روستا و ۱۴ شهرستان سیستان و بلوچستان درگیر سیلاب و آبگرفتگی هستند که تاکنون توسط ۱۱۸۰ نیروی نجاتگر هلال احمر در قالب ۲۸۶ تیم عملیاتی و بکارگیری ۱۶۳ خودروی امدادی و عملیاتی خدمات به آنان ارائه شد.

ورود سامانه بارشی و بارندگی‌های سیل آسا در روز‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان بویژه نیمه جنوبی راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان به طور کامل قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیرو‌های امدادی تاکنون راه ۵۰۰ روستا باز شده است و دلیل و شرایط بد جوی در روز نخست امکان امداد رسانی بسیار محدود بود، اما پس از آن کار امداد رسانی و ارائه خدمات به سیل زدگان بوسیله قایق، چرخ‌بال و روستا‌هایی که ارتباط زمینی آن‌ها برقرار شده بوسیله خودرو‌های سبک و سنگین با سرعت ادامه دارد.
 
امدادرسانی به بیش از ۳۹ هزار سیل‌زده سیستان و بلوچستان
 
خسارت هزار و ۱۰۰ میلیارد تومانی سیلاب به سیستان و بلوچستان
 
استاندار سیستان و بلوچستان گفت: براساس برآوردهای اولیه خسارت سیلاب اخیر تاکنون هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به بخش‌های کشاورزی، شهری و راه‌های این استان خسارت وارد کرده است.

احمدعلی موهبتی اظهار داشت: همزمان با بارندگی‌های ۲۰ تا ۲۲ دی در سیستان و بلوچستان بویژه نیمه جنوبی راه ارتباطی ۸۹۰ روستای این استان به طور کامل قطع شد که با تلاش شبانه روزی نیروهای امدادی تاکنون راه ۵۰۰ روستا باز شده است.

وی ادامه داد: همچنین براساس آخرین آمار از مجموع ۸۷۷ روستای سیستان و بلوچستان که دچار قطعی برق شده بودند تاکنون برق ۸۱۲ روستا وصل شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان از برقراری شبکه آب در ۹۳ روستای سیلزده استان خبر داد و افزود: در سیلاب اخیر آب ۲۴۵ روستا قطع شده بود که با تلاش تیم‌های شرکت آب و فاضلاب شبکه آب ۹۳روستا مجدد به شبکه بازگشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین بارندگی این مدت با ۲۲۶ میلی متر از فنوج گزارش شده است، گفت: با توجه به بارندگی‌های بی‌سابقه این مدت در سیستان و بلوچستان هم‌اینک علاوه‌بر دستگاه‌های خدمات رسان هفت فروند بالگرد، ۴۶ فروند قایق و یک لنج در مناطق جنوبی استان درحال ارائه خدمات به سیلزدگان هستند.

موهبتی بیان کرد: تمامی ظرفیت‌های سیستان و بلوچستان برای کمک رسانی به مردم سیلزده بسیج شده و مسوولان در کنار مردم به خدمات رسانی مشغول هستند.

ورود سامانه بارشی و بارندگی‌های سیل آسا در روزهای ۲۰ تا ۲۲ دی سبب قطع ارتباط ۵۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان شده بود که به همین دلیل و شرایط بد جوی در روز نخست امکان امداد رسانی بسیار محدود بود اما پس از آن کار امداد رسانی و ارائه خدمات به سیل زدگان بوسیله قایق، چرخ‌بال و روستاهایی که ارتباط زمینی آنها برقرار شده بوسیله خودروهای سبک و سنگین با سرعت ادامه دارد.

وزیر بهداشت: مقابله با بیماری‌ها در مناطق سیلزده بلوچستان جدی گرفته شود
 
دکتر سعید نمکی در نشست بررسی مشکلات، آسیب‌ها و پیشگیری از بیماری‌های پیش رو  در مناطق سیلزده جنوب سیستان وبلوچستان که در چابهار برگزار شد اظهارداشت: تمام کادر بهداشتی درمانی در آماده باش و در حال خدمات رسانی به سیلزدگان هستند تا مشکل و بیماری به وجود نیاید.

وی گفت: تامین مایحتاج زندگی بویژه آب سالم و بهداشتی از اقدامات ضروری مسوولان برای سیلزدگان در دستور کار باشد.

وزیر بهداشت،  درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: کشور همسایه با بیماری‌های زیادی مواجه است و استان سیستان وبلوچستان به دلیل همجواری وظیفه سنگینی برای مقابله و ارتقای سلامت دارد.

وی افزود: سیستان وبلوچستان باید یک استان بزرگ از نظر جمعیت و وسعت دیده شود و جمعیت پراکندگی آن برای برخی امکانات به حد نصاب نمی‌رسد که نیاز است برای اختصاص امکانات و نیرو یک بازنگری جدی داشته باشیم.

نمکی گفت: سرم عقرب وارداتی نمی‌تواند موثر باشد، چون نوع عقرب منطقه متفاوت بوده و اگر هم خریداری کنیم فایده‌ای ندارد و توصیه من استفاده از سرم عقرب رازی است که می‌تواند بیمار را درمان کند.

وی تصریح کرد: جمع آوری لاشه‌های حیوانات اهلی و وحشی به قید فوریت انجام شود تا مردم با بیماری و مشکلات دیگر و حاد رو به رو نشوند.

وزیر بهداشت ادامه داد:  ۳۹۶ هزار قطعه مرغ در آق قلا براثر سیل تلف شدند، ولی در این منطقه بهتر می‌توان نسبت به جمع آوری و دفن لاشه‌های حیوانات و دام و طیور اقدام کرد.

وی بیان کرد: کارخانه‌های دارویی به اندازه کافی مواد اولیه دارند و دارو به حد کافی موجود است و علیرغم تحریم دارویی مشکلی نداریم و دشمن به دروغ می‌گوید که دارو تحریم نیست در حالی که نمی‌توانیم دارو از خارج تامین کنیم.

نمکی از تلاش‌های کادر بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر برای خدمات رسانی در سیل چابهار و سایر نقاط قدرانی کرد و افزود: هیچ بیماری در منطقه تاکنون رخ نداده است.

وی بیان کرد: در گذشته از هر پنج نفر ۲ نفر در سیستان وبلوچستان دچار بیماری‌های پرمخاطره بودند و هم اینک وضع از گذشته خیلی بهتر است.

استاندار سیستان وبلوچستان نیز اظهار داشت: هواشناسی بارندگی‌ها را پیش‌بینی کرد، ولی در عمل بیش از دو برابر بارید، بطوریکه بارندگی‌های اخیر در برخی نقاط نظیر بنت نیکشهر به ۲۲۶ میلی‌متر رسید و در نقاط مختلف خسارت‌های زیادی داشته است.

احمد علی موهبتی افزود: سیستان وبلوچستان در حوزه بهداشت و درمان در کشور خیلی عقب بوده و نیاز است توجه ویژه‌ای به تکمیل چارت بهداشتی درمانی،  نیروی انسانی و پزشک این استان شود.

وی بیان کرد: حوزه آموزش و بهداشت از اولویت‌هاست و شاخص‌های پایین این استان به دلایل مختلف همیشه عقب است و در همه‌ی حوزه‌های مشکلات جدی داریم و تنها راه رسیدن به میانگین و استاندارد‌های کشوری تخصیص ردیف اعتباری مستقل برای جبران این عقب ماندگی‌هاست.

استاندار سیستان و بلوچستان استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی برای ارتقای شاخص‌های بهداشتی و درمانی این استان را خواستار شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز اظهار داشت: ۳۷ مادر باردار در مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان جابجا شدند که ۱۴ مادر با اورژانس هوایی به مراکز بهداشتی درمانی انتقال یافتند.

محمدمهران امینی فرد افزود: ۸۸ واحد بهداشتی درمانی خسارت دیده‌اند که براساس برآورد اولیه ۳۵ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیز اظهار داشت: ۸۰ درصد چارت حوزه سلامت در جنوب سیستان وبلوچستان خالی است وتن‌ها با ۲۰ درصد در حال فعالیت هستیم.

فرهاد دادگر افزود: امسال ۶۰۰ مورد بیماری مالاریا کشف شده که نیازمند توجه بیشتر به تجهیزات و امکانات و پزشکی دارد.

وی افزود: بیش از ۴۰۰ موتور سیکلت برای استفاده نیرو‌ها در حوزه بهداشت ودرمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نیاز است تا بتوانند وظایف خود در مناطق مختلف را انجام دهند.

معاون استاندار سیستان وبلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز با ارائه گزارشی از وضعیت و ظرفیت‌های چابهار اظهار داشت: این شهرستان علیرغم داشتن فرصت‌های فراوان و بی‌نظیر با مشکلات زیادی از جمله با ۷۰ هزار نفر حاشیه نشین مواجه است.

رحمدل بامری افزود: سیل زدگان با شرایط سختی در سرما زندگی می‌کنند که نیاز است مشکلات آن‌ها بررسی و مرد رسیدگی قرار گیرد.

وی از وزیر بهداشت ودرمان خواست نسبت به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تکمیل بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی چابهار اقدامات لازم را انجام دهد.
 
آمادگی وزارت صنعت برای تامین کالا‌های مناطق سیلزده سیستان و بلوچستان
 
«ایرج حسن پور» نماینده‌ی تام الاختیار قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: تمامی اعضای شورای بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس دستور قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی موظف شدند تلاش ویژه در امر کمک رسانی داشته باشند و همکاری لازم را انجام دهند.

وی افزود: تیم کارشناسی هم تشکیل و به منطقه اعزام شده و ضمن بازدید‌هایی از مناطق سیل‌زده، نیاز به ارزاق را جمع‌آوری و در سریعترین زمان ممکن در صدد تامین آن برخواهند آمد.

حسن پور گفت: اکنون با توجه به وقوع سیل و نیاز به کالا‌های اساسی، برای توزیع در مناطق آسیب دیده، وزارت صنعت، معدن و تجارت آمادگی کامل به منظور تامین کالا‌های اساسی را دارد و در این زمینه با قید فوریت و بر اساس مسوولیت اجتماعی برنامه ریزی کامل انجام شده است.

وی اضافه کرد: سهمیه‌ی کالا‌های اساسی ویژه‌ی ارزاق عمومی از جمله آرد، برنج، گوشت از سوی دستگاه‌های حوزه‌ی بازرگانی وزارت صنعت تخصیص داده شده که در آن مناطق توزیع می‌شود.

حسن پور افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت با تمام توان در کنار مسوولین و دست اندرکاران در امر خدمت رسانی و مردم مناطق آسیب دیده از سیل سیستان و بلوچستان قرار دارد و از تمام ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات استفاده خواهد کرد.

طی حکمی از سوی حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صنعت، معدن وتجارت، ایرج حسن‌پور به عنوان نماینده‌ی تام‌الاختیار وی برای رفع مشکلات، تامین ارزاق مناطق آسیب دیده از سیل سیستان و بلوچستان منصوب شده است.

امدادرسانی به بیش از ۳۹ هزار سیل‌زده سیستان و بلوچستان/آمادگی همه جانبه برای کمک

 

 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->